Omgevingsvisie Molenlanden 2040

download.jpgmaandag 14 oktober 2024 11:40

Molenlanden - Tijdens de commissievergadering op 8 oktober 2024 spraken we over de Omgevingsvisie. Lees hieronder de bijdrage van raadslid Pieter van Bruggen tijdens het debat.

Voorzitter, een omgevingsvisie is een integrale langetermijnvisie van een bestuursorgaan voor de hele fysieke leefomgeving/ruimte en haar grondgebied. Ieder mens heeft ruimte nodig. Ruimte om te wonen, te werken, te reizen en te recreëren. Wonen gaat over zo veel meer dan 'stenen stapelen'. Wonen gaat over samenleven, over samenhang, over gemeenschappen in een straat, buurt of wijk.

In de Omgevingsvisie staan veel zaken om ontzettend trots op te zijn! Met recht #mooiMolenlanden!

Toch wil de ChristenUnie op een drietal punten meer ambitie:

Wij missen de dorpshuizen. Belangrijk voor de samenhang en het samenleven in de kernen. Wat de ChristenUnie betreft moet iedere kern een dorpshuis hebben of in ieder geval een locatie met een dorpshuisfunctie. Vraag: waarom worden de dorpshuizen alleen genoemd met betrekking tot eenzaamheid?

Bij ambitie 1 (levendige kernen met een eigen karakter) staat zo mooi: "We streven naar tenminste behoud van de bestaande voorzieningen in de kernen en waar mogelijk ontwikkeling van nieuwe voorzieningen. Daarbij vinden we behoud van de nabijheid van onderwijs van kernbelang."

In het IHP hebben we een eenzijdige focus op scholen, waardoor het erop lijkt dat andere voorzieningen, zoals dorpshuizen, op de achtergrond raken. Zeker als het gaat over MFA/MFC. In het Accommodatiebeleid staat immers nog steeds het volgende uitgangspunt: "Het blijven inzetten op samengestelde accommodaties waar bewegen, onderwijs, ontmoeten, sport, welzijn en zorg onder één dak of binnen een beperkte ruimtelijk gebied worden aangeboden."

Wij overwegen een amendement in te dienen om de dorpshuizen expliciet op te nemen onder ambitie 1 (levendige kernen met een eigen karakter). Daarbij willen we de samenhang met het onderwijs al dan niet in de vorm van een MFA/MFC benoemen.

Wij willen meer ambitie om klimaatneutraal te zijn in 2050. Om klimaatveranderingen tegen te gaan groeien we met elkaar geleidelijk naar een energieneutrale situatie in 2050. In de visie staan nu onder ambitie 5 (een klimaatrobuuste, circulaire en energieneutrale gemeente): "Onze ambitie is om in 2050 als gemeente (nagenoeg) CO2-neutraal, aardgasvrij en klimaatbestendig te zijn." Met gebruik van woorden als 'ambitie' en 'nagenoeg' wordt deze ambitie afgezwakt. Wij overwegen op dit punt een amendement in te dienen om het woord 'ambitie' te vervangen door 'doel' ofwel het woord '(nagenoeg)' te schrappen.

Wij willen meer lokaal eigendom van energieprojecten. Het stimuleren van energie coöperaties, waarbij de inwoners mede-aandeelhouder zijn, zorgt voor (meer) draagvlak en voorkomt dat winsten wegvloeien naar (buitenlandse) investeerders. Op pagina 13 staat: "We streven ook naar maximaal lokaal eigendom en naar het lokaal gebruik van opgewekte energie". Die ambitie kunnen wij van harte steunen, maar op pagina 30 staat: "In lijn met het Klimaatakkoord streven wij naar 50% lokaal eigendom van energieprojecten." Vraag: welke boodschap gaat hiervan uit? Is 50% het maximale of het minimale zoals afgesproken bij de RES.

De volgende punten blijven wij kritisch volgen: (4) passende woningen voor alle doelgroepen, (5) dilemma tussen bodemdaling en waterwinning, (6) te strikt VAB-beleid en (7) het splitsen van woningen.

Reacties op 'Omgevingsvisie Molenlanden 2040'