ChristenUnie zet opnieuw in op investeren in de samenleving!

schoolfoto Jan Verspuij 2013awoensdag 20 november 2013 13:03

Tijdens de laatste beschouwingen (12e keer) op de begroting van Giessenlanden zette Jan Verspuij als fractievoorzitter stevig in.
Hij hield een kritische terugblik op de passieve houding van het college van VVD/CDA/SGP.
Waar zijn de verkiezingsbeloften gebleven?!
Hij hield een oproep om snel te gaan investeren in de samenleving en dorpen voor er een herindeling komt.

Geacht college en geachte leden van de raad en andere belangstellenden.

Het is in mijn politieke betrokkenheid van Giessenlanden de 12e en laatste beschouwing die ik houd.
Het is de ChristenUnie eigen om constructief en positief mee te denken en op te komen voor de burgers en onze gemeente.
Vanuit Christelijke en sociale bewogenheid.
Die uitgangspunten blijven voor ons essentieel.
Wij waarderen dat er in onze gemeente ruimte en respect is voor deze uitgangspunten. Er is absoluut veel goeds te noemen in samenhorigheid, meeleven en ruimte geven aan en rekenen met. Er is nog veel gemeenschapszin en betrokkenheid. En het is goed toeven in onze landelijke omgeving.
Giessenlanden is al die jaren wars gebleven van extreme ontwikkelingen.
Daar zijn we dankbaar voor en dat zien we als een zegen.

We spreken de waardering en dank uit voor alle werk wat er wordt verricht in de gemeenschap. En ook voor de inzet die wordt gepleegd in dit huis door college, griffie en de ambtenaren.En we blijven elkaar van harte sterkte, wijsheid en vooral Gods zegen toewensen.Dat de inspanningen tot heil mogen zijn van ons allen en van de gemeenschap van Giessenlanden met al haar inwoners.

Ik wil dat graag eerst benoemen.

Want in onze kritische maatschappij blijft de waardering vaak achter. Daarbij komt dat ons hele doen en laten ook nog eens sterk gestuurd en bepaald wordt door onze financiële situatie.
De Bijbel spreekt over de IJdelheid van de rijkdom. (Zie Prediker 5).

Eigenlijk houd ik er niet zo van om zomaar teksten te gebruiken. Het is wel goed om soms tot bezinning te komen. En na te denken waar je nu staat. Sinds wij ruim 70 miljoen er bij kregen via de verkoop van het woningbedrijf is ons onze rijkdom wel erg parten gaan spelen. En lijken de zorgen eerder toe te nemen. N.B. dat kan toch niet de bedoeling zijn. In deze collegeperiode is dat ook erg bepalend geweest voor onze bezigheden. Alles draaide bijna om onze centen.

En helaas: deze beschouwing is bepaald niet de beschouwing waar ik het beste gevoel bij heb.

1. We nemen in deze beschouwing mee dat het college een evaluatie geeft van de periode 2010-2014.

2. We nemen mee dat er een begroting is voor 2014 en de verdere jaren.

3. We nemen ook mee dat ons college en onze raad naar de commissie Schutte, die onderzoek doet naar schaalvergroting van de gemeenten, heeft aangegeven dat we tot een grotere gemeenteschaal moeten komen.

Onze terugblik op de collegeperiode vanaf 2010

Ik nam op 31-10 al een voorschot.

Het was begin 2010, vlak voor de verkiezingen:

De VVD wilde investeren in de dorpen en gaf in haar campagne aan:

We gaan ongeveer tweederde van de 70 miljoen apart zetten. Daarmee gaan we grote projecten financieren. De VVD denkt hierbij aan bijvoorbeeld het sportpark in Giessenburg, voetbalvelden, zwembaden, delen van de herinrichting van oud-Arkel, een geluidsscherm in Schelluinen, het opwaarderen van de Dorpshuizen etc.

Verder waarschuwde de VVD in de verkiezingscampagne dat het geld nooit als bruidsschat onderdeel wordt van een eventuele herindeling. Het geld is alleen voor de Giessenlandse dorpen….

Zo haalde de VVD wellicht meer stemmen binnen. Die kiezers moeten nu toch wel teleurgesteld zijn.

De tweede coalitiepartij, het CDA, had begin 2010 evenzo haar uitspraken en beloften:

Letterlijk stond in de verkiezingsfolder:

Het CDA vindt dat de opbrengst van het woningbedrijf ten goede moet komen aan de voorzieningen in de kernen. 30 miljoen moet apart gezet worden voor de voorzieningen zoals de zwembaden, sportzalen, dorpshuizen en verenigingen. Burgers en bedrijven moeten op de overheid kunnen vertrouwen.

We zijn nu bijna vier jaar verder en u geeft in de evaluatie het volgende weer:

Intussen is in de afgelopen jaren ook veel gerealiseerd. Omvangrijke projecten zijn uitgevoerd en knelpunten zijn opgelost. Hierbij is zoveel mogelijk gekozen voor een efficiënte, praktische aanpak. Zo kon met beperkte middelen veel voor de burgers worden bereikt.

