Twittermail december 2011

Aart_Schalkdonderdag 22 december 2011 19:55

December, afsluit- en opruimmaand:
Tot half december werkt de Raad. Daarna is het tijd om het bureau op te ruimen. Denken aan of echt met vakantie gaan. Of voorbereiden op het bombardement tijdens oud en nieuw en de nieuwjaarstoespraken. De laatste restjes politieke wetenswaardigheden zijn verzameld in deze twittermail.

Op persoonlijke titel.  Niet representatief voor het officiële standpunt van de ChristenUnie Giessenlanden

Losse flodders?
het zijn de kleine dingen die ertoe doen.....
Toevallig kwamen het Burgerjaarverslag van de Gemeente Giessenlanden en de reclamefolder van de marktkooplieden van Schelluinen in afwachting van het definitieve transport naar de blauwe kliko op elkaar terecht. In één oogopslag was te zien waar je het goedkoopst kan winkelen.

besturen is de kerntaak van de gemeente?
Met kernachtige zinnen probeert de Gemeente Giessenlanden veelvuldig uit te leggen wat zij wil doen voor de inwoners van Giessenlanden. Helaas niet vanuit een gelijkwaardigheid. Immers de burgers moeten bestuurd en gestimuleerd worden. Ik denk dat deze kernwoorden niet worden genoemd als de Giessenlanders worden gevraagd wat zij verwachten van het gemeentelijke apparaat.

wmo en awbz begeleiding, een paar apart?
In de loop van 2013 worden de AWBZ voorziening begeleiding ondergebracht bij de WMO voorzieningen met de gemeentes als invoerende instanties. Eerst wordt een schoning van 90% van het aantal PGB-ers doorgevoerd en daarna worden de gemeentes met een veel lager budget opgezadeld en met de slachtoffers van de bezuinigingsmaatregelen. Omdat deze dienstverlening van de gemeentes per definitie maatwerk is, voorspel ik u dat de gemeentes geen voldoende mankracht heeft om deze nieuwe stroom van werkzaamheden adequaat op te vangen. Veel WMO-ers en PGB-houders zullen er niet gerust op zijn.

We heeft niet altijd de betekenis, die je verwacht
samen verbindend schrijven is soms heel verwarrend...
Aanleiding voor deze alinea zijn de uitspraken van wethouder De Jong (CDA) op de website van de Gemeente Giessenlanden over het besluit van minister Schultz om EUR 740 mln te spenderen aan de verbreding van de A27.
Als wethouder De Jong ambtshalve spreekt over we, dan zou je verwachten dat hij dan het college bedoelt. Immers daar maakt hij ambtshalve deel van uit. Maar ook in andere samenwerkingsverbanden is hij de vertegenwoordiger van de Gemeente Giessenlanden. In dat verband is hij vaak wat selectiever in het gebruiken van de we-vorm.
Als de resultaten wat tegenvallen of er worden wat opmerkelijke uitspraken gedaan, dan gebruikt de wethouder de ik-vorm. Dan is duidelijk namens wie hij spreekt.

In het stukje over de A27 hebben we te maken met een wethouder, die op alle markten van we spreken.
In chronologische volgorde komen we tegen:
1. Wij van de regio vonden (er zijn nog al wat regionale verbanden, dus hij en wie nog meer?)
2. We waren bereid om EUR 20 mln te lappen om de noodzakelijke, regionale aansluiting te realiseren (hij en de overige regiobestuurders? Het college voor wat betreft het Giessenlandse aandeel van EUR 2,5 mln? Hij en de raad van Giessenlanden beslist niet, want de raad heeft nooit een voorstel van het college ontvangen)
2. Nou, dan hebben we er nog jaren plezier van... (hij en alle bewoners van Giessenlanden?)
3. In 2018 een verbrede weg, waarmee we volgens de huidige rekenmodellen tot 2020 voldoende capaciteit hebben (hij en de andere weggebruikers?)
Laten we (oeps, maar even uitleggen: ik en de overige lezers) duidelijk met elkaar communiceren. Hoe verleidelijk het soms ook is om namens anderen standpunten te verwoorden, zonder aan te geven wie die anderen dan wel zijn en in welke mate zij de standpunten ondersteunen. Ook als je als fractie tegen een voorstel stemt dan hoor je regelmatig dat de raad iets heeft besloten.
Weliswaar een goed statement, maar voor mij geen zorgvuldige verwoording van de besluitvorming.

