Verklaring windturbines

impressie windturbineszaterdag 28 maart 2009 16:50

Hieronder is de bijdrage en het standpunt van de fractie van de ChristenUnie Giessenlanden te lezen t.a.v. de windturbines aan de zuidkant van onze gemeente. Deze bijdrage werd uitgesproken door fractievoorzitter Jan Verspuij tijdens de raadsvergadering van 26 maart 2009.

"Het college vraagt  de raad om een voorbereidingsbesluit te nemen voor drie windturbines aan de zuidrand van onze gemeente.

Dit voornemen roept emotie en commotie op bij diverse bewoners en omstanders.

Bij de ChristenUnie heeft dit voornemen een langdurige en lastige afweging gegeven.

Wij hebben ons eerst goed op de hoogte gesteld van allerlei info aangaande te wensen of  niet te wensen duurzame energiemaatregelen.

We zijn naar congressen geweest. We hebben workshops bezocht. We hebben advies in gewonnen

Zelf hoorde ik bij de belangstellenden die vorig jaar een bezoek brachten aan het windmolenpark Hartelbrug-West, gelegen aan de A15 ten westen van de Botlektunnel.

Ik wilde het zien en horen en de werking en opbrengst weten.

Het was goed dat er inbreng is gekomen via ondernomen acties en de inspreekavonden. Nog beter was het dat diverse reacties ook verder gingen dan het alleen roepen van kreten en negatieve reacties omdat een eigen belang in de verdrukking komt.

Dit alles zette ons aan tot scherpe afwegingen.

We hebben in het voorstadium vooral kritisch gelezen, geïnformeerd en geluisterd met de vraag:

Wat betekent het voor ons milieu!. Voor nu en de toekomst. Hoe moeten we dat inschatten.

We hebben inmiddels als gehele fractie een duidelijke keuze gemaakt.
Daar willen we helder in zijn en als bestuurders willen we onze keuze en verantwoordelijkheid onderbouwd aangeven.

We gaan niet in op de discussie over smaak. Persoonlijke ervaringen, gevoelens of zienswijzen willen we ook niet aanvechten.

Dat blijft lastig

De één vindt de komst van windturbines echt niets of zwaar storend!; De ander vindt de windmolens prima passen aan de rand van het groene hart of heeft er geen last van. Enz. enz. Daar kom je op een gegeven moment niet verder mee.

Het is ook moeilijk om precies af te wegen wat de balans moet zijn  tussen persoonlijke en algemene belangen. De persoonlijke belangen kunnen erg verschillen. Dit geldt ook voor smaken!

Het gaat ons om de uitgangspunten en de verantwoordelijkheid

Daar willen we consistent en betrouwbaar in zijn.

Nu de vraag:

Wat vindt de ChristenUnie?

We zetten ons graag sterk in voor een goed milieu en een verantwoord levensklimaat.

Dan kijk je o.a. naar de verkiezingsbeloften en onze uitgangspunten.

We hebben een uitvoerige verkiezingskrant gemaakt.

Daarin is  volop over het thema milieu geschreven. Ik som het een en ander letterlijk op:

- duurzaam bouwen, met duurzaam materiaal en energiezuinige apparatuur

- stimuleren van alternatieve energiebronnen

- Een interview met milieu-deskundige IJmert Muilwijk, inmiddels landelijk druk in de weer als voorzitter van de ChristenUniejongeren.

Hij staat als natuurliefhebber op de foto in het landschap bij de Peursumse polder te Giessenburg.

In het artikel stelt hij  o.a. De CU zet zich in voor een samenleving waarin economische ontwikkeling goed samengaat met natuur en milieu.

Verder in de krant:

- We hebben de natuur in bruikleen. (En dat heeft alles te maken met onze visie op en het ontzag voor de Schepping)

Daarom is er een grote gezamenlijke verantwoordelijkheid waarvoor we ons willen inzetten.

Er worden concrete aandachtspunten en actiemogelijkheden opgesomd.

- het stimuleren van het bewustwordingsproces rond energiebesparing en klimaatbeleid.

- het bouwen van energiezuinige gebouwen.

(N.B. We waarderen zeer het binnenhalen onlangs in februari van de Klimaattroffee voor het winnende woningbouwproject 'Nieuwe Wetering' in Noordeloos met 28 energiezuinige woningen. 10% energiewinst op standaardwoningen.

