Twittermail april 2013
Effectief vergaderen of weinig agendapunten?
In drie kwartier werd de agenda van de raadsvergadering afgewerkt. Een schriftelijke afhandeling had ook gekund. De CU fractie was verhinderd de raadsvergadering bij te wonen. Een zinvollere bijdrage aan de vergadering zou zeer moeilijk te leveren zijn geweest. De informatieavond was interactiever.
Op persoonlijke titel. Niet representatief voor het officiële standpunt van de ChristenUnie Giessenlanden
De raadsinformatieavond
de voorafgaande, opiniërende bijeenkomst van de raad
The Ponderosa, oude tijden herleven, alleen wordt er later begonnen en later gestopt.
Oud CU raadslid Leen Trouwborst was op voor hem bekend terrein. Als inspreker vroeg hij aandacht voor de overlast van de 42-jarige disco/dancing The Ponderosa. Zijn schriftelijk appel op de raad om een uitspraak kwam geen antwoord. Dat wekte bij hem irritatie op. De CU stelde aanvullende schriftelijke vragen over het oplopende aantal verleende ontheffingen om de sluitingstijden naar een later tijdstip te verschuiven. Het ongenoegen van Trouwborst werd ten dele weggenomen door de toezegging van de raad om deze problematiek nog eens te bekijken. Burgemeester Boot hield een monoloog over de correctheid van het toepassen van de bevoegdheid tot het verlenen van ontheffingen door het college en de stiptheid van de horecaondernemer in het navolgen van de gestelde voorwaarden. Een visie over de door Trouwborst geconstateerde overlast bleef uit. Het college zegde toe de situatie nauwlettend te volgen. Dat wordt dus een latertje voor de handhavende ambtenaren.
De motie Ten Boer wordt door de Giessenlandse raad niet ondersteund..
De perikelen rondom de aardgaswinning in Groningen was voor de Gemeente Ten Boer aanleiding om Den Haag te vragen -mede gezien de nieuwe inzichten- het in exploitatie nemen van nieuwe gas/olievelden in heroverweging te nemen. Omdat een bij Peursum gevonden (klein) gasveld ook op de nominatie voor exploitatie staat, werd op initiatief van de CU tijdens de informatieavond gedebatteerd over het al dan niet ondersteunen van de motie Ten Boer.
Tot mijn verwondering bleek de meerderheid van de raad daartoe niet bereid. Wellicht beïnvloed door de stelling van wethouder De Groot (VVD) dat in 2009 een goed schadeloosstellingsregeling met de exploitant werd overeengekomen . Daarmee ging hij voorbij aan het argument dat er sedert 2009 nieuwe inzichten zijn ontstaan over de mate van mogelijke overlast. Ik persoonlijk wordt niet blij van een schadeloosstellingsregeling. De Groningers hebben veel negatieve ervaringen over de werking daarvan in de praktijk. Opmerkelijk was de uitspraak van Van Vuren (CDA). Hij vroeg zich af of er sprake is van met de wolven meehuilen. De bedoeling van de motie van CU was juist om uit te zoeken of de wolven al dan niet terecht huilen. Dat de VVD het algemeen belang van de gas/oliewinnning te berde brachten, ligt geheel in de politieke lijn van deze partij. Liever zwarte olie, dan groene stroom.
Kortom, ik ben er niet gerust op. Er wordt door Giessenlanden geen toetsing met nieuwe inzichten over de gevolgen van olie/gaswinning gevraagd. De uiteindelijke vergunningsaanvraag voor het in exploitatie nemen van het gasveld loopt via de Gemeente Molenwaard, omdat via een schuinlopende boorpijp vanuit Ottoland het gasveld bij Peursum zal worden gewonnen. Komt het tot overlast dan kunnen de burgers van Giessenlanden terugvallen op een schadeloosstellingsregeling uit 2009, die volgens wethouder De Groot geen aanpassing behoeft, ook al zouden er nieuwe inzichten zijn. Ik zou begrijpen als mensen uit de getroffen gebieden in Groningen niet naar Giessenlanden zouden willen verhuizen.
Vragen halfuurtje
De VVD ontdekt de contouren van de windenergiemolens
Wat dik aangezet nodigde Visser (VVD) de VVD wethouder uit om te reageren op de berichten in Het Kontakt, dat bij de bouw van de windenergiemolens afspraken niet zouden worden nagekomen. Wethouder De Groot (VVD) heeft er geen problemen mee als de bouw wordt stilgelegd op het moment dat zou blijken dat de exploitant zich niet houdt aan de gemaakte afspraken. Daarmee werd consensus bereikt tussen de twee partijgenoten. Of zou die al vanaf het begin bestaan hebben?
en ook de 63 spookburgers in Giessenlanden blijven intrigeren
Van Duin (VVD) twitterde na de raadsvergadering dat volgens de burgemeester spookburgers in Giessenlanden geen woonadres hebben, maar wel een BSN nummer en kunnen dus gewoon blijven $-spoken. Korter is het resultaat van de dialoog tussen de vragensteller en portefeuillehouder Boot niet weer te geven. Preventieve maatregelen worden door het college van Giessenlanden niet genomen.
