Twittermail juni 2011
Veel eieren wel gelegd, maar half bebroed?
In mei leggen alle vogels een ei. De politiek doet dat bij voorkeur vlak voor het reces.
Twee informatieavonden, een thema-avond in Schelluinen, een technisch vragenavond over de Jaarrekening 2010, steunfractieoverleg en in iedere dorpskern een informatieavond over de voorzieningen.
Op persoonlijke titel. Niet representatief voor het officiële standpunt van de ChristenUnie Giessenlanden
Het betekende overuren maken voor de raadsleden. De reguliere raadsvergadering begon dan ook om 15:00 uur om nachtwerk (dubbel tarief, maar wel goedkope stroom) te voorkomen. Het pakket te lezen en te beoordelen stukken is te omvangrijk voor menig raadslid, laat staan om alle opmerkelijke zaken te verwoorden. Een kleine selectie dan maar.
De jaarrekening 2010 en Kadernota 2012
U mist in dit rijtje misschien het jaar 2011. De begroting 2011 is eerder vastgesteld, tegenvallers worden netjes tussentijds uitgebreid door de wethouder gemeld. Meevallers kunnen tot op heden niet goed worden ingeschat en worden daarom buiten beschouwing gelaten. Vanaf maart 2010 wordt door het college op die wijze stringent de hand op de knip gehouden, dus behoeven we ons geen zorgen te maken. Laat ik dat nu net wel doen. De jaarrekening 2010 is naast die van 2008 en 2009 gelegd . Daaruit blijkt dat de kosten van het openbaar bestuur zijn fors gestegen. Het argument van gewijzigde, onderlinge kostendoorrekeningen wordt door het college gebruikt om ons gerust te stellen. Accountants spreken dan over een stelselwijziging. Die worden dan in de jaarrekening gemeld. Ik heb het niet kunnen vinden. Bovendien, als je besluit voortaan kosten bij een collega-ambtenaar in rekening te brengen, blijft per saldo de totale uitgaven voor de gemeente gelijk. Kortom, hoe je de kosten ook intern verdeelt, het totale kostenplaatje blijft gelijk bij een stelselwijziging. Laat dat nu bij Giessenlanden niet zo zijn. Er is dus sprake van werkelijke kostenstijgingen. De raad heeft uitgesproken dat zij de regionale samenwerkingsverbanden 10% willen laten bezuinigen. ZHZ heeft dit op onbegrijpelijke reden vertaald in 10% bezuinigingen op de resultatenrekening, terwijl de bedoeling was dat de gemeentelijke bijdragen met 10% zouden verminderen. Wethouder De Jong werd door de Raad met een missie naar het front gezonden. Hij was gretig om de strijd aan te gaan. De VVD kondigde een motie aan om te snijden in eigen vlees. Wethouder Akkerman ontplofte, wethouder De Groot haastte zich om uit te spreken dat hij nu niet meer boos hoefde te worden, en de voorzitter viel de wethouder De Groot in de rede om te zeggen dat het gehele college de motie ten sterkste ontraadde. Wethouder De Jong keek wat verongelukt toen. Na dit emotionele geweld werd er nauwelijks inhoudelijk meer gedebatteerd. Jammer, want het argument van gelijke monniken, gelijke kappen spreekt mij wel aan. Dan maar de kraan van de fontein voor het Gemeentehuis een klein beetje dichtdraaien.
Debat in besloten kring
Schorsingen hebben een voorspelbare uitkomst
In deze raadsvergadering werd wat afgeschorst. Even overleg plegen met de coalitiepartner. Waarom wordt dat niet vooraf gedaan? Van Vuren (CDA) maakte het nog bonter. Zonder opgaaf van reden vroeg hij een schorsing. De voorzitter stond dat toe zonder zorgvuldige inventarisatie van de mening van de andere partijen. Daarmee verhuisde het openbaar bestuur naar één van de beruchte achterkamertjes. Helemaal niet nodig, want de uitkomst van het overleg laat zich raden. De gelederen worden gesloten. Veelal in de vergetelheid rakende mondelinge toezeggingen van de wethouder worden doorslaggevend om voorgenomen moties of gevoelig voor de coalitie liggende statements in te trekken.
Uitgelokt?
Lock (SGP) door ziekte afwezig
Van deze plaats beterschap toegewenst. Opmerkelijk was wel dat het leek dat het slot er af leek bij het college en de coalitiepartijen. Zelfs de VVD trok de stoute schoenen aan om wethouder Akkerman (SGP) te herinneren aan zijn streng gebrachte leer dat EUR 2,5 mln. bezuinigen de bovengrens is. Hogere tekorten zouden daarom volgens de VVD ten laste van de VAR gebracht mogen worden en niet op de schouders van de burgers mogen worden gelegd. Na enig wikken, wegen en schuren zal het daar wel van komen. Niet willen snijden in eigen vlees heeft zo zijn prijs. De hoge hoed van bezuinigingsmaatregelen raakt leeg. Gelukkig is de gemeentekas nog overvol.
Slim desinvesteren
Goed rentmeesterschap: het mee laten delen met rijkdom
Naast slim investeren bestaat natuurlijk ook slim desinvesteren. De CDA gaat nadenken over vruchtgebruik. Zal dan toch nog één belofte uit het CDA-verkiezingsprogramma worden ingelost?
