Twittermail september 2011

Aart_Schalkzaterdag 01 oktober 2011 19:05

De rechtelijke macht grijpt in
Voortschrijdend inzicht wordt van bestuurders verlangd. Giessenlanden geen windturbine locatie. Hoge Raad beslist dat identiteitsbewijs gratis verstrekt dient te worden. Halte Boven-Hardinxveld wordt binnenkort in gebruik genomen,, maar is er wel OV voor de Giessenlanders naar dit nieuwe station geregeld?

Op persoonlijke titel.  Niet representatief voor het officiële standpunt van de ChristenUnie Giessenlanden

Valse start?

De vergunning  van rechtswege ingetrokken voor de locatie windturbines in Giessenlanden

De rechtbank in Dordrecht heeft beslist dat er geen windturbines mogen komen op de beoogde locatie in Giessenlanden. In de uitspraak wordt verwezen naar de actie van de Provincie Zuid Holland om de locatie in Giessenlanden te schrappen. De bestuurders van Giessenlanden hadden  rekening moeten houden met het gewijzigde/wijzigende beleid  van de Provincie.  De potentiële exploitant is inmiddels in hoger beroep gaan.  Zal  B&W zich willen stoten aan dezelfde steen?

Uitbreiding  dienstverlening Merwede-Linge Lijn

Wat voor nut heeft het voor Giessenlanden?  Aansluitingen bij het OV blijkt drama.

Nu is in Giessenlanden al vaker voorgekomen dat een rijdende trein niet meer te stoppen valt.  Aan de   Merwede-Linge lijn komen steeds meer haltes. In Giessenlanden stopt de trein alleen in Arkel. Bij één van de drukste punten in Giessenlanden raast deze trein  nu dagelijks één keer  per kwartier voorbij.   Een opstapplaats en een geluidswal bij Schelluinen lijkt me het leefklimaat  ten goede te komen. De populariteit van Industrieterrein Schelluinen-West zou alleen maar stijgen. Dan wordt de groenstrook en waterpartij in dat deelgebied sneller aangelegd.

Leo Timmer (CU) heeft tot zijn teleurstelling moeten horen dat B&W niet bij machte zijn Arriva te bewegen een busverbinding naar  de halte Boven-Hardinxveld te starten.  Deze nieuwe halte wordt december a.s. geopend,  zonder mogelijkheid om de halte te bereiken met het OV.  Van Rijn (PvdA) gooide wat oilie op het vuur: "Fijn dat de trein nu om het kwartier rijdt. Mijn dochter is nu een half uur langer onderweg, omdat de busverbinding niet aan sluit bij de nieuwe vertrek en aankomsttijden" Ik  vernam dat  een voetveerexploitant het opgegeven had om telkens zijn dienstregeling aan te passen.  Het ontbreekt te enen male aan overleg.  Een beetje netwerken door de gemeente zou ik willen voorstellen.

Identiteitsbewijs gratis...

maar voorlopig niet in Giessenlanden

De Hoge Raad vindt dat er geen leges mag worden gerekend voor het identiteitsbewijs, omdat het een verplichting is zich te kunnen legitimeren. Omdat de Raad het advies van Le0 Timmer (CU) niet heeft overgenomen,  moet een raadsbesluit herzien worden. De Waardlanden heeft dat initiatief genomen.  De verstrekking is gratis en het nieuwe tarief wordt met terugwerkende kracht doorgevoerd. De gemeente Giessenlanden  handhaaft haar tarieven en  burgers niets terug.  Dat zoen zij in afwachting van het in kracht worden van een noodwet van minister Donner. De eerste kamer wil echter nog ven nadenken of op deze wijze een gerechtelijke uitspraak teniet gedaan kan worden.

Overigens is een ziektekostenverzekering is ook verplicht gesteld. Zou de Hoge Raad  vinden dat daarvoor ook geen kosten mogen worden berekend?

