Twittermail april 2012

Aart_Schalkdinsdag 15 mei 2012 20:41

Giessenlanden haalt landelijke pers en stelt zich regionale kaders
In april is het politieke circus weer in de openbaarheid getreden. Aan de politici de taak de burgers daarover een blij gevoel te geven. Ik heb moeite om aan deze twittermail het blije gevoel mee te geven. De burgemeester vond de toon van de toelichting van de PvdA bij een gevoelig liggende motie bij de beesten af. In ieder geval deed de motie geen afbreuk aan mijn affectie met dieren. De reactie van het college had wel degelijk invloed op mijn humeur.

Over de grens.....

niet Naibzay, maar wel het beleid van de burgemeester?

De actie van  korpschef Boot om de politie te verbieden medewerking te verlenen aan de uitzetting van Naibzay door de vreemdelingenpolitie heeft wat kenmerken van bestuurlijke ongehoorzaamheid. Het beroep op gescheiden verantwoordelijkheid van een burgemeester en de minister doet wat pover aan. Minister Leers en burgemeester Boot hebben één en ander in een prettige sfeer in Den Haag besproken.  Voor wat  dat waard is.  Het kost nog al wat geld en inspanning om de F1 status van Naibzay (en anderen) te weerleggen.  Gelukkig heeft Boot dat tijdig voorzien. De bespaarde tijd om jubilerende echtparen binnen de gemeentegrens niet allemaal meer  te bezoeken wordt zo weer  ingevuld. De financiële consequenties voor de Gemeente Giessenlanden zijn fors en nog niet geheel verantwoord. Zal burgemeester Boot het initiatief nemen om de kosten mede te laten dragen door de 40 andere sympathiserende burgervaders? De val van het kabinet zou niet helpen om het dossier Naibzay in beweging te krijgen. Dus niet helemaal de schuld van Wilders?

 

Visie 2030

dynamische kaders voor de regio of een dans naar de macht?

Zoals bij vele stukken, die handelen over regionale samenwerkingsverbanden lijkt de besluitvorming in de Raad slechts een formaliteit.  In het raadsvoorstel staat expliciet vermeld dat het indienen van amendementen niet mogelijk is. Dat lijkt me volledig in strijd met de huisregels van een raadsvergadering, maar dat terzijde. Tekenen voor akkoord of niet tekenen voor akkoord. Het doet niet democratisch aan. Dat iedereen tijdens het proces heeft mee mogen denken  is geen steekhoudend argument. De regio heeft de regie en de raad mag geen invloed meer uitoefenen op de gekozen formuleringen en marsroute. Een zeer verontrustende ontwikkeling.  Een starre besluitvorming in  een procesmatig beleidsstuk, dat  pretendeert dynamisch te zijn. De opmerking van de voorzitter van de gemeenteraad dat de raadsleden nu regionaal moeten denken  staat haaks op de taak van de volksvertegenwoordigers om voor de belangen van Giessenlanden op te komen. Dat blijft ook in regionaal verband de focus. Voor raadsleden blijft het zaak de regionaal georiënteerde bestuurders goed in de gaten te houden.  Immers, zij staan alleen op de loonlijst van Giessenlanden.

 Zigzaggen in plaats van polderen

nieuwe termen; dezelfde langdurige besluittrajecten

Het polderlandschap is in de loop der jaren danig aangetast.  Logisch dus dat het polderen  verlaten wordt.  Zigzaggen is de nieuwe term, waarmee de tussentijdse momenten van overleg tussen college, andere belanghebbenden (weliswaar wel erg selectief gekozen) en raadsleden wordt aangeduid.

Per definitie is zigzaggen geen rechte lijn.  Veel heen en weer gepraat. Uit de grote hoeveelheid informatie moeten de beleidsambtenaren leesbare beleidstukken maken.  Soms lukt dat niet.  Nog is geen voorstel in verband met de gebrekkige en onvolledige informatie aangehouden. Het lijkt erop dat raadsleden hogere eisen stellen aan de kwaliteit dan het college. Was dat maar anders. De kans op brokken maken met het zigzaggen is nu veel groter.  Van de coalitiepartijen maakt de CDA inmiddels aanmerkingen op de kwaliteit van de  raadsvoorstellen.  Consequenties worden er tot nu toe niet aan verbonden.

 

Artikel 36a van de Gemeentewet

wordt (te) soepel gehanteerd....

