Nieuwe woningen en lokale uitbreiding bedrijventerrein

Wonenzaterdag 14 oktober 2017 19:50

In Molenwaard is het aantal woningen dat gebouwd wordt om aan de behoefte van de inwoners te voldoen en om de leefbaarheid niet te laten verschralen, te gering. Onderzoeken ernaar wijzen uit dat er in verschillende kernen nieuwe woningen noodzakelijk zijn. Dat geldt ook, en met name, voor Nieuw-Lekkerland.

Hoewel men daar al jaren wacht op de start van de verkoop en bouw van de woningen onder de projectnaam ‘Compagnie’, dekt die ontwikkeling nog steeds niet de behoefte. Ook lokale ondernemers hebben aangegeven behoefte te hebben aan uitbreiding van het bedrijventerrein aan de Veenweideweg in Nieuw-Lekkerland. Dit is voor het college aanleiding om integraal naar dit vraagstuk te kijken en daarvoor het gebied aan de oostzijde van Nieuw-Lekkerland aan te wijzen als (enige) geschikte locatie daarvoor.

Wij vinden het als fractie belangrijk dat er voldoende wordt gebouwd, maar betreuren het dat hiervoor een mooi stuk groen moet worden opgeofferd. Belangrijk hierin is ook dat er tevens gekeken gaat worden op welke manier voor Nieuw-Lekkerland een verbeterde ontsluiting mogelijk en wellicht noodzakelijk is, gezien de behoorlijke toename van woningbouw de komende jaren; ervan uitgaande dat de Compagnie ook van start gaat eind van dit jaar. Het beoogde gebied is destijds door de gemeente Nieuw-Lekkerland (vlak voor de fusie) ook al bestempeld als ontwikkelingslocatie en past daarmee in de ingezette beleidslijn.

Samen met voornoemde argumenten is dat tevens reden voor onze fractie om het college initiatief te steunen met de kanttekeningen van het op te offeren groen en de benodigde participatie van de omwonenden.