Geen schriftelijke vragen worden beantwoord....

omdat wethouder De Jong verhinderd is de raadsvergadering bij te wonen. Het argument is dat hij zelf de vragen wil beantwoorden.   Schriftelijke  vragen kunnen toch ook schriftelijk worden beantwoord? Bovendien,  beleidsambtenaren zijn toch ook mans genoeg om hem te vervangen?  Was er geen loco-wethouder beschikbaar? Buddingh (PvdA) weet hoe het college werkt en had minutieus op tijd  zijn vragen ingediend. Ook dat mocht niet helpen.  Tijdens de volgende raadsvergadering komt een vervolg.

Als de rode haan kraait ...

dan wil Van Vuren (CDA) dat de waterleiding  de hoge druk aankan en de brandkranen werken. Niemand had dan ook zin om  in debat te gaan over dit  begrijpelijke standpunt. Hoewel, bij grote branden kiest de brandweer voor het gecontroleerd uit laten branden.  Dat zou beter zijn voor het milieu, het bespaart water en geeft minder risico voor de manschappen.  Een klein vuurtje heeft de neiging steeds groter te worden. Wie bepaalt  wanneer  het een grote brand is?  Tijd voor een onafhankelijke commissie? Gelukkig staan de  vastgestelde uitruktijden van de brandweer  nog niet onder druk.

Een ander rood haantje gooit de  knuppel in het hoenderhok

Dat de PvdA geen fan is van deze coalitie is algemeen bekend. Klaarblijkelijk hebben zij tijdens het zomerreces bedacht hoe in de  coalitie een tweedeling te bewerkstelligen.  CDA wethouder De Jong  helpt bij de uitvoering van het plan. In het AD  stond een artikel over het bespreekbaar maken van de zondagsrust.  Het handhaven van de zondagsrust is  evenwel specifiek genoemd in het coalitieakkoord. Als een  wethouder aangeeft dat wat hem betreft de zondagsrust bespreekbaar is en de Raad zich uitspreekt voor het negeren van het coalitie akkoord, dan, dan breekt  er iets tussen de coalitiepartijen.  Hopelijk hebben de bepleiters van de zondagsrust  meer bijbelvastheid  als  de VVD een commitment aan het coalitieakkoord.  Voor mij  en veel inwoners van Giessenlanden gebruikt de PvdA een verkeerd breekijzer. En voor U?

In bestemmingsplannen bedrijfs- en woondoeleinden gewijzigd

In een aantal voorstellen wordt  de Raad gevraagd er mee in stemmen dat  de huidige bestemming van een aantal panden wordt gewijzigd. Met name betreft het objecten in het buitengebied. Veelal gebeurt dat op particulier initiatief.   Een aantal overwegingen en spelregels worden in acht genomen. De locatie, de verwachte verkeerstechnische gevolgen, mate van behoud  van karakteristieke gebouwen. Stelregel is dat de bebouwde oppervlakte binnen de gestelde grenzen van het bestemmingsplan buitengebied blijft. Soms valt het resultaat tegen.  Een kwestie van smaak, maar  de aanpassing op het perceel hoek N216/Lageraadweg  is voor mij een voorbeeld hoe het niet zou moeten.  De oorspronkelijke bebouwing werd geheel gesloopt,. Nieuwbouw werd  circa 100 meter dichter bij het kruispunt gezet. Karakteristieke beplanting werd  niet meer benut.   Een zorgvuldige afweging van nieuwe aanvragen blijft gewenst.

Hoogblokland neemt het voortouw

Slim investeren; wil  het college en de coalitiepartijen  dat eigenlijk wel?

Simon de Leeuw(CU) heeft met een aantal andere dorpsgenoten een fraaie voorzet geven, hoe slim investeren in Hoogblokland vorm gegeven kan worden.  Wethouder De Jong (CDA) reageerde enthousiast met de opmerking: "een uitstekend plan. Ik ben ervan overtuigd dat het financieel binnen een half uur kan worden weggecijferd, maar ik wil er toch goed naar kijken."  Dubbele boodschappen uitzenden is hem niet vreemd.  Ik vrees dat de berekeningen  met een vooroordeel op een sigarendoosje (dezelfde,waarop hij de LED-verlichting wegcijferde) worden gedaan. Of zou dit project als pilot kunnen dienen voor de andere dorpskernen?

