Hans Freije kandidaat wethouder Giessenlanden

Hans Freijedinsdag 15 mei 2007 19:37

Met de benoeming op 25 april van wethouder Joop Evertse tot lid van de Gedeputeerde Staten van de provincie Zuid-Holland is er een vacature van een ChristenUnie-wethouder ontstaan in de gemeente Giessenlanden. Na een intensieve en zorgvuldig doorlopen sollicitatieprocedure maakt de raadsfractie van de ChristenUnie Giessenlanden met vreugde bekend dat zij voor Joop Evertse een opvolger heeft gevonden. Het betreft de heer Hans Freije.

De kandidaat is inmiddels voorgesteld aan de fractieleiders van de partijen en heeft kennis gemaakt met het college van burgemeester en wethouders. Het ligt in de bedoeling dat in de raadsvergadering van 31 mei de benoeming plaatsvindt. Met het zoeken naar de opvolger van wethouder Evertse heeft de ChristenUnie naar een overeenkomstig profiel gezocht. De kandidaat moest iemand zijn die zich betrokken voelt bij een(plattelands)gemeente als Giessenlanden en voldoende affiniteit en raakvlakken heeft of kan ontwikkelen met de gemeenschap en de bewoners. Een kandidaat met voldoende wijsheid en politiek en bestuurlijk gevoel. Een goede verbinder voor het college, naar de fractie en het politieke en maatschappelijke veld. Kwaliteit en betrouwbaarheid vormen evenzeer doorslaggevende uitgangspunten. In de portefeuilleverdeling worden geen noemenswaardige wijzigingen verwacht. Door een commissie met fractieleden en vertegenwoordigers van het bestuur zijn intensieve gesprekken gevoerd met enkele kandidaten. Vanwege zijn persoon, ervaringen en regiobetrokkenheid viel de keuze op Hans Freije uit Gorinchem.

Kandidaat Hans Freije (45) is geen onbekende voor deze regio. Sinds 1989 woont hij in Gorinchem met zijn vrouw en drie kinderen. Hij is acht jaren raadslid geweest in de gemeente Gorinchem, waarvan zes jaren als fractievoorzitter (fractie ChristenUnie – SGP). Hij heeft de overgang van het monistisch – naar het dualistisch stelsel meegemaakt en daar ook initiërend invulling aan gegeven. Hans heeft een ruime staat van dienst als ambtenaar bij drie verschillende overheden te weten het Ministerie van Economische Zaken, de gemeente Vlaardingen en de provincie Utrecht. Hans is zeer bekend met bestuurlijke processen, waarbij hij telkens een sterk externe gerichtheid aan de dag heeft gelegd. Hij is zich zeer bewust van zijn omgeving en wenst daar graag mee van doen te hebben.

Hans is opgegroeid op het Groningse platteland (gemeente Slochteren). Hij bewaart daar goede herinneringen aan. Die verbondenheid met het platteland ervaart hij ook wanneer hij hoort en leest wat Giessenlanden te bieden heeft. Zijn wandel- en fietstochten vanuit Gorinchem, naar en in de dorpen van Giessenlanden versterken die verbondenheid. Na de middelbare school in Groningen vertrok hij naar Wageningen. Daar is hij afgestudeerd aan de Landbouwuniversiteit. Zijn brede maatschappelijke belangstelling heeft hij met de studierichting Milieuhygiëne kunnen invullen. Als persoon laat hij zich kenmerken als een sportief en geïnteresseerd mens. Is als manager resultaatgericht, met grote betrokkenheid op de individuele motivatie.

Hij is een bruggenbouwer en een netwerker, die vooral werkzaam wil zijn vanuit een ‘wij-rol’. Gaat moeilijkheden niet uit de weg. Deze eigenschappen denkt hij ook goed te kunnen gebruiken in zijn rol als wethouder. Hij ziet daarom ook uit om dit mét verschillende belanghebbenden in de praktijk te brengen. Bij de portefeuilleonderdelen met de WMO, verkeer, ouderen en recreatie, zal hij dit goed een plaats kunnen geven. De kandidaat heeft zich als ChristenUnie - raadslid zowel sterk bestuurlijk als ook principieel opgesteld. Hij vormde een bindend element in de breed samengestelde coalitie.

De fractie van de ChristenUnie Giessenlanden stelt met veel enthousiasme en vertrouwen de heer Hans Freije voor als kandidaat wethouder.

Reacties op 'Hans Freije kandidaat wethouder Giessenlanden'