ChristenUnie: grote bedenkingen bij verdiepingsonderzoek randweg Groot-Ammers

Overzicht varianten randweg Groot-Ammers.pngdonderdag 09 december 2021 09:40

Molenlanden - Op dinsdag 7 december 2021 besprak de commissie Wonen, Werken & Verkeer het voorstel om een verdiepingsonderzoek uit te laten voeren naar de locatie voor een randweg in Groot-Ammers. Lees hieronder onze bijdrage door raadslid Pieter van Bruggen.

Bedankt voorzitter! We spreken vanavond over de toekomstige verkeerssituatie in en rond Groot-Ammers. Een rondweg als oplossing lijkt al zo oud als de weg naar Rome. In ieder geval al een gespreksonderwerp ver voordat ik werd geboren.

Ik zal maar met de deur in huis vallen: de ChristenUnie heeft grote bedenkingen bij het voorstel. Bij ieder voorstel over de rondweg vragen wij onszelf af: draagt het bij aan een definitief besluit c.q. oplossing? Recht doen aan de 111 reacties zou een reden kunnen zijn om met dit raadsvoorstel in te kunnen stemmen, maar draagt het ook bij aan een definitief besluit en dus duidelijkheid? Want waarom zijn deze nieuwe varianten niet eerder onderzocht door Antea? Zij hebben toch immers uitgebreid onderzoek gedaan om tot drie realistische varianten te komen. Hebben we dan niet straks een nieuw rapport waarin staat dat de drie nieuwe varianten niet haalbaar zijn (lees: terug bij af)?

Vraag 1: waarom zijn de nieuwe varianten niet eerder onderzocht?

Vraag 2: hoe groot acht u de kans dat straks uit het onderzoek blijkt dat de bekende N60 en Z60 de beste opties zijn?

Kosten rondweg

Voorstraat/Sluis is een knelpunt. Het staat niet voor niets in het GVVP. Knelpunten oplossen kost geld en dat mag het ook kosten wat ons betreft, maar je kunt iedere euro maar 1x uitgeven! En ja, wij vinden de nu genoemde kosten van 8,5 (330k) en 17,5 (560k) miljoen ontzettend veel geld. Ter illustratie: in Molenlanden zijn er 16.951 huishoudens (CBS 2021). Afgezet tegenover de jaarlijkse kosten, kost N60 ieder huishouden in Molenlanden €20,- per jaar en Z60 €33,-. Daarom vinden wij het cruciaal dat er een goede maatschappelijke kosten-batenanalyse komt. Dus eerst een duidelijke probleemanalyse inclusief nulvariant om vervolgens de onderzochte varianten daartegen af te wegen. In het voorstel lijkt die nulvariant verdwenen en ligt de focus volledig op: er komt een rondweg via zuid of noord, maar we weten alleen nog niet waar.

Vraag 3: in hoeverre acht u het noodzakelijk dat er een rondweg komt?

Vrachtwagenverbod/N214-N216

Voor de ChristenUnie is het belangrijk dat de nulvariant-plus goed wordt onderzocht. De drie extra varianten komen o.a. voort uit de 111 reacties. Aan de andere kant blijkt ook uit veel reacties dat er eerst duidelijkheid moet zijn over het vrachtwagenverbod en de doorstroming N214/N216.

Kortom: de huidige situatie inclusief de (te verwachten) effecten van het raadsbreed ingestelde vrachtwagenverbod (scheelt 60 vrachtwagens per etmaal) en de reconstructie van o.a. het hoge kruispunt bij de N214/N216. Wij overwegen op dit punt een amendement in te dienen.

Vraag 4: in hoeverre ziet u deze opties als oplossingsrichting?

Kosten onderzoek

Voorzitter, tot slot enkele opmerkingen over het gevraagde budget van 95k. Een hoop geld zeker gezien de hoeveelheid onderzoeksgeld dat al is uitgegeven (268k). Aan de andere kant: deskundig onderzoek kost geld, maar dan willen wij wel een compleet onderzoek en dus niet 'slechts' een technisch onderzoek naar de juridische en financiële haalbaarheid.

Tot zover onze bijdrage in de eerste termijn, dank voorzitter!

Reacties op 'ChristenUnie: grote bedenkingen bij verdiepingsonderzoek randweg Groot-Ammers'