Reactie i.v.m. vaststelling Programmabegroting 2009

jan 1dinsdag 11 november 2008 20:08

De begrotingsbeschouwing zoals deze uitgesproken werd door fractieleider Jan Verspuij tijdens de raadsvergadering van donderdag 6 november 2008.

Geacht college en geachte leden van de raad en andere belangstellenden.

Met ambitie en mogelijkheden biedt het college dit programma aan.Standvastig en voortvarend wilt u het collegeprogramma blijven volgen. In hoog tempo wilt u verder. U spreekt zelfs over nieuwe impulsen. Dit is mede dankzij de verkoop van het woningbedrijf.U zet in op versterking van de organisatie, de dienstverlening, de projectmatige aanpak en het intensiveren van onderhoud.

Als ChristenUnie zijn we positief betreffende de aanpak van de diverse projecten en een goed functionerende organisatie. Met elan worden ontwikkelingen behartigd. De uitwerking van de lokale structuurvisie is ondersteunend voor een goed inzicht.Kijkend naar de lopende projecten met de Wozoco's in Hoornaar en Giessenburg, Centrumontwikkeling Hoornaar en Arkel, Leefbaar Schelluinen en de plannen voor de sportvoorzieningen in Giessenburg en de zorg voor het instandhouden van de voorzieningen wordt er goede inzet gepleegd.Wij zeggen zelfs: houd met name bij de ontwikkeling van de Wozoco's de vaart er in. Wij hopen zelfs dat Hoornaat in 2010 kan worden gerealiseerd. Benut voortvarend de vrijkomende ruimte en maak werk van ontwikkeling- en subsidiemogelijkheden.

Extra inzet voor subsidieondersteuning (blz. 50 € 25.000) vinden wij daarom een goede zaak. En we hopen dat de inzet meer oplevert.De aandacht voor een goed milieubeleid en stimulering van duurzaamheid vindt bij de ChristenUnie een welwillend oor.Het heeft zeker onze instemming dat de hogere dividenduitkering van Eneco (blz. 108 € 68.500) weggezet is in een bestemmingsreserve CO2 reductie. We horen of bespreken graag de wijze waarop de gelden worden ingezet.

De uitwerking van de WMO met 9 prestatievelden vraagt een grote inspanning met ontwikkelingen van lokale zorginitiatieven in samenwerking met o.a. verenigingen, kerken en belangengroepen. Bovendien herbergt Giessenlanden de backoffice activiteiten voor en met de samenwerkende gemeenten.

De aanpak van de verkoop van het Woningbedrijf en de opbrengst stemt ons zeker tot tevredenheid. De goede opbrengst geeft mogelijkheden voor investering in voorzieningen en kwaliteitsimpulsen (voor o.a. woningbouw, leefomgeving en zorg). Projecten voor leefbaarheid e.d. kunnen we extra ondersteunen of inzetten. Alleen al de renteopbrengst geeft extra ruimte.

Speerpunt 4 in de programmabegroting is het intensiveren van het onderhoud.

Het intensiveren van het onderhoud van diverse kapitaalgoederen als wegen, riolering, bruggen, openbare verlichting en met name ook de kerktorens, begraafplaatsen en openbaar groen trekt een zware wissel op de uitgaven.Mede hierdoor moet een tekort aangevuld worden van € 2,5 miljoen van de opbrengsten van het woningbedrijf. Dit is investeren in structurele aanpak en oplossing. Voor de ChristenUnie is het akkoord dat u deze mogelijkheid benut om dit onderhoud goed op peil te brengen.

Bezwaar + motie en amendement

Maar zoals u verder de begroting presenteert en sluitend maakt levert dat bij ons kanttekeningen en bezwaar op.Weliswaar houdt u het bedrag van ong. € 60 miljoen waardevast (met het behoud van de inflatierente). Maar u gebruikt wel het restant van de renteopbrengsten als structureel dekkingsmiddel om de begroting sluitend te maken.Door zo te begroten hebben we wel veel geld, maar we kunnen er niet zonder een structureel nadeel aankomen. Want als van het geld gaan uitgeven, krijgen we minder rente en dan ontstaat er dus een tekort.Wij willen graag wel mogelijkheden behouden om kwaliteitsimpulsen te geven aan de kernen, om voorzieningen goed te behouden of projecten te ontwikkelen, om de leefruimte (groennorm) en leefbaarheid te stimuleren.Daarvoor komt in 2009 de integrale discussie en afweging.Maar we willen wel graag kunnen discussiëren over mogelijkheden.

Met andere woorden: Het is niet onze wens om alle extra renteopbrengsten te besteden en uit te geven.Begrotingstechnisch geldt ook dat van sommige onderdelen en zaken de structurele exploitatiekosten niet altijd even scherp zijn aangegeven of doorberekend. Anderzijds hopen we ook dat er nog meer subsidie-inkomsten worden binnengehaald.De door het CDA ingebrachte motie om een vrije ruimte te creëren door structureel € 500.000 te besparen ondersteunen wij.Dit bedrag van € 500.000 kan tevens gestort worden in de Vrije Algemene Reserve (Var), zodat deze acceptabel wordt gevuld. Tevens spreken wij uit dat er kritisch gekeken wordt naar mogelijkheden voor beperking van uitgaven, formatie-inzet of anderzijds naar extra inkomstmogelijkheden.