We zijn niet kinderachtig door op onze eigen ChristenUnie website daarvoor naar verantwoordelijk wethouder Buddingh (toch van een andere partij)  een waardering uit te spreken en hem te stimuleren door te gaan met deze lijn.

- het gebruik van zonnewarmte (vgl. zwembad De Doetse kom)

- invoering energielabel

- bevordering van energiewinning uit biomassa

We willen en blijven dergelijke ontwikkelingen ondersteunen en aansporen.

We blijven op zoek naar praktische ideeën.

We zijn voor de economie van het genoeg.

Een gevleugelde uitspraak van Prof. Bob Goudszwaard (een CDA-man)  die wij graag in onze verkiezingskrant hebben opgenomen.

Er mogen grenzen zijn aan onze economische groei. Het moet niet ten koste van alles gaan en zeker niet van het milieu.

Kredietcrisis, financiële crisis en Energiecrisis.

Wij schrikken niet zo hard van de financiële crisis. We zien er ook goede kanten van (na het doorslaan van soms overdadige uitbuiting en grenzenloosheid). We willen en wensen overigens niet dat mensen zonder hun eigen toedoen echt de dupe van de kredietcrisis worden door uit te komen onder het bestaansminimum).

De financiële crisis leert ons ook zuiniger en eerder tevreden te zijn.

En heel belangrijk: vooruit kijken. Maatregelen vooraf nemen voordat het uit de hand loopt. We moeten vroegtijdig letten op de schaarste.

De Bijbel leert ons het verhaal over de vette en magere jaren.

Waar wij zeker  bezorgd over zijn is de Energiecrisis.

Onze energie raakt op. Er zijn grenzen aan de energievoorraden en het oppompen van gas en olie, met alle gevolgen van dien. Zorg over CO-2 uitstoot, zorg over opwarming, zorg over kernafval.

Het is onbetwist dat er meer energie nodig is. Dat er maatregelen nodig zijn.

Onze uitgangspunt is: Je moet doen wat je kunt en je moet het verantwoord doen.

Zuinig zijn, alternatieven zoeken en stimuleren.

De CU gaat voor duurzame energie.

Graag meer mogelijkheden, zoals al genoemd.

Materiaalgebruik, andere water- en zonne-energie-bronnen.

En ook wind!! Een schone bron van energiewinning

Wij willen daar ook zelf onze verantwoordelijkheid in nemen.

Dat moeten we niet steeds uitstellen.

Dat vraagt wel om goede waarborg.

Wij menen dat de plaatsing van de windturbines voldoende waarborgen heeft voor veiligheid, geluid en financiën.

De regels hiervoor dienen te worden toegepast en gehandhaafd. En als de regels en normen worden overschreden dan moet het niet doorgaan. Dat kan nu blijken, maar ook over 5  of  10 jaar.

Betreffende de zorgen van en voor de direct omwonenden ligt hierin ook de waarborg en het rekening houden met. Waarbij handhaving uiteraard onze aandacht moet hebben.

Ook voor een financieel debacle zijn wij niet ongerust. Integendeel. Een vertrouwde bank zal anders niet over gaan tot financiering. Zeker nu niet.

Maar de windturbines kunnen toch elders?!

Dat is uitgezocht. Daarvoor zijn plaatsen aangewezen. En daaronder viel dus ons grondgebied.

Vanuit Hardinxveld wordt o.a. door inwoners en raadsleden aangegeven dat de gekozen plek geen gewenste locatie is en bezwaarlijk is.
Ik heb de neiging om te zeggen: Hardinxveld: ook bij u is er over een aanwijsplek gesproken. Laten we dan daar de turbines plaatsen om bij te dragen aan de gewenste en nodige doelstelling..
Maar dan moet ik ook eerlijk zeggen: dan wordt het er niet beter op. Dan komt het meer in het open landschap of juist dichter bij bewoners.

Daarom vind ik protesten uit Hardinxveld (of eventueel uit andere gebieden) niet fair als zij zelf geen beter alternatief aandragen of voor hun rekening nemen.

