Commotie over fietsbrug

platteland 3zaterdag 22 november 2008 12:58

Het bespreken van de (voorlopige) plannen van de fietsbrug met betrokkenen heeft nog al wat commotie opgeleverd. Merkbaar via diverse krantenberichten en reacties. Als ChristenUnie waren we destijds (2002-2003) mede-initiatiefnemers om de mogelijkheden van de fietsbrug te onderzoeken.
Nu bepaalde opties ter sprake komen worden er verschillende beeldvormingen opgeroepen of uitspraken gedaan. Om evenwichtig aan te geven hoe we daar in staan is o.a. het volgende bericht naar de pers verstuurd en in Het Kontakt van 20 november 2008 opgenomen.

In Het Kontakt van 13 november 2008 werd verslag gedaan van een informatieavond op 11 november in De Til over de plannen van een fietsbrug in Giessen-Oudekerk.Ik reageer op een aangehaalde uitspraak over raadslid Jan Verspuij  dat hij "dramt over de fietsbrug en het slechts zijn stokpaardje is". Die beeldvorming is ongepast.

Een korte toelichting:

De aanleg van de Betuwelijnspoortunnel met de gebruikte "werkbrug" over de Giessen leverde in 2002 reacties en ideeën op. "Een brug zou van betekenis kunnen zijn voor kortere (fiets)mogelijkheden en een verbinding met een treinstation bij Boven-Hardinxveld (einde Neerpolderseweg).

Met de inzet van "nu of nooit" hielden actieve leden van de ChristenUnie begin 2003 een enquête voor een fietsbrug onder bewoners nabij de Betuwelijnspoortunnel. Onder de ruim 100 geënquêteerden bleek zo'n 10% tegen, 5% blanco en 2% deed niet mee. De rest (83%) van de ondervraagden toonde zich voorstander. De tegenstanders waren vooral de direct aanwonenden van de Betuwelijnspoortunnel.

Daarnaast hebben CU-jongeren met actielijsten ondersteuning gevraagd. Dat leverde veel positieve reacties op.

In de raadsvergadering van 27 maart 2003 heeft de ChristenUnie een uitspraak gevraagd voor een nader onderzoek van de fietsbrug, zo mogelijk in de directe omgeving van de Betuwelijnspoortunnel. Een aantal randvoorwaarden werd daarbij genoemd: kostenaspect via subsidie, passen bij omgeving, geen overlast, geen hinder voor scheepvaart en Gondelvaart. De raad stemde hiermee in. Vanuit de ChristenUnie was er bij de verdere planuitwerking geen bemoeienis meer. Wel deed de ChristenUnie jaarlijks navraag over de vorderingen van het onderzoek. Er bleek langdurig onderzoek (waar kan het?), afstemming (subsidies?), e.d. nodig.

Op 11 november j.l. presenteerde de projectgroep de plannen en werden opties toegelicht. De verrassing (ook voor ons) was wellicht dat twee opties op afstand van de Betuwelijn liggen. Voor de direct omwonenden een onaangename verrassing. Vanuit deze hoek kwam/komt ook met name de weerstand voor de plannen.  Daar is alle begrip voor. Angstbeelden worden genoemd, zoals: overlast jongeren, aantasting milieu, onveiligheid. Dat heeft de ChristenUnie nooit beoogd met de plannen, integendeel.

Bij een brug dachten/denken wij liever aan meer gebruik van de fiets, minder autoverkeer en een fraaie inpassing zonder overlast, zoals we dat kennen bij de bruggen in Slingeland (Pinkeveer) of Noordeloos.

Met besturen en plannen maken moet je vooruit kijken. Persoonlijke belangen kunnen, bestuurlijk gezien, niet altijd boven algemene belangen gaan. Wel mogen bewonersbelangen reëel worden ingebracht. Graag zelfs.

Als het effect anders is dan bedoeld en ongepaste lasten oplevert, dan moet dat zwaar wegen. Om de uitspraak van wethouder Hans Freije te onderstrepen: "Het gaat om een afweging van (alle) belangen, waarbij de belangen van de bewoners zeker worden meegewogen." De (hele) raad moet uiteindelijk een beslissing nemen. Dat zal ook de ChristenUnie doen. Weloverwogen en objectief, kijkend naar wenselijke ontwikkelingen én de belangen van de gemeenschap. Daar staan we voor.  En dat is heel wat anders dan drammen of stokpaardjes berijden. Met dank voor de ontvangen reacties.

Jan Verspuij

 

« Terug

Reacties op 'Commotie over fietsbrug'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.