Politieke wandeling door het groene hart

IMG_3638_640x480woensdag 01 juli 2009 13:17

Het weer was deze week prima geweest, en alleen voor vandaag waren er fikse regenbuien voorspeld. Maar met het geloof van een mosterdzaadje gingen we met volle moed aan deze bijzondere dag beginnen. We zouden de wandelaars en de kamerleden, Esmé Wiegman en Ernst Cramer, vanaf 10.30 ontvangen.

Maar wat schetste mijn verbazing, bij aankomst op de boerderij van Jan en Hermineke Vonk te Goudriaan was Esmé met haar kinderen al aanwezig. Zij hadden er klaarblijkelijk net als ik veel zin in. Niet lang daarna kwamen de andere gegadigden. Onze wethouder, Hans Freije en raadslid Leo Timmer, maar ook ChristenUnie leden uit de nabij gelegen steden en dorpen kwamen met wandelschoenen en enthousiasme voor elven al het boerenerf op. Na de koffie met appeltaart en cake vertrok de menigte onder begeleiding van Klaas Hemke van Meekeren de polder in. Klaas Hemke is samen met zijn vrouw Martine van Meekeren Vonk lid van A Rocha *).

Klaas Hemke vertelde vol vuur over de landschappelijke waarden, de dieren die in het veld te vinden zijn en het belang van natuurbeheer. Ook gaf hij voorbeelden hoe de boer als natuurbeheerder veel moet investeren. Samen met Boer Vonk werken ze op de boerderij De Verwondering aan biodiversiteit door poelen aan te leggen, hoogstamfruit te planten en houtwallen op te werpen. De karakteristieke knotwilgen waren vroeger onderdeel van de bedrijfsvoering. Nu kost het onderhoud de boeren meer dan dat het hen iets oplevert. Wil je deze beeldbepalende elementen in het landschap houden, dan zal de regelgeving aangepast moeten worden. Biodiversiteit, landschapskamers, bescherming van het Groene Hart, de melkquota, leegkomende boerenbedrijven en de verrommeling van het landschap kwamen allemaal voor in de gesprekken en discussies in het boerenweiland.

Na de wandeling stond de lunch voor ons klaar en werd er onder het genot van een hapje en een drankje druk verder gediscussieerd. Voor de kinderen waren er pannenkoeken en zo kwam iedereen aan zijn trekken. Na de lunch gaf Jan Vonk een rondleiding door zijn Bed en Breakfast www.boerderijdeverwondering.nl en vertelde hij dat hij door het uitbaten van zijn Bed en Breakfast boer kan blijven. Daarna liet hij ons zijn boerderij zien en vertelde hij, dat hij net als zijn vader een speciale liefde heeft voor paarden en dat hij naast de ongeveer 50 koeien ook nog 3 paarden heeft. Verder heeft hij een paardenpension en kan hij zo samen met zijn vrouw het hoofd boven water houden. Hij heeft er bewust voor gekozen om niet alles geautomatiseerd te laten verlopen, maar lekker met de beide benen in de klei (veen) te blijven. In deze regio speelt de natuur een belangrijke rol. De rol van de boeren is zeer belangrijk. Er gebeurt veel de laatste tijd in de Alblasserwaard. Hier in Giessenlanden zijn er best ideeën om iets aan recreatie te doen. Zo willen gemeentebesturen boerenondernemers beperkt toestaan een (boeren) golfweiland aan te leggen, een Bed and Breakfast te openen of een andere vorm van recreatie te ontwikkelen. Maar de natuur mag niet aangetast worden. Daar zijn we met elkaar zeer zuinig op en terecht. Recreatie is op zich prima, maar de (zondags) rust mag niet aangetast worden.

*A Rocha is een internationale beweging van christenen die geboeid zijn door Gods schepping en zich inzetten voor het behoud ervan. www.arocha.nl

Klik hier voor de foto's van deze wandeling.

Reacties op 'Politieke wandeling door het groene hart'