RV2013-10 vaststelling bestemmingsplan bedrijventerrein Arkel (hamerstuk)
werken volgens bestemming
Geen moeilijke vragen tijdens de informatieavond, dus geen debatstuk. Toch komen de activiteiten van de op het Bedrijventerrein Arkel gevestigde ondernemers regelmatig ter sprake in de gemeenteraad. Het is dan ook een bedrijventerrein met een unieke variatie aan bedrijven.
RV2013-12 vaststelling ontwerpbestemmingsplan Parallelweg Schelluinen (hamerstuk)
verplicht om een groenstrook aan te leggen......
Uitbreiding van een bestaand bedrijfscomplex met de verplichting om een groenstrook aan te leggen, teneinde de beeldkwaliteit in de omgeving te verbeteren. Had ROM-S voor wat betreft Industrieterrein Schelluinen West ook maar die verplichting opgelegd gekregen. Overigens wintervaste groene beplanting is niet voorgeschreven, dus ben ik benieuwd wat de toegevoegde waarde van deze voorwaarde in de herfst, winter en voorjaar zal zijn.
RV 2013-13 opheffing Logopedische Dienst Kring Sliedrecht.(hamerstuk)
nu nog de overige 69, te kleinschalige samenwerkingsverbanden opheffen?
Ingestemd werd met het scenario “privatisering plus”. De gemeenschappelijke regeling LDKS wordt opgeheven. De preventieve logopedie wordt uitgebreid en opgenomen in de Integrale Jeugdgezondheidszorg via een pluspakket. In het worst-case scenario kost de Gemeente Giessenlanden de opheffing aan liquidatiekosten EUR 147.000,00 en jaarlijks EUR 14.400,00 voor de te handhaven preventieve logopedie.
Om enigszins te kunnen inschatten wat het zou kosten als alle overige gemeenschappelijke regelingen opgeschaald zouden dienen te worden, zou een nacalculatie van deze opheffing te zijner tijd welkom zijn.
RV 2013-14 Verordening rechtspositie wethouders, raadsleden en commissieleden.(hamerstuk)
eigen regels handhaven?
Een regelmatig terugkerende formaliteit. De rechtspositie van de bestuurders, exclusief burgemeester, worden periodiek opnieuw vastgesteld. Een voordeel is dat alle betrokkenen de inhoud ook periodiek op zich laten inwerken. Het heeft wel de schijn van eigen regels bepalen en handhaven. Uiteraard is dat maar schijn.
RV 2013-09 Uitvoeringskrediet voor de Prinses Margrietstraat als onderdeel van Centrumplan Arkel. (debatstuk)
In feite was het geen debat dat werd gehouden. Tijdens de informatieavond waren vragen onbeantwoord gebleven. De wethouder zou nog een alternatief financieringsplan onderzoeken. In afwachting van de bevindingen werd besloten het label “debatstuk”aan dit raadsvoorstel te hangen.
De SGP kreeg een antwoord op de vragen, maar bleef zich verwonderen over het feit dat rioolwerkzaamheden leiden tot verhoging van het uitgetrokken budget ad EUR 3,6 mln. voor het Centrumplan Arkel. De herinrichting van de bestrating zou de oorzaak zijn. Zou het niet bedacht zijn dat er herbestraat zou moeten worden?
De VVD bracht de overlast van de burgers ter sprake. Er kwamen geen concrete voorstellen van VVD om de overlast te verminderen. Mevrouw Kist (VVD) heeft inmiddels schouderstukjes aangeschaft om de mensen, die haar op de schouders tikken, een groter raakvlak te geven.
Alle aanwezige partijen vonden het klaarblijkelijk niet verantwoord om de voorgenomen werkzaamheden halverwege wegens geldgebrek te staken, zodat het voorstel unaniem werd aangenomen.
Overigens blijkt uit dit raadsvoorstel dat in de post onderhoud riolering geen (riool?) lucht meer zit. Het college heeft het voornemen om alle jaarlijkse toevoegingen aan voorziening- en reservepotjes te schrappen. De onderhoudskosten zouden per post voortaan ten laste van de Reserve opbrengst woningbedrijf moeten worden gebracht. Een vergelijkbare variant werd drie jaar geleden al door de CU aangedragen. De wethouder financiën wenste echter eerst de burgers van Giessenlanden onder druk te zetten om een klimaat te scheppen voor vergaande bezuinigingsmaatregelen. Een keuze, die ik niet zou maken . Achteraf kan de keuze van de wethouder op zijn minst ongelukkig worden genoemd. De unieke, sterke financiële positie van Giessenlanden is tot op heden te weinig ingezet om de pijn van de crisis voor de burgers te verlichten.
Plaats het eerste bericht!