Wethouder Akkerman mag weer een jaar in Gorinchem blijven wonen. De Gemeentewet schrijft voor dat een wethouder binnen de gemeentegrenzen dient te wonen. Als er zwaarwichtige redenen zijn dan kan de gemeenteraad voor één jaar ontheffing verlenen. Zonder zwaarwichtige redenen kan dat ook in Giessenlanden. Ook een vorm van bestuurlijke ongehoorzaamheid?   De formulering van de wet geeft ruimte voor eigen interpretatie. Kan nu éénmalig een jaar ontheffing worden verleend of telkens een jaar ontheffing worden verleend? Uit de toelichting van  het ministerie blijkt dat wethouders per definitie in de gemeente moeten wonen.  Dat ondermijnt de "zwaarwichtige" redenen, die nu zijn aangevoerd. Forens Akkerman mag van de Raad blijven genieten van zijn Gorinchemse  tuin.  Volgend jaar ook nog?

 

Eens maar nooit meer

is de lijfspreuk van Van Vuren (CDA)

Als het keurslijf van het coalitieakkoord gaat wringen, komt Van Vuren (CDA) steevast met de kreet : "eens, maar nooit meer".   Dit standpunt heeft de Giessenlandse gemeenschap al veel geld gekost. Immers na het slaken van die kreet stemde het CDA niet tegen, terwijl het dat eigenlijk wel zou willen. Het college  deed vervolgens  een greep in de gemeentekas.  Ik adviseer Van Vuren  tijdens de  verkiezingscampagne  het standpunt  "eens maar nooit meer"  te blijven verkondigen. Dan  weet de kiezer wat goed is voor Giessenlanden.

 

De CDA in de oppositie?

aanmerkingen over kwaliteit raadsvoorstellen

Glerum(CDA) vond het tijd kritiek te hebben over de kwaliteit van de raadsvoorstellen. Ik deel zijn mening ook.  Glerum  vergeleek de kwaliteitsnorm van zijn werkgever met die van de gemeente. Wethouder De Groot (VVD) vond evenwel de kwaliteit van het besproken stuk goed. Niet zo handig, want daarmee is de kans verkeken dat een sollicitatie van De Groot  bij  Oase ooit succesvol zal kunnen zijn.  

 

"Bij de beesten af inmiddels"

of te wel: hoe sluit je een vergadering positief af?

Buddingh (PvdA)  heeft weinig schroom om heikele punten aan te snijden. Zijn inside-information omtrent het functioneren van het college (zijn voormalige collega's) in combinatie met de vooringenomen standpunten van de coalitiepartijen tijdens de debatten maakt dat de toonzetting soms wat verhit is.  De voorzitter van de Raad heeft soms niet de neutraliteit en professionaliteit om hiermee gepast om te gaan.

Buddingh heeft wel een punt. Het college doet tot nu toe geen enkele handreiking om zelf bij te dragen  aan de bezuinigingen. Het deelnemen aan een veel te duur VNG-feestje voor 3500 genodigden wordt door het college als normaal geacht.(NB: de VNG voorzitster Jorritsma (VVD) heeft nimmer aanleiding gezien om de tering naar de nering te willen zetten). De PvdA wilde met een motie het college oproepen niet naar het feestje te gaan.  De  deelname aan de jaarvergadering is gratis, dus dat is toch een gepast signaal in crisistijd?  De roep om solidair zijn met de bevolking wordt in het debat door het college niet beantwoord.  Nee, de motie zou gericht moeten zijn tegen de VNG. Die mogen geen dure feestjes organiseren, dan zou het probleem opgelost zijn.  "Bij de beesten af inmiddels" waren de laatste woorden van de burgemeester, voordat ze de vergadering sloot. In alle emoties vergat zij  alle partijen de gelegenheid te geven in tweede termijn te reageren in het debat. Dat noem ik niet zo professioneel . Zou de burgemeester dat ook bedoelen met:  "bij de beesten af"?  Voor uw geruststelling. De burgemeester en Buddingh twitteren inmiddels  net zo vaak en vriendelijk  naar elkaar als voor de clash.  Het blijven partijgenoten, niet waar?