Het "echec" van de verbreding A27
Eerst petunia's tellen en dan plannen maken?
Na een bottom-up benadering kan een top-down besluit, waardoor de uitgewerkte plannen niet kunnen worden gerealiseerd, zeer frustrerend zijn. Rijkswaterstaat heeft destijds opdracht gekregen om plannen uit te werken voor de verbreding van de A27. Bij wijze van spreken is iedereen in de gelegenheid gesteld mee te denken. Dat werd door veel partijen op prijs gesteld. Er kwamen imposante onderzoeksrapporten, voorlichtingsbijeenkomsten en informele voorafspraken. Aan het eind van het proces mocht de minister uiteindelijk beslissen. Dat heeft zij dan ook kordaat gedaan. Niet meer dan EUR 740 mln mag worden uitgegeven.
Geen van de gezamenlijk uitgewerkte plannen kan voor dat bedrag worden gerealiseerd. Ik had liever gehad dat de minister Rijkswaterstaat direct een taakstellend budget van EUR 740 mln ter beschikking had gesteld voor de verbreding van de A27. Dat had duidelijkheid geschapen over de mogelijkheden. Veel bestuurders hadden dan nu niet gefrustreerd geweest over de keuze van 2 maal 4 rijstroken.

De zondagsrust
winkels open op zondag? CU stemt voor de nuloptie.
Het college vroeg aan de Raad 12 zondagen (per kern!) te mogen aanwijzen voor winkelopening. Uit geloofsovertuiging heeft de CU nee gezegd tegen winkelopening op zondag (de nuloptie). Minder getuigen van een geloofsopvatting klonk het beroep op het coalitieakkoord door de CDA. In het coalitieakkoord staat dat het nieuwe college het huidige beleid ten aanzien van de zondagsrust voortzet. Dus maximaal 4 zondagen de winkels open.
De PvdA vindt dat het allemaal veel ruimer kan. Wethouder de Jong meldde in de eerste termijn dat het voorstel om het aantal dagen te verhogen van 4 naar 12 een slip of the pen was. Dat was hij zich nog niet bewust tijdens de raadsinformatieavond. Aangenomen werd het geamendeerde voorstel: voor 4 zondagen mag het college vergunning geven. De heer Lock (SGP) was ziek en had derhalve geen inbreng in het debat.

Het commentaar van Adrie Beumken (PvdA) op deze beslissing spreekt voor zich: "Jammer van deze beperking.  Het gaat om een recht, niet om een plicht. De godsdienst wordt hier als een politiek instrument gebruikt. Jammer!”  (bron: Het Kontakt).

De CU en SGP doen niet anders dan alle andere partijen. Zij handelen uit geloofsovertuiging. Gelooft de PvdA werkelijk dat het openen van winkels op zondag een plicht is? Ik hoop dat het citaat in het Kontakt niet volledig werd weergegeven. De CU en SGP stemmen op dit punt uit overtuiging vanuit het Geloof. De CDA doet dat via een omweg door te verwijzen naar het coalitieakkoord. Wat halfslachtig, want het coalitieakkoord is immers een compromis tussen drie partijen. Dat kan je van de Bijbel niet zeggen. Ook de PvdA en de VVD dragen hun (on)geloof uit. Op sommige punten zijn die niet verenigbaar met onze geloofsovertuigingen.

Onderhoudskosten graf tot maximaal 20 jaar afkopen
CU boekt weer een succes
Leo Timmer (CU) moest een lange adem hebben. Eerst werd het raadsvoorstel en het CU amendement van de CU aangehouden om later in een nagenoeg dezelfde vorm een maand later weer op de agenda te komen.
Het aangehouden amendement van de CU om de onderhoudskosten van een graf tot maximaal 20 jaar te kunnen afkopen werd wederom ingediend, nu met mede-ondertekening door de CDA. Het kreeg een meerderheid van stemmen. De mogelijkheden tot de afwikkeling van de nalatenschap wordt op die manier verruimd.

Gratis extra groene container
helpt om het begrotingstekort te verminderen.
Omdat geconstateerd is dat de grijze container vaak wordt afgevuld met groen afval, is besloten dat op aanvraag een extra groene container gratis ter beschikking wordt gesteld. Voor de gemeente blijft dat een voordelige zaak, want de verwerking van groen afval kost minder dan grijs afval.

