Begroting 2024: waaraan geven we ons geld uit?

Nieuwe Euro bankbiljetten.jpgdinsdag 07 november 2023 21:42

Molenlanden - Op donderdag 2 november sprak de gemeenteraad over de begroting voor volgend jaar. Wat gaan we doen? Wat kost het en wat zijn gevolgen voor ons huishoudboekje? Lees hieronder de bijdrage van fractievoorzitter Harry Stam tijdens het debat.

Voorzitter, Laten we SAMEN leven in een ZORGZAME samenleving, waar mensen kunnen BLOEIEN op een schone en GROENE aarde. Dat zei ik bij de algemene beschouwingen. Inmiddels zijn we 4 maanden verder en is er heel veel gebeurd. We kijken met afschuw en ontferming naar de gruwelijke verschrikkingen in het Midden-Oosten. We maken ons grote zorgen om de tendens van Polarisering naar Haat. Ook in ons land. Met deze achtergrond kijken naar ons eigen postzegeltje met onze eigen uitdagingen maakt je wel klein in een wereld die de Vrede zo hard nodig heeft. Toch hebben wij een verantwoordelijke taak om onze mening te vormen over de voorgestelde begroting 2024 in ML.

Algemeen

• Dank voor de uitgebreide beantwoording van onze technische vragen, ook al waren deze te laat ingediend, waarvoor nogmaals onze excuses.
  • De ChristenUnie ziet een herkenbaar beleid op het Sociaal Domein. We zijn blij met de activiteiten ohgv de aandacht voor mantelzorgers, de extra inzet op armoedebestrijding en de inzet op voorkomen en beheersen van relatieproblematiek.
  • Ten aanzien van de uitwerking op de forse opgaven rond Duurzaamheid, Klimaat adaptatie, Energietransitie en Landschapsplan zien wij dat het college e.e.a. goed oppakt.
  • We zijn blij met het Vergunningenloket en de Stikstofbank waarmee we de stikstofreductie die we in het gebied realiseren, benutten voor de ontwikkeling van landbouw, natuur en woningbouw in ons eigen gebied.
  • Ook hebben wij een positieve grondhouding bij het nadenken over de vormgeving van de Boerengrondbank.
  • Verder moet het aantal kilo's restafval met o.a. de invoering van Diftar sterk naar beneden. Dat blijft een spannende zaak. Ook bij Waardlanden dient nog het nodige te gebeuren en zullen we stevig controleren.

Dan wat betreft Financiën:

• Gisteren vierden we in de kerken Dankdag en was het eergisteren Hervormingsdag.
  • We zien een Begroting met een positief verwacht saldo van bijna 8 ton voor het komend jaar en meerjarig zien we een kleine min.
  • We voelen ons gezegend met deze begrotingssaldi, een gigantische A.R. en een uitstekend Weerstandsvermogen! Oprecht iets om Dankbaar voor te zijn.
  • En toch is het ook nodig om alvast een aantal structurele bezuinigingen voor te stellen. Sommigen denken dan wellicht dat dit een relatie heeft met Hervormingsdag, maar, een goed verstaander weet dat ik deze suggestie van mij aflaat glijden...
  • We steunen het voornemen om door het college te worden meegenomen in de voorbereiding voor de 2e ronde van bezuinigingen. De opgaven die meerjarig voor ons liggen en het voornemen van het rijk om na 2026 de rijksbijdrage aan gemeenten sterk te verlagen, hangen als donkere wolken boven deze begroting. Maar, als het aan de landelijke ChristenUnie ligt, dan wordt er niet bezuinigd maar juist 2 miljard toegevoegd aan de gemeentelijke uitkeringen. Doe uw voordeel hiermee zou ik zeggen…

Woonlasten:

• Ze stijgen niet met 6,5% voor onze inwoners, maar met 9,2% t.o.v. vorig jaar. Je moet natuurlijk voor een eerlijk beeld wel de vorige compensatie meenemen. Ondanks een overschot op de begroting van 8 ton vindt het college het voor komend jaar niet nodig om te compenseren. Wij vinden dat wel. Niet voor iedereen, maar wel voor mensen die dat hard nodig hebben. Daarom willen we bij de komende raadsvergadering een amendement opstellen om mensen met een krappe beurs te compenseren. E.e.a. zoals het college op 8 maart van dit jaar ons heeft voorgesteld, dus passend in bestaand armoedebeleid én als één van de benoemde speerpunten in deze begroting.

Kerngericht werken:

• Bij de besluitvorming voor de fusie tot ML heeft de ChristenUnie haar zorgen geuit over de toenemende afstand tussen de gemeente en onze inwoners. Doel D3 (integrale doorontwikkeling kerngericht werken, dienstverlening en participatie) helpt hierbij, maar we zien dat er geen extra budget naar het kerngericht werken gaat. Ook de bezuinigingsposten van ongeveer 70k minder voor Klankbordgroepen en bewonersinitiatieven dragen daar niet aan bij. Geen extra budget maar juist bezuinigen! Graag uitleg hoe het college dit ziet. We overwegen hier namelijk een amendement voor. Niet voor niets regelmatig door ons Kansgericht werken genoemd...

Overige:

• We willen aandacht blijven vragen voor voldoende goedkopere woningbouw, ook in de kleinere dorpen. Denk bijv. aan Hoogblokland! De bouw van woningen op de CBS locatie komt maar niet van de grond. De leefbaarheid komt onder druk te staan. Mijn collega Leo Timmer zal hier binnenkort vragen over stellen.
  • De Mobiliteitsvisie wordt komend jaar eindelijk afgerond. Ook de visie op Bedrijventerreinen komt binnenkort naar ons toe en wordt er gewerkt aan een uitvoeringsagenda. Als we deze 2 zaken verbinden dan gaat u vast en zeker aandacht schenken aan o.a. het weren van zwaar verkeer uit de kernen.
  • Dan tenslotte het in beeld brengen van regels rond voedselveiligheid voor de verkoop van boerderijproducten. Uiteraard is het belangrijk om te voldoen aan regels, maar laten we daarbij als gemeente een positieve grondhouding hebben en houden voor verkoop aan huis (korte keten/kringloop).

Voorzitter, ik rond af met nogmaals de wens uit te spreken om SAMEN te leven in een ZORGZAME samenleving, waar mensen kunnen BLOEIEN op een schone en GROENE aarde. En ik wil, indachtig het leed dat de oorlogen aan mensen en de aarde toebrengen, de wens van een wereldwijde Vrede daaraan toevoegen. Dank u.

Reacties op 'Begroting 2024: waaraan geven we ons geld uit?'