Fractienieuws

platteland 3dinsdag 03 februari 2009 21:12

De laatste jaren plaatsten we als fractie met name onze berichtgevingen op de site. Nu is er voor de leden weer een Nieuwsbrief verschenen. Daarin onderstaande tekst.

Fractienieuws zoals weergegeven in de laatste Informatiebrief aan de leden

Vanuit de fractie en over het raadswerk.     Januari 2009

Steunfractie en samenwerking

Allereerst meld ik graag over de steunfractie en inbreng van leden en andere inwoners.

Maandelijks komt de steunfractie bij elkaar om de raadsstukken en onderwerpen te bespreken en over onze koers en standpunten te brainstormen. Daarbij zijn vertegenwoordigd de raadsleden, wethouder Hans Freije, een (roulerend) vertegenwoordiger van het bestuur en de leden van de steunfractie. De besprekingen zijn levendig, wisselend en er wordt uit verschillende gezichtspunten input gegeven zodat we als fractie onze partij en achterban zo goed mogelijk kunnen vertegenwoordigen. Dat stellen we zeer op prijs. De leden doen hierbij actief mee. In 2008 zijn Bas Verspuij en Jan Boer teruggetreden als deelnemende leden. Bas heeft vele jaren zijn inbreng gehad en vond het tijd daar een keer mee te stoppen. Jan Boer gaat op andere wijze zijn inbreng leveren voor de partij. Als nieuwe leden hebben we verwelkomd de heer Peter Visser uit Noordeloos en de heer Teunis van Dijk uit Giessenburg, die met veel zin en enthousiasme hun bijdrage wil geven.

IJmert Muilwijk, onze jongere in de steunfractie, is intensief betrokken bij de landelijke politiek als voorzitter van de CU-jongerenclub Perspectief. Tevens levert hij op diverse terreinen (o.a. landschapsontwikkeling en milieu) zijn inbreng, ook naar de fractie.

Daarnaast maken we verschillende keren dankbaar gebruik van de kennis en adviezen van deskundigen op bepaalde terreinen (financiën – stedenbouw – weg en water –agrarische sector e.d.). Ook komen er regelmatig reacties/vragen via de mail. Terwijl ik dit schrijf levert een goede bekende een aantal (kritische) aandachtspunten af voor de bespreking over de centrumplannen in Arkel. Dat stellen we zeer op prijs.

Raadswerk en coalitiepartij

In deze raadsperiode vanaf maart 2006 zijn we voor het eerst coalitiepartij met een eigen wethouder. Dat is leren en wennen hoe je daar in staat. We hebben duidelijke inbreng gehad bij het coalitieprogramma. Uiteraard zijn we loyaal naar de uitwerking van de plannen door het college. Tegelijkertijd blijven we ook positief kritisch de ontwikkelingen volgen.

Wethouder Freije heeft o.a. de portefeuille van de WMO en Zorg onder zijn beheer. Op dat terrein is er heel wat in ontwikkeling. Doordat hij er zo dicht op zit kan goed rekening worden gehouden met partijen als kerken, senioren, verenigingen en andere belangengroepen.

De samenwerking is goed en voortvarend zijn er in deze periode heel wat ontwikkelingen opgepakt. Ik noem de ontwikkelingen rondom Schelluinen, de bestuurlijke samenwerking, de uitwerking van de structuurvisie (welke ontwikkelingen zijn gewenst voor de komende 15-20 jaren?) met de plannen voor alle kernen, de Wozoco’s en andere (woningbouw)ontwikkelingen (centrumplannen in Arkel, Hoornaar en Giessenburg). Daarbij gebeurt niet alles zoals je precies zou willen. Voor ons is belangrijk dat we aandacht vragen voor o.a. onze identiteit, de rust en eigenheid van onze kernen met bewaking van groen, milieu en (speel)ruimte. Daar zijn we best tevreden over. Op onze site www.giessenlanden.christenunie.nl ziet u o.a. welke inbreng (motie-amendementen) er is geweest en welke doelen zijn bereikt.

Maatschappelijke verantwoordelijkheid

Als Christenen zijn we druk met ons eigen leven, onze eigen kring, onze eigen kerkgemeenschap en diverse aanverwante organisaties. Het is goed dat daar veel inzet voor is. Evenzeer is er een maatschappelijke verantwoordelijkheid. Om in te brengen welke (Christelijke) principes en uitgangspunten zeer van waarde zijn. Om (democratisch) ons geluid te laten horen en onze inbreng te hebben. Heus niet altijd komt dit direct of expliciet aan de orde. Wel is het wezenlijk met welke visie en uitgangspunten zaken worden benaderd en keuzen worden gemaakt. We vragen om Gods leiding en wijsheid voor deze verantwoordelijkheid en hopen dat u daar evenzeer voor bidt.

Aansporing

We willen aansporen om het raadswerk van dichterbij mee te maken. Ieder is welkom op de (commissie)vergaderingen van de raad in het gemeentehuis. In Het Kontakt worden data en agenda’s vermeld. Bovenal is de site van de gemeente (www.giessenlanden.nl) of van onze site een prima middel om geïnformeerd te worden en zelfs de vergaderingen te beluisteren.

Is er belangstelling om meer mee te denken aangaande de raadsstukken of bepaalde onderwerpen, dan stellen we dat zeer op prijs. Reacties zijn welkom en het bijwonen van besprekingen van de steunfractie wordt op prijs gesteld. Reacties kunnen worden gegeven naar het e-mailadres van de fractie:fractie@giessenlanden.christenunie.nl

N.B.  Daar ben je niet gauw te oud of te jong voor.

Wij rekenen op uw of  jouw steun.

Mede namens wethouder Hans Freije en de fractiegenoten Leo Timmer en Leen Trouwborst,

Jan Verspuij, fractievoorzitter.

Reacties op 'Fractienieuws'