ChristenUnie op bezoek bij Stichting Kringloop Giessenlanden

Foto 4 Kringloop.JPGwoensdag 02 februari 2022 15:15

Kringloopwinkel Giessenlanden is een uniek voorbeeld van ‘circulaire economie’ oftewel kringloop; een alternatief voor de consumptiemaatschappij. Hun motto: “Koop goed, doe goed en breng goed’!

Kringloop ‘woonwinkel’

In het kader van de week van circulaire economie hebben Leo Timmer en Domieke Vermeulen namens de ChristenUnie Molenlanden een bezoek gebracht aan de Kringloopwinkel Giessenlanden. In deze kringloop worden veel mooie, bruikbare spullen gebracht en opgehaald die hiermee een ‘tweede leven’ krijgen. Er is hierdoor minder afval dat vuile lucht bij verbranding veroorzaakt. Er hoeven minder grondstoffen gebruikt te worden. De afvalstoffenheffing kan omlaag en de niet meer verkoopbare spullen worden goed gescheiden afgevoerd voor hergebruik. Hierbij wordt goed samengewerkt met afvalverwerker Waardlanden.

“Hier kunnen mensen met weinig inkomen voor ongeveer € 500 een complete woning inrichten”, aldus voorzitter Hans van der Meij. Maar er komen ook steeds meer mensen die iets curieus zoeken; zelfs handelaren en antiquairs. Het is een complete ‘woonwinkel’ met ook spelletjes, babyspullen, boeken, etc. Waarbij goede (soms nieuwe) kleding steeds meer wordt verkocht.

Sociale gemeenschap

Daarnaast geeft het mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een zinvolle bijdrage aan de maatschappij en hun eigen leven. Je voelt een heel mooie community, veel collegialiteit en meeleven met elkaar en een luisterend oor voor elkaar. Ze helpen en leren van elkaar.

Bij de rondgang door de winkel ontmoeten we een hardwerkende statushouder met vaardige handen. Hij leert als vrijwilliger in de winkel de Nederlandse taal, cultuur en gewoonten. “We zien hem zeker doorgroeien naar een mooie arbeidsplaats”, aldus Hans.

Deze sociale ‘gemeenschap’ is echt een grote meerwaarde van deze winkel met maar liefst 60 vrijwilligers!

Initiatief Kringloopwinkel

De Kringloopwinkel is in 2014 op initiatief van Aart Bogerd en Hans van der Meij opgericht. Hans runt sinds de oprichting de winkel als voorzitter. Inmiddels wordt hij daarbij geholpen door 5 coördinatoren.

Het gaat financieel zo goed dat de Kringloopwinkel regelmatig doneert aan goede doelen in de omgeving. Goede spullen welke niet verkocht worden gaan regelmatig naar hulpprojecten in Oost-Europa.

Nieuwsgierig geworden? Kom naar de Vlietskade 4001 in Arkel om dit mooie circulaire initiatief te bezoeken. Voor meer info zie hun website: https://www.kringloop-giessenlanden.nl

Reacties op 'ChristenUnie op bezoek bij Stichting Kringloop Giessenlanden'