Koers houden
zonder plaatselijk bekende loodsen een gevaarlijke strategie
Wethouder Akkerman(SGP) blijft overtuigd van zijn gelijk. Koers houden is zijn motto, vasthouden aan de ingeslagen koers. Dan komt er volgens hem ruimte voor investeringen en kunnen voorzieningen in tact gehouden worden. Op het aanbod van de CU om mee te loodsen wordt tot op heden niet gereageerd. Recent is er EUR 15.000,00 uitgegeven aan externe adviseurs, die hetzelfde advies geven als de CU, namelijk, gebruik ook de reserves voor het dekken van het begrotingstekort. De begroting van 2012 wordt nu sluitend gemaakt met EUR 974 m uit de reserve opbrengst woningbedrijf.

In Giessenlanden zijn er goedkopere loodsen te vinden, die veel beter op de hoogte zijn van de lokale wateren. Het schip lijkt onzinkbaar, maar de kiezers zouden in 2014 wel eens op de (barri)kade kunnen gaan staan om het schip te keren.

Schoon schip maken
waarom niet laten zien hoe rijk je echt bent?
Aan het eind van het jaar wordt de balans ook door de Gemeente Giessenlanden opgemaakt. Het verschil tussen de waarde van de bezittingen en de het saldo van de schulden is het eigen vermogen . Voor de waardering van de balansposten gelden regels. Helaas bieden de regels ruimte voor verschillende waarderingsgrondslagen. In een aantal posten zal de Gemeente Giessenlanden een methode toepassen, die er voor zorgt dat niet de werkelijke waarde per de balansdatum in de balans wordt opgenomen.
Voorbeelden zijn de waardering van de beleggingen in obligaties (niet de beurswaarde, maar de nominale waarde wordt vermeld) en de waarde van de percelen grond , die aangekocht zijn in afwachting van de ontwikkeling van bouwprojecten. Door deze waardering zal het eigen vermogen van de Gemeente naar schatting EUR 5 mln hoger uitvallen, dan het per 31 december 2011 in feite is. Waarom de wethouder Financiën dit nodig vindt, is mij niet duidelijk.

kosten van projecten
Een andere regel is niet twee methoden door elkaar te gebruiken. Alle kosten voor het project Sportpark Giessenlanden werd inmiddels afgeboekt. Volgens de wethouder zou dat niet inhouden dat het project definitief van de baan zou zijn. Een accountant zou dan normaliter adviseren de kosten te activeren.
Teveel winst in 2010 zou de noodzaak van het collegebeleid om snel te bezuinigen ondermijnen. De Gemeente bracht dus de gemaakte kosten ad EUR 340 m direct ten laste van het resultaat. Er bleef een bescheiden winst van EUR 50 m over. Het scenario van crisis voor de Gemeente Giessenlanden kon onverminderd worden verkondigd. Een beetje meer nadruk op tegenvallers dan op de meevallers maakte al gauw dat de stormbal werd gehesen. De werkelijkheid is dat financiële schip wel last ondervindt van een stevige deining, maar er is nog ruim voldoende drijfvermogen.

Van sprookje tot droom
vluchtelingenhulp zonder financiële gevolgen?
Burgemeester Boot blijft zich ontwikkelen. Vorig jaar werd in de Raad in de laatste vergadering van het jaar als afsluiting verblijd met een sprookje. Dit jaar werd de Raad vergast met een verhaal over een droom van een jong meisje in Brazilië. Zouden de dromen van het jonge meisje in Brazilië illegaal de grens gepasseerd zijn? De bewogenheid van de raadsleden was hoe dan ook groot.

2012: het jaar van de waarheid
In 2012 zullen besluiten vallen in de voorzieningen discussie. Dan zal blijken in hoeverre de bijdragen van de inwoners van de dorpskernen zullen worden gerealiseerd. De intenties van het college zullen dan aan het licht komen.

De gemeente Giessenlanden heeft geen reden om crisis-management te plegen. Veel inwoners van Giessenlanden zullen wel minder te besteden krijgen, als we de voorspellingen van het CBS serieus nemen. Als de Gemeente Giessenlanden zich serieus neemt, zal zij geen moeite hebben om de pijn voor de inwoners te verzachten.

Jezus redt. nu
Zijn Waarheid maakt vrij....
zowel in woord als in daad. Ik wens u voor 2012 een zegenende levenshouding toe. Wie zegent zal worden gezegend. Deze belofte staat zwart op wit in de Bijbel. Dat baken om uw koers te bepalen beveel ik van harte aan.

Reacties op 'Twittermail december 2011'

567fg
Geplaatst op: 13-02-2018 07:51 Quote
The whole thus has optimal rigidity and excellent flatness of surfaces Rolex Replica essential combination for a perfect functioning of the gear train Replica Watches The RMUL2 calibre can withstand accelerations of more than 500 G Replica Hublot The movement has a variable inertia balance. This type of balance ensures greater