Tenslotte zegt u:

Het college kan haar taak na de verkiezingen dan ook met trots overdragen aan het volgende college.

Wij begrijpen dit echt niet. En wij denken dat de bevolking dat ook echt niet begrijpt.

Onze evaluatie heeft een heel ander beeld:

Wat is er nu gerealiseerd voor de inwoner?

Van het begin af aan is er de rem opgezet. Ontwikkelingen zijn afgeblazen en stil gelegd.

Het initiatief van Sportpark Giessenburg moest gelijk op de schop.

Een strak bezuinigingsbeleid was het motto. Geen nieuwe investeringen.

De SGP wilde niets anders dan op de centen passen. En de VVD en CDA leken in de ban te zitten.

Twee weken terug noemde ik een lange rij. Nu pik ik er nog enkele punten uit:

Wat is het resultaat van 4 jaar?

Wat is er effectief gebeurd met onze gelden?!

• Vele plannen zijn geopperd door met name de inwoners zelf.
  • Zoals ik al zei: Geen sportpark in Giessenburg, ook nog steeds geen Wozoco,
  • Dreigende sluiting van zwembaden en bibliotheken.
  • Wat nieuw tot stand is gekomen of concreet is ontwikkeld komt meer voort uit de dorpsraden of andere bewegingen.

Er waren/zijn ambitieuze plannen. Met veel tamtam kwamen er de presentaties.

• Tot nu toe: geen enkel concreet resultaat!
  • De regeling voor de bruidschat is er nog niet. (Ondanks aangenomen CU investeringsmotie.)
  • Geen duidelijkheid over beheer van de dorpshuizen. Onderzoek nog niet klaar.
  • Intussen geïnvesteerd in GLZ. GLZ wordt verlaten. Investering overboord.

Ondertussen bleef u geld uitgeven aan onderzoek/plannen overleg

Veel tijd en geld is gestoken in samenwerking en visieontwikkeling.

Wat heeft dat opgeleverd?

Bezuinigen bleef het devies. En dus op ons geld blijven zitten.

Als of niet meer speelt in onze maatschappij.

Wat hebben we aan onze bezuinigingen als straks onze geldpot naar een fusiegemeente wegvloeit. De eerste 8 miljoen zijn al uitgezet.

Nog even betreffende woningbouw

• Collegepartijen beloofden bij verkiezingen woningbouw in alle kernen.
  • Is niet gerealiseerd.
  • het zgn startersleningfonds voor tijdelijke renteloze aanvullende leningen werd zelfs afgeschaft.
  • Geen geld van het woningbedrijf voor kleinschalige goedkope woningbouw.
  • Midden in Hoornaar 2 slooplocaties, geen woningbouw.
  • Geen bouwplannen in Noordeloos of Hoogblokland. Wel ruïne Van Uden.

N.B. waarom benoem ik dit?

Ik kreeg van de week de cijfers onder ogen van de krimpprognose voor de scholen in Giessenlanden van 2011-2015 (bron AOB)

In vier jaar tijd een voorspelling van – 11%, - 167 leerlingen, - 8 fte’s en – 3 scholen.

Noordeloos heeft al een school minder.
De leefbaarheid en een evenwichtig samengestelde participatiemaatschappij staat onder druk.

Als ChristenUnie vinden we dit een ongewenste ontwikkeling en blijven we hier aandacht voor vragen.

Als u op deze ontwikkelingen daar trots bent dan vraagt u om een kritische reactie.

Waar was uw durf en ondernemerschap?? Wij zijn daar niet trots op. Integendeel.

U kon deze reactie van ons verwachten.

In september 2010 zeiden we het zo (en ik kan het nu nog letterlijk herhalen, wat ik dus ook doe):

We zeggen “ja” tegen het streven naar een begrotingsevenwicht.

Echter: we zeggen “neen” tegen Een Dágobert Duck strategie.

Je moet niet willen dat ons vermogen jaren niet gebruikt wordt. Met het risico dat het ook nog eens kan wegvloeien als er in gemeenteland veranderingen komen. Of dat er rijksmaatregelen komen voor rijke gemeentes, zodat we gekort kunnen worden.

U wilt dit nota bene blokkeren voor de hele raadsperiode t/m 2014.

Ik heb toen aangegeven:

De CU kiest voor ADDG een Anti Dagobert Duck Gemeente.

We moeten wel degelijk nastreven dat we met de gelden van onze reserve waar mogelijk en gewenst investeringen kunnen doen.

Wij denken dat er nog heel wat kan, zoals

Meer mogelijkheden van opbrengsten. O.a. door slim investeren.

• Denk aan eigentijdse voorzieningen met minder kosten.

• Een duidelijk voorbeeld: Je investeert in led-verlichting. Binnen enkele jaren is de investering terugverdiend en heb je minder exploitatielasten.

• Meer energiebesparing: Wat voor mogelijkheden zijn er bij de diverse voorzieningen ?!

De Doetse Kom heeft haar voordelen gezien in de zonnepanelen.

Wat kun je slim opnemen in de voorzieningen van het sportpark of andere projecten om minder exploitatielasten te hebben of andere bezuinigingen? Zonneboilers???