Vanuit de ChristenUnie brengen we hiervoor het volgende nog in:

Algemeen:

Versterking organisatie, dienstverlening, kortom versterkingbestuurskracht: prima. Maar wees ook nuchter, zelfs in tempo en ambities. Overdaad schaadt. Kijk kritisch naar de formatie-inzet. Tuig ook niet meer op dan nodig en werk adequaat. Hoe zet je in, hoe huur je in? Wat is echt werkbaar en realistisch? Wat kun je goed samen doen met andere gemeenten of ook eenvoudig overnemen.Bijvoorbeeld de uitgaven voor ICT stijgen sterk. O.a. vanwege hogere eisen voor programma's en handelingen. Soms kun je programma's goed overnemen of gezamenlijk gebruiken. We schrikken hier en daar van hoge advieskosten. O.a. bij Schelluinen-West en Leefbaar Schelluinen (blz. 20). Een budget van bijna € 650.000. (extra verhoging van € 142.500!) Kijk kritisch naar de kosten. Hoe dringend worden toezeggingen benut om kosten terug te ontvangen of subsidies en andere bijdragen.

Hierbij aansluitend toch even een uitstapje naar Schelluinen-Oost

Aandacht en zorg gaat voor ons uit naar met name Schelluinen-Oost. N.a.v. blz. 37-38

De uitbreiding van de A27 en de spoorlijn Utrecht-Breda, met eventuele vertakkingen naar Dordrecht en de Betuwelijn, staan volop in de aandacht. Gezien de verkeersperikelen op de A15 en A27 is aanpassing nodig. We moeten dit realistisch onder ogen zien. Met name het gebied bij Schelluinen-Oost komt verder onder druk te staan. Wordt hier tijdig op geanticipeerd? Combineer zo mogelijk de uitgaven voor de infrastructuur. Voorkom dubbele kosten. Een andere vraag en opmerking n.a.v. blz. 32. Kosten bestuurskrachtonderzoek. (Ok exemplarisch bedoeld). Het bestuurskrachtonderzoek is een initiatief van de Provincie of het rijk. U raamt wel voor € 27.500 aan kosten. Is dat nodig of kunnen we daarvoor een vergoeding tegemoet zien?

Aanpassingen gebouw gemeentehuis. Blz. 52, punt 5.8 Uw voorstellen duiden op flinke aanpassingen van de ruimten. Een investering van € 250.000 en een jaarlijkse structurele last van € 36.850.Ook hier mag uitstraling, maar ook degelijkheid en soberheid en realiteitszin een rol spelen. Ook moet er eerst nog een evaluatie van de vergadervorm plaatsvinden En graag zien we eerst de plannen.

Amendement Bibliotheekvoorziening Noordeloos (blz. 46)

We staan voorlopig afwijzend tegenover de geplande uitgaven

We gunnen onze (kleine) kernen en Noordeloos goede voorzieningen. Maar het voorstel voor aankoop van een gebouw, inrichtingskosten en exploitatiekosten voor een bibliotheek te Noordeloos vinden we nu niet op zijn plaats. Het gaat om een begroot bedrag van € 254.500. Dat moeten we meenemen in de integrale afweging bij de discussie in 2009 over de opbrengsten van het woningbedrijf. Daarom hebben wij een amendement gemaakt, die mede ondertekend is door de PvdA en Gemeentebelangen.

Met deze inbreng kom ik tot een afronding.

De situatie voor bestuurlijk Giessenlanden en voor haar bewoners geeft volop reden tot optimisme en een goede toekomstverwachting. De leefbaarheid, het woongenot en het welbevinden van alle inwoners willen we graag in het oog houden.

Amendement OZB-snip (n.a.v. blz. 60)

De verkoop van het woningbedrijf maakt het mogelijk dat de inwoners daar direct ook profijt van ondervinden. Het college stelt voor dat de geplande verhogingen van de OZB van 8% in 2009 en van 5% in 2010 beperkt kunnen worden tot het inflatiepercentage, voor 2009 geraamd op 2,5 %. De verhogingen kunnen, volgens het voorstel, verder achterwege blijven. Daarvan profiteren vooral de huizenbezitters. De ChristenUnie vindt het eerlijker en gepaster dat alle bewoners hiervan profiteren en daarom is er een gewijzigd voorstel met een amendement voor een zogenaamde OZB-snip. Het amendement wordt tevens ondersteund door de PvdA en Gemeentebelangen.

Tenslotte

We kunnen misschien wel spreken over vette jaren. We zijn vol verwachting. Maar wat betekent dat? Ze kunnen opgevolgd worden door magere jaren. En gaat het dan vooral om financiën? De hectiek rondom de kredietcrisis leerde ons met name in de afgelopen tijd anders. Een bankrekening kan zo vervluchtigen. Welzijn is meer dan een goede bankrekening.! Voor welzijn en welbevinden ben je vooral afhankelijk van elkaar Dat je rekening houdt met elkaar en betrokken wil zijn op elkaar als inwoners en als medeburgers. Bovenal belijden we dat het gaat om Gods zegen en Zijn zorg. Dat wensen we bestuurlijk Giessenlanden en haar inwoners van harte toe bij alle plannen en activiteiten die we ondernemen. Ik dank u voor uw aandacht.

Namens de ChristenUnie,

L. Timmer,  L. Trouwborst en J.D. Verspuij

Reacties op 'Reactie i.v.m. vaststelling Programmabegroting 2009'

Geplaatst op: 01-07-2015 11:22