 

Legesverordening 2012-01

geen verhulde subsidies meer

Een motie van de CU om de ontheffing van leges voor verenigingen en kerken te handhaven in plaats te schrappen haalde het niet.  Volgens  het college zullen substantiële bedragen  worden misgelopen. Verhulde subsidies zijn te elimineren.  Wethouder Akkerman is een meester in het aannemelijk maken van  zijn standpunt zonder één concreet cijfer te noemen. Dat doe ik dan ook maar een keer. De kerken  ondersteunen in vergelijking met de gemeente Giessenlanden substantieel meer goede doelen.  Hoeveel minder zorgkosten dat voor gemeente betekent kan worden geschaard onder de noemer  verhulde zorgkosten. De nieuwe legesverordening van wethouder Akkerman kan wel eens per saldo een verlies voor de gemeente Giessenlanden gaan opleveren. Maar dat zal wel verhuld blijven.

 

Startnotitie Regionale Woonvisie en Raamwerk Prestatieafspraken

oude terminologie gebruiken voor een nieuwe opvatting?

Dat Giessenlanden geen Vinex locatie is wisten we al. In Visie 2030 is er ook geen ruimte voor een nieuwbouwwijk in één van de dorpskernen. De rode contouren (waar nieuwbouw mocht plaatsvinden) waren al zeer beperkt.   De switch van op vraag gestuurd beleid (de inwoners geven aan wat nodig is) in plaats van aanbod gericht beleid (de gemeente maakt de plannen) blijkt nog niet uit de startnotie Regionale woonvisie en Raamwerk Prestatieafspraken. Een raamwerk van prestatieafspraken met de woningbouwvereniging zal een  geheel andere invulling dienen te krijgen dan voorheen. Geef het verschil daarom wat mij betreft ook aan in de naam van de kaderstelling.  Niet zigzaggen,  al te moeilijke procedures,  als een burgerinitiatief wordt genomen. Kort gezegd zou het beleid mogen zijn: bottom-up  initiatieven belonen, top-down regelgeving vermijden.

 

Achter de schermen

met de VVD

De digitale nieuwsbrief van de VVD heet "Achter de Schermen".  De CU heeft (nog) geen digitale nieuwsbrief.  De  CU heeft  dan ook geen schermen waarachter nieuws zou zijn.  De VVD wel. Zo vindt  de VVD achter de schermen het verantwoord om  kiezers lokkende uitspraken niet uit te voeren.  Nu dat nog erkennen tijdens de verkiezingscampagne.

 

De windturbines komen er

de teloorgang van een polderlandschap

Zoals verwacht is de exploitant, gesteund door de Gemeente Giessenlanden in het gelijk gesteld door  het Gerechtshof te Den Haag. De windturbines mogen gebouwd worden. Procedureel valt de Gemeente Giessenlanden niets te verwijten. Hooguit  dat men niet alert heeft gereageerd toen de aangewezen locatie voor de windturbines door de Provincie later werd geannuleerd en Gorinchem bekend maakte dat haar drie windturbines in de achtertuin van Arkel en Hoogblokland zullen worden geplaatst.  De exploitant van de windturbines  is blij. Stedin mag 8 km kabel aanleggen, dus is de kabelleverancier blij. De banken staan te springen om het project te financieren. Die zijn ook blij.  Maar de  bewoners van het Groene Hart? Een wandeling over de Rivierdijk langs het kanaal van Stenenhoek is genoeg om te zien wat er de afgelopen decennia met het polderlandschap is gebeurd. Met drie windturbines erbij  in het gebied staat de  ecologische verbinding  tussen de Dordtse Biesbosch en het Groene Hart nog meer onder druk. De Gemeente Giessenlanden blijft tot nu toe in gebreke om een fatsoenlijke groenstrook aan te leggen als compensatie voor  het nabij gelegen Industrieterrein Schelluinen-West. Diverse moties zijn ingediend en unaniem aangenomen om te bereiken dat er natuurlijke compensatie komt. Het wordt tijd voor een motie van wantrouwen.

 

Pluim van de maand

na 1,5 jaar  gehoord en wederom alom gewaardeerd

De naam van de winnaar van deze maand komt veel in deze streek voor. Daarom heeft Arie Slob (CU) al een streepje voor. Alle lof gaat naar hem voor de wijze, waarop hij partijen tot elkaar heeft weten te brengen. Het resultaat mag er zijn. Volgens de peilingen wordt de CU  ook door de kiezers beloond.   Een goede start van de verkiezingscampagne! 

« Terug

Plaats het eerste bericht!

Nieuw bericht