Twittermail oktober 2012

Aart_Schalkdonderdag 01 november 2012 22:15

Praktijk en theorie in conflict

Het leerlingenvervoer werd in de raad uitvoerig besproken. In de Raad zitten relatief veel mensen, die in het onderwijs werkzaam zijn. De door de ervaringsdeskundigen aangevoerde argumenten om de meest kwetsbaren te ontzien werden ondergeschikt gemaakt aan het bezuinigingsdrift van de beleidsmakers. Het genomen besluit veroorzaakt een verdere verschraling van de zorgactiviteiten van de overheid.

Op persoonlijke titel. Niet representatief voor het officiële standpunt van de ChristenUnie Giessenlanden

Afscheid nemen doet pijn

Adrie Beumken (PvdA) na 12 jaar exit....

Deze raadsvergadering werd afscheid genomen van Adrie Beumken. Te drukke werkzaamheden is een te veel genoemde reden. Een markante persoonlijkheid, die alom gewaardeerd werd. In zijn laatste repliek vond hij de verhouding tussen de lovende en kritische kanttekeningen wat uit zijn verband getrokken. Het is tekenend voor hem dat hij liever het afscheid schriftelijk wilde afdoen, mensen persoonlijk bedankte en met zijn dochter, die zich om de gekregen bloemenweelde bekommerde, stilletjes de vergadering verliet. Ik zal hem missen. Zijn opvolgster, Bettie Piso, is terug van weggeweest. Succes gewenst!

Het vragenhalfuurtje.

Starters op de woningmarkt krijgen financieel voordeel....

Glerum (CDA) bracht het persbericht van de Gemeente ter sprake. Starters krijgen EUR 75,00 per m2 reductie op de grondprijs. Wethouder Akkerman (SGP) stelde dat het begrip starter scherp is gedefinieerd. Ook bij projecten in andere dorpskernen zal dit aanbod worden gedaan. De CU is content dat er iets gedaan wordt om de starters tegemoet te komen. Opmerkelijk is wel dat er geen enkele mededeling werd gedaan over de consequenties voor de gemeentelijke begroting.

Trekkers een gevaar op de weg?

Visser (VVD) vindt dat het lijkt dat de trekkers groter worden, harder rijden en de bestuurders jonger worden. Het gevaar neemt naar zijn oordeel toe. Het college zal één en ander gaan onderzoeken. Wellicht kan dan tegelijkertijd overwogen worden om de maximum snelheid bij de lintbebouwing in het buitengebied omlaag te brengen van 60 km naar 50 km per uur. De wegen zijn smal en de lintbewoners zijn te vergelijken met dorpsbewoners. Waarom dan verschil in de toegestane maximum snelheid?

De begroting 2013

Veel gunstiger beeld in 2012?

Het college heeft een begroting gepresenteerd, die veel positiever is dan de begroting 2012 was. Zonder de reserves aan te tasten werd zij sluitend. Toch zijn er wel wat kritische kantekeningen te maken. De coalitiepartijen kondigen geen crisisbestrijdende maatregelen aan. Te denken valt aan investeringen, waardoor de lasten van de gemeentelijke huishouding lager worden. Integendeel door nu wel de OZB en andere belastingen te verhogen wordt juist een steentje bijgedragen om de huizencrisis in stand te houden en de crisis verder te doen groeien.

Een bestuurlijke crisis? Ja, die is er ook. De economische, financiële of huizencrisis worden vaak gebruikt om aan te geven dat wij er niets aan kunnen doen. Het overkomt ons allemaal. De besluitvorming gebeurt op afstand. Nauwelijks te beïnvloeden. Schatkistbankieren? Europa beslist. De banken zijn geen geld- , maar graaimachines. We zijn volkomen afhankelijk van Duitsland. Zonder Europa kunnen we niet. Europa krijgt veel verantwoordelijkheid, maar hoe die verder te beïnvloeden? De burgers weten het niet. De bestuurlijke crisis versterkt dus de maatschappelijke crisis. Ook de burger vindt dat zij er niets aan kunnen doen. Zo ontstaat de maatschappelijke crisis. Een aspect daarvan kwam aan bod tijdens de raadsvergadering. Het aspect van het wijzen naar elkaar zonder zelfreflectie. Daarom deze casus: Een ouderpaar heeft een kind, dat verplicht speciaal onderwijs volgt. De Gemeente Giessenlanden bezuinigt EUR 20.000,00 op het leerlingenvervoer. De wethouder vindt het verantwoord dat deze kinderen gaan fietsen. Het minder vermogende echtpaar laat het kind fietsen naar de school, maar bezorgd zijn zij wel. Binnen één maand wordt het kind aangereden door een auto. De automobilist wijst alle schuld van de hand. De ouders worden door de dorpsgenoten aangesproken op hun onverantwoord gedrag om het kind te laten fietsen. De Gemeente verwijst naar de eigen verantwoordelijkheid van de ouders. Een negatief effect van het neo-feodalisme komt aan het licht. Iedereen heeft een vrije keuze, maar niemand voelt zich verantwoordelijk. Het moge duidelijk zijn dat ik de in deze alinea genoemde (schijn)waarheden niet ondersteun.

Bestemmingsplannen Giessen-Oudekerk, Hoogbokland en Schelluinen geactualiseerd

dat kan eenvoudiger

Deze bestemmingsplannen zijn door de raad zoals voorgesteld vastgesteld. Het voortraject is lang, de inspraakprocedures vergen lange tijd. Ambtenaren doen hun best om de zienswijzen naar hun redelijkheid en billijkheid in te schatten. Het waterschap kreeg het voor elkaar om geen zienswijze in te dienen, maar een opmerking te maken, die integraal in het bestemmingsplan werd op opgenomen. Nu moeten onder meer de bewoners in de dorpskern Schelluinen, wonende aan de