• Clusteren: Voorzieningen bij elkaar. Denk bij voorbeeld aan de ideeën in Noordeloos met de suggesties van de Dorpsraad.

• Mogelijk gebouwen verzelfstandigen. Is Giessen-Oudkerk geen mooi voorbeeld?!

• Waar wil en kan de gemeenschap zelf verantwoordelijkheid voornemen?!

N.B. bij dit alles geldt:

-Wij moeten de verwachtingen die al jaren zijn gewekt, de inzet van de inwoners, de kosten en inspanningen die zijn gedaan niet beschamen

Toch nog plannen?!

Ineens komen de laatste weken plannen ter tafel. Er zijn bewegingen voor slim investeren.

Slim investeren. Wij hebben het van het begin af aan geroepen. Vlak voor deze beschouwings- en begrotingsraad presenteert u een investeringsplan en komt u met een voorstel voor de raad in december. Drie jaar lang niets. De raad nam op ons initiatief een motie aan voor een investeringsplan. U komt er nu ineens snel mee. Het decemberstuk moest nog voor deze begroting er uit. Wilt u toch nog uw gezicht redden? Dat begrijp ik. En u beseft m.i. ook dat u na de afbraakjaren zo niet terugkan naar de kiezers in maart 2014..

We zijn er overigens blij mee dat er nog enige plannen op tafel komen. Het kan nu blijkbaar toch! Maar het mag van ons nog meer, ambitieuzer en concreter. We komen er in december over te spreken. Er zijn nog veel onduidelijkheden.

Maar eigenlijk had u met deze plannen het eerste jaar moeten komen, uiterlijk in 2011. Ik hoorde u bij monde van wethouder Akkerman steeds zeggen: nee dat kan niet want we bezuinigen en moeten de exploitatie op orde brengen. Die stellingname was voor ons regelmatig een anti-climax. En het was teleurstellend. Zelfs als de coalitiepartijen enige moeite toonden met de sombere en onwrikbare houding van de wethouder, werd toch uiteindelijk geen andere keuze gemaakt. Daar mag u ook kritisch over zijn. Zo gebeurde nauwelijks wat. U hebt in deze periode veel tijd, geld en energie gestopt in zaken die te weinig of niets hebben opgeleverd. Intussen komt steeds dichterbij dat we ons geld zien opgaan in een samenwerkingsverband. Het vertrouwen van de burgers is zwaar beproefd. Hoe geloofwaardig zijn we nog voor de burgers!? Gelukkig laat u enige hoop gloren.

Inmiddels zit ik midden in de beschouwing voor 2014 en verder.

Ik ga niet uitvoerig in op de begrotingsvoorstellen. U hebt onze zorg en teleurstelling gehoord. Maar er zijn nog kansen. Al is het 5 voor twaalf. Met de begroting gaan we akkoord.

Voor ons mag sneller en nog meer worden geïnvesteerd. Belangrijke opmerkingen hierbij zijn, zeg maar de kaders die we graag meegeven:
Inderdaad de uitgaven en inkomsten moeten gelijkwaardig zijn.
Kritisch kijken naar gebruik van tijd en effectiviteit en resultaatgericht werken.
Kritisch zijn op: waar besteden we als raad, college en ambtenaren onze uren aan. Dat zou wel eens veel meer op kunnen leveren dan soms lange discussies over betrekkelijk kleine dingen !!
Met z’n allen moeten we kritisch kijken naar onze bestuurscultuur en wijze van aanpak. Doen we de goede en effectieve dingen?!
En ook in de samenwerking en investering met andere gemeentes of samenwerkingsverbanden. We zullen ons steeds moeten afvragen, voordat we aan iets beginnen: Is alle inzet nodig en wat levert het echt op!!!

We kunnen en mogen veel verwachten van onze burgers. Prima dat we spreken over de participatiemaatschappij. Ook in Giessenlanden. Met elkaar (en niet tegenover elkaar) moeten we de lastige klus aangaan om op een goede en slimme manier onze investeringen te doen zodat exploitatiekosten kunnen verminderen. Als we het met elkaar doen zijn we sterker. Samen pak je een lastige klus op en sta je voor het belang van onze mooie gemeente en onze inwoners. Eerlijk gezegd hebben we die intentie van samenwerking te weinig ervaren.

Wij willen veel inzet van uren en geld voor goede en duurzame voorzieningen. Laat onze gemeente toekomstproof zijn. Een gemeente met leefbaarheid voor jong en oud en een prima welbevinden, betrokkenheid en samenhorigheid. Daarbij voeren de financiën niet de boventoon maar wel de zorg voor elkaar en het leven met elkaar.

Met dank voor uw aandacht.

Namens de fractie van de ChristenUnie, Jan Verspuij

Reacties op 'ChristenUnie zet opnieuw in op investeren in de samenleving!'

Geplaatst op: 01-07-2015 11:29 Quote
If you've seen 1, you've seen all of them. ' This really is one expression many vacationers hate. Think regarding it-you spend a substantial amount of money likely to a journey destination and also you are excited to determine its locations. www.travellersbay.net