Met alle respect voor de inbreng o.a. uit de actiegroep Windmolens-NEE., toch de volgende opmerking: . Ik heb u per mail de volgende vraag gesteld: Wij willen als ChristenUnie zeker een bijdrage leveren aan duurzame energie. Zo gepast mogelijk.

Hebt u concreet uitvoerbare betere alternatieven en locaties dan vernemen we het graag.

Een goed alternatief om nu te realiseren is naar onze waarneming niet in voldoende mate naar voren gebracht.
Weliswaar stelt u nu bij de inspraak de mogelijkheid en keuze van het realiseren van aardwarmteenergie. Tot nu toe is onze informatie dat daar voor nog nauwelijks mogelijkheden voor Giessenlanden bekend zijn en zeker niet voor de kortere termijn.  Maar ik hoor graag van de Wethouder of deze veronderstelling en informatie klopt.

Bevindingen ChristenUnie

Onze inschatting is dat de Windturbines één van de meest rendementvolle oplossingen is voor het realiseren van duurzame energie op korte termijn

Ook komen er voor de korte termijn geen goede effectieve alternatieven naar boven. Wij zitten niet te wachten op nog meer boringen van olie of gas als al zijn voorgenomen in onze regio.

Op korte termijn zijn er in Giessenlanden geen goede  mogelijkheden van  aardwarmte,  grote waterturbines of dergelijke.. Mogelijk is dat over een aantal jaren anders. Dan kunnen we alsnog aanvullende acties ondernemen. Maar daar willen we nu niet op wachten.

Geachte leden, mijn bijdrage is meer een beschouwing en uiteenzetting geworden dan een aanzet tot discussie. Die is al volop gevoerd.

Het bovenstaande hebben wij zo opgepikt en uit de toelichtingen begrepen.

Maar graag toch een vraag aan de wethouder:

laat de wethouder maar duidelijk en onomwonden aangeven of onze conclusie juist is, dat andere alternatieven voor de realisering van een gewenst aandeel duurzame energie niet beter of logischer aanwezig zijn, zowel betreffende keuzes van de locaties als andere winning.

Ons ja tegen dit voorstel betekent voor ons niet dat er verder niets anders meer gebeurt voor het bestrijden van de energiecrisis

Zo zit de ChristenUnie er niet in, integendeel. En in die zin hebben wij een prima verwachting van onze wethouder.

Wij zullen vasthouden aan wat ik eerder noemde:

Ontwikkelen, stimuleren van minder gebruik, of van zonne-energie, biogas, duurzaam materiaal, e.d.

De kritische vraag over effecten voor het milieu, voor bewoners, van voor- en nadelen. Moet blijven.

De grootste twijfel lag bij ons bij de vraag: heeft deze windmolen-winning een voldoende opbrengst ten opzicht van de investering en t.o.v. andere mogelijkheden?

Ik sluit af met een illustratie:

Fractielid Timmer heeft een grove berekening gemaakt van de opbrengst van zonnepanelen die stroom opwekken (zgn. PV Photo Voltaische panelen).

Het volgende: Hij heeft zelf op het dak van zijn woning vier panelen aangebracht.

Nu het rekensommetje:

4 panelen van 1m2 = 4 m2

Bij licht (zonnig) weer brengen ze ongeveer 10% van de stroomvoorziening op.

Voor de 100% (van één doorsneewoning dus) is minstens 40 m2 nodig bij gunstige omstandigheden.

De windmolens brengen 9 MW voor ongeveer 5400 huishoudens stroom op.

Dus zou aan panelen nodig zijn 5400 x 40 m2 = 216.000 m2 panelen (dus dat zijn de 21,6 ha die dinsdagavond in De Til werden genoemd).

Deze investering is niet alleen gigantisch. Maar bij plaatsing van zoveel zonnecollectoren zou het aanzicht van het Groene hart enorm verstoord worden.

Een illustratie om het rendement van drie windturbines op dit moment te verkiezen voor mogelijke andere alternatieven.

Want het opkomen voor duurzame energie met alle af te wegen verantwoordelijkheden vormt een wezenlijk en betrouwbaar uitgangspunt van de ChristenUnie.

Ik dank u voor uw aandacht.

Namens de fractie,

Jan Verspuij                 ChristenUnie Giessenlanden.

(Bron foto: www.zuid-holland-zuid.nl)

Reacties op 'Verklaring windturbines'