Het verkopen voor EUR 1,00 (met hopelijk een antispeculatiebeding) van de voorziening met een bindende gebruikersovereenkomst is een variant daarvan. V.V. Peursum gaat voor eigen rekening een kunstgrasveld aanleggen, waarbij geopteerd wordt voor deze variant. Voor de gemeente verdwijnen de exploitatielasten, zonder dat de voorziening wordt opgeheven. Onomkeerbare kapitaalvernietiging kan dus ook zo voorkomen worden.
Gemiste kans voor open doel
een 100% garantie afgeven is hetzelfde als zelf de lening verstrekken
Met deze stelregel heb ik jarenlang gewerkt. Natuurlijk houd je in het ene geval het geld in je eigen zak, maar dat is zeker niet geval als het fout loopt. De rente- en aflossingsverplichtingen zul je dan -als ware het je eigen schuld- moeten betalen. Bij de beoordeling van het risico dat je loopt maakt het dus geen verschil. Bij de opbrengsten evenwel maakt het wel een verschil . De gemeente verstrekt garanties gratis .Banken berekenen voor het verstekken van garanties 1% per jaar. Peursum en Stedoco hebben dure leningen bij de Rabobank moeten aangaan, ter wijl de Gemeente Giessenlanden er niet in slaagt het rendement van de voor de burgers beheerde spaarpot op peil te houden. Als de gemeente Giessenlanden zelf de lening had verstrekt zou er nog renteinkomsten tegenover deze dienst hebben gestaan. De Rabobank is de grote winnaar bij deze transacties (leuke rente-inkomsten zonder enig risico), de verenigingen betalen teveel aan rente dan nodig. De Gemeente Giessenlanden heeft zich geen slimme liquiditeitsbeheerder getoond.
Sigarendoosje
de voormalig wethouder van financiën heeft geen telraam
Regelmatig vragen diverse partijen het college te onderzoeken of openbare LED-verlichting kan bijdragen aan een sluitende begroting. Andere gemeenten hebben hiertoe al stappen ondernomen. Al dan niet in combinatie met tijdsklokken en bewegingsmelders. Leo Timmer (CU) deed weer eens een poging. Helaas bleek dat wethouder De Jong (CDA) geen telraam, maar een sigarendoosje gebruikt om berekeningen uit te voeren. Dan wordt het echt noodzakelijk om een externe adviseur in te schakelen.
Uw tijd is om, u kunt wel gaan (geleend van Toon Hermans)
De algemene beschouwingen: gelimiteerd spreekrecht?
Jan Verspuij (CU) bond de bel aan de kat. Wat is nu 7 minuten spreektijd voor een belangrijk stuk als de kadernota? In de ijver om te voldoen aan het verlangen van de zoveelste externe adviseur wordt de vergadering tegenwoordig volgens een opgelegd tijdschema strak ingedeeld. Volksvertegenwoordiging wordt er op die wijze niet gemakkelijker op gemaakt.
Van Vuren (CDA) kon er wel wat mee. Hij wilde het college aan het eind van zijn beschouwing nog bedanken, maar helaas was daar geen tijd meer voor. Dat terwijl de voorzitter zich soepel zou opstellen.
Ik had overigens ingeschat dat Van Vuren (CDA) voor zijn dankwoord de spreektijd van de vorig jaar ook al afwezige Lock(SGP) zou gaan benutten. Vorig jaar had Lock (SGP) Van Vuren(CDA) als vervanger ingehuurd. Nu niet. Een teken, dat de liefde tussen die twee wat over is?
Het college weet het even niet meer hoe de gaten gedicht moeten worden ...
De PvdA en CU plannen uitvoeren in plaats van dure externe adviseurs inhuren?
Op de website van Het Kontakt staan de kernachtige uitspraken tijdens de algemene beschouwing van Beumken (PvdA) ook dit keer uitgebreid verwoord. De vergelijking met de economische omstandigheden in Griekenland gaat wat mank, maar het gebruik van de woordspeling "Griekenlanden" om aan te geven hoe onmachtig het huidige college omgaat met het financieel beheer heeft wel wat. Weer een andere externe adviseur komt met voor de hand liggende adviezen.
De PvdA wil EUR 20 mln. investeren in Giessenlanden. Als handreiking wordt het bedrag niet meer zo strak aan projecten toebedeeld.
Even snel rekenen. Dan blijft er EUR 50 mln. over. Uit gaande van een gemiddelde rente van 2,5% zou je dus 25 jaar lang EUR 2.025.000,00 jaarlijks kunnen gebruiken om begrotingstekorten te dekken. Jan Verspuij (CU) noemde de mogelijkheid om de druk van de ketel afhalen bij de bezuinigingsoperaties. Dat lijkt me geen slecht idee.
Foutje, bedankt?
Het zomerreces: uitrusten, maar ook nadenken over wat geweest is en komen gaat...
Belangrijke gebeurtenissen werpen hun schaduw vooruit. Het snijden in subsidies, het aanpassen van de voorzieningen en bovenal het inspelen op actuele ontwikkelingen op financieel gebied zijn cruciaal voor Giessenlanden. Ik ga nog eens goed de balans opmaken. Met gecorrigeerde cijfers. Samen met de enige echte externe adviseur. In Zijn Licht. Dat schijnt ook tijdens het zomerreces. Een gezegende vakantieperiode toegewenst.
Plaats het eerste bericht!