Vriendendag 2011

DSC_1552maandag 24 januari 2011 19:22

Zaterdagmorgen, om 6 uur wordt mijn eerste kop koffie van die dag naast mijn bed gezet. Zo mag ik langzaam wakker worden en me richten op alle werkzaamheden van die dag. Alle kleren liggen klaar, de kaas is gesneden en de bus is vol geladen met……alles wat je, je maar kunt bedenken. Een marktkraam, vlaggen, brochures van de VVV, biologisch appel en perensap, boerenkaas, oud Hollandse spulletjes, een oude slee, enz enz. Als het maar iets met Zuid-Holland te maken heeft, dan mocht het mee naar de 2e kamer en o ja….laten we de ballonnen en de gasfles gevuld met helium niet vergeten. Om 7.15 pikken we onze kleindochter en schoonzoon op bij de carpoolplaats en rijden gezellig met ons viertjes naar Den Haag.

Onderweg kreeg ik van onze kleindochter nog een opsteker!!! Ze vond mij “een lieve oma” en wel omdat ze altijd mee mag naar een Campagne-evenement van de ChristenUnie!!! Je zal maar ingezet worden om flyers uit te delen of ballonnen op te laten, voor sommigen is dat een leuk dagje uit, zo dus ook voor Luna. Bij aankomst in de 2e kamer stelde ze aan de eindredacteur van Handschrift voor een CU kids op te richtenJ Er was al iets voor oude mensen (oma) en voor jongeren Perspectief, maar nog niets voor haar leeftijdgroep, nl 7 jaar. Wie weet wat ze er mee gaan doen in Amersfoort, we wachten af.

We kwamen om 8.00 aan op de Lange Poten, na het neerlaten van de paaltjes in het wegdek, mochten we tot aan de voordeur rijden. Maar daar aangekomen werden we klem gevraagd te wachten met uitladen omdat er een VIP verwacht werd. Na een paar minuten kwamen er inderdaad een aantal auto’s aanrijden en stapte er uit één van die hybride’s een geblondeerde man, het bewijs dat er dus hard gewerkt wordt in Den Haag. We konden aan de slag en een dik uur later was de marktkraam opgezet en volgeladen.

De eerste vrienden van de CU kwamen rond 9.30, na het aanmelden. de koffie en het inschrijven voor  de gewenste onderdelen, kwamen ze één voor één gezellig langs bij de kraam van Zuid-Holland. De Goudse kaas ging er in als koek, net als de Goudse stroopwafels, Goereese bollen, en natuurlijk de Haagse hopjes. De brochures van de  Alblasserwaard en omstreken verdwenen in tasjes en gingen mee naar huis. Net als de reisgidsen van “Nederlands grootste Christelijke reisorganisatie” want die zetelt nl ook in Zuid-Holland. Daarna stroomden de deelnemers door het gebouw voor rondleidingen of naar het debat dat gevoerd werd over deelname aan de uitzending naar Afghanistan. De wedstrijd “speak your mind” beleefde zijn laatste climax. Daarna was het tijd voor de lunch en aangezien die vlak bij onze kraam werd uitgedeeld, was het weer een komen en gaan van bezoekers. Er werden leuke, fijne en emotionele gesprekken gevoerd, want zijn we nu voor of tegen uitzending van onze jongens!!!

Het was zo weer 13.15 en werden de rondleidingen en debatten voortgezet. Voor ons tijd om de ballonnen op te gaan pompen. Dit moest buiten het gebouw, want met helium het gebouw in dat is een beetje trickie, zeker als er ook een hoogblonde man binnen aan het werk is.  We kwamen handen te kort om alle ballonnen aan “de grond“ te houden en hebben ze dan ook maar in de hal van de 2e kamer tegen het plafond laten stuiteren. De bewakers keken toe en vonden het wel leuk om ons een handje te helpen. Volgens mij is het kind in die  grote stoere kerels nog steeds springlevend.

Na al dat geblaas en geknoop van die ballonnen hebben we de CU tasjes gevuld met de brochures uit onze kraam en konden we die na afloop uitdelen aan alle vrienden van de ChristenUnie. Dat scheelde gelijk een hele vracht en reed onze bus stukken lichter om 18.00 weer naar Hoornaar. Om 16.00 mocht iedereen naar buiten en kregen ze naast onze  tas ook nog een lekkere warme sjawl en mochten ze getuige zijn van de ondertekening van het manifest op het plein. Door een kunstenaar was de kaart van Nederland op het plein getekend en mochten alle kinderen op een provincie gaan staan met een door hen geknutseld bord. De lijsttrekkers stonden op hun eigen provincie en na ondertekening en de speech van Andre werden de ballonnen op gelaten. De kinderen hadden een fantastische dag met een eigen programma en wij kwamen moe, maar voldaan thuis.

Nu staat onze gang vol met attributen die deze week nog een plekje moeten krijgen, folders, flyers, pepermuntrolletjes, ballonnen enz enz die gaan naar  de Kiesverenigingen in de regio. De  brochures gaan terug naar de VVV, oud Hollandse spulletjes naar de eigenaren en morgenochtend om 7 uur mag mijn man de marktkraam weer terug brengen naar de eigenaar. Die hebben we dit weekend dan ook maar niet meer van de bus gehaald en zijn we vanmorgen met mijn kleine autootje naar de kerk getuft. Al knikkebollend kregen we gelukkig een preek over gaven en talenten en bleef de tekst uit 2 Kronieken “alles komt uit Uw hand, U behoort het toe” de rest van de dag in mijn gedachten.

Ik wens jullie een gezegende week toe en hoop dat jullie 2 maart naar de stembus gaan.

Namens het campagneteam van de Provincie Zuid-Holland

Lida van Rijn

Klik hier voor de foto's.

Reacties op 'Vriendendag 2011'