'Pak de slurpende auto fiscaal feller aan'
Staatssecretaris Jan Kees de Jager wil per 1 januari 2008 nieuwe belastingmaatregelen invoeren die milieuvriendelijker autogebruik stimuleren. Brandstof slurpende auto's kunnen een extra belasting van duizenden euro's krijgen. Een goed signaal na de 100-dagenzwerftocht. Toch is dit maar een heel klein beginnetje, vinden PerspectieF-voorzitter Rogier Havelaar en IJmert Muilwijk, Politiek Commissaris economie en tevens steunfractielid van de ChristenUnie Giessenlanden.
Binnen onze liberale democratie staan individuele
vrijheden voorop. Dit zorgt vaak voor een spanningsveld bij het
beïnvloeden van consumptiegedrag van burgers en bedrijven door
de overheid. Het zogenaamde consuminderen is daardoor moeilijk te
realiseren. De overheid heeft diverse instrumenten om duurzamere
consumptie te stimuleren. Dat kan bijvoorbeeld via differentiatie
binnen het belastingstelsel. Maar hoe ver moeten en willen we
hierin gaan?
Bij het introduceren van hogere belastingpercentages voor
milieubelastend gedrag gaan er altijd mensen in de remmen. Zo ook
bij het voorstel van De Jager. Dat lokte vrijwel direct
verontwaardigde reacties uit. Zo beweert
mobiliteitsbrancheorganisatie Bovag dat de maatregelen ieder doel
missen.
Aangezien de maatregel zich richt op auto's die vaak slechts
door mensen met een hoog inkomen gekocht kunnen worden, is het
inderdaad de vraag of deze mensen echt weerhouden worden door
enkele duizenden euro's extra belasting.
Maar dit is absoluut geen argument om de plannen van De Jager te
verwerpen. Het is juist een argument om het voorstel uit te
breiden. Hierbij moet veel meer dan de top 5 procent van meest
vervuilende auto's aangepakt worden. Alleen op die manier zal
er echt verandering komen in het aankoopgedrag. Maar wat zijn de
consequenties hiervan?
Er wordt vaak aangenomen dat de economie per definitie moet lijden
onder verduurzaming van het belastingstelsel. Toch gaat dit
argument vaak maar ten dele op. Aanpassingen binnen het
belastingstelsel kunnen gericht worden op budgettaire en fiscale
neutraliteit, waardoor de inkomsten van de overheid gelijk blijven
en de totale belastingdruk per saldo niet stijgt. Een argument dat
vervolgens vaak ingebracht wordt, is de mogelijke verzwakking van
onze internationale concurrentiepositie. Het gevolg is dat landen
op elkaar wachten om actie te nemen. Dit fenomeen wordt ook wel de
'tragedie van het algemene belang' genoemd. Internationaal
overleg heeft hier tot op heden geen passend antwoord op kunnen
vinden. Moeten we als Nederland dan blijven afwachten?
Wat als de strijd voor milieubehoud inderdaad bepaalde negatieve
kanten kent? Een fundamentele vraag die vaak vermeden wordt is of
we als samenleving bereid zijn om bepaalde individuele vrijheden in
te leveren voor het realiseren van hogere doelstellingen. Hierbij
geldt onder andere het spanningsveld van consumptievrijheid van de
huidige generatie versus levensvrijheid van toekomende generaties.
De politiek moet hierop een antwoord formuleren.
In het regeerakkoord ligt vast dat er mogelijk positieve en/of
negatieve financiële prikkels en gedifferentieerde belastingen
worden ingevoerd, daar waar de mate van milieuvervuiling en
milieubevordering onvoldoende in de marktprijzen tot uiting komt.
Het gevaar is dat we blijven hangen in discussies over de zinsnede
'waar mogelijk'. Als we echt werk willen maken van duurzame
ontwikkeling, is dit natuurlijk mogelijk.
Het is nu tijd om meer differentiatie in het belastingstelsel te
realiseren. Zo moeten er binnen het btw-stelsel naast de 6 procent
en de 19 procent meer categorieën gecreëerd worden. Dit
stelt de overheid in staat effectief te sturen. Het voorstel van De
Jager is een goed begin, maar nog niet het halve werk. De grens is
wat ons betreft nog lang niet bereikt. Duurzaamheid is een keuze,
en die moeten we snel maken. En laten we in plaats van te wachten
op andere landen, zelf het initiatief maar nemen.
Rogier Havelaar is voorzitter van PespectieF, ChristenUnie-jongeren
en IJmert Muilwijk is politiek commissaris economie voor
PerspectieF.
Bron: Financieel Dagblad, 29 juni 2007
Reacties op ''Pak de slurpende auto fiscaal feller aan''
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.