Feestje gemist?

Gemeente Giessenlanden de rijkste gemeente van Nederland

Geen bloemetje voor de burgemeester. Geen toespraken van andere overheidsbekleders. Zal het dan toch geen  prestatie zijn om trots op te zijn? De Gemeente Giessenlanden is de rijkste gemeente van Nederland.  Op de lijst van de hoogte van de lokale belastingen staat de gemeente Giessenlanden ook hoog. De gemeente zorgt dus goed voor zichzelf, maar de burgers profiteren er niet van.

Overigens denk ik dat  de Gemeente minder rijk is dat wordt aangenomen. Garanties tot een totaalbedrag  van meer dan EUR 100 mln aan een partij, waarvan de financiële positie niet periodiek wordt geanalyseerd  kan een fors risico meebrengen. Bovendien zijn de beleggingen in obligaties fors minder waard dan op de balans is opgevoerd. Maar ja, zolang de bom niet barst, merkt niemand er iets van.

VVD verdraait feiten

Dat de VVD  verkiezingsbeloften niet zo serieus neemt is ons al meer keer opgevallen.  Het dossier kan weer aangevuld worden met een  wezenlijke verkeerde voorstelling van zaken. In een ingezonden stuk in Het Kontakt  van juli jl.  reageert de VVD  op  een burgerinitiatief om te reageren op een website, waarop sympathie kan worden betuigd met een  tegengeluid op het financiële beleid van de Gemeente Giessenlanden.

De VVD maakt melding van spaargeld op de bank.  Was dat maar zo. Er zijn obligaties gekocht met een extreem landenrisico. Nu verkopen  van de obligaties zou een fors verlies betekenen. Wachten tot de looptijd is verstreken is het streven van het college.  Dat vergt veel slaappillen voor een goede nachtrust.  De geldwaarde  van de obligaties verdampt intussen.

De bijeenkomsten over de voorzieningen in de dorpskernen

De wethouder voorzieningen  doet ook een duit in het zakje van misleiding

Inmiddels zijn twee nieuwsbrieven voorzieningen door de Gemeente verspreid. In de mei-editie werden de  eerste ronde bewonersbijeenkomsten aangekondigd. In de september editie werd ruimte gemaakt om te verklaren, waarom die bezuinigingen nodig zouden zijn.

Ik had dat eerder in de mei-editie verwacht.

Laat u  echter niet misleiden door de motivatie. Het is een politieke keuze van het college, bekrachtigd door de coalitiepartijen  om  geen geldreserves aan te spreken.  De financiële- en economische noodzaak ontbreekt om de bezuinigingen  in een geforceerd tempo te realiseren.  Zeker, het is belangrijk dat de Gemeente de uitgaven in evenwicht brengt met de uitgaven. Maar er zijn andere, burgervriendelijke methoden. Dat vindt de CU, financiële toezichthouders  en door de gemeente ingehuurde financiële experts ook. Helaas wordt dat alternatief  niet aan de burgers voorgelegd.

Het valt op dat er tot nu toe geen initiatieven zijn, die  de dorpskernen gezamenlijk uitwerken. Dat moet toch een duidelijk signaal aan het college zijn.  Er bestaat klaarblijkelijk meer interesse voor  het handhaven van de voorziening per dorpskern dan de voorzieningen te concentreren in één dorpskern. Laat dat nu net het standpunt zijn van de CU.  De in de ijskast gezette sporthal in Giessenlanden zal wel een  gemeentelijke functie kunnen hebben naast de bestaande sportvoorzieningen in de dorpskernen.

Plaats het eerste bericht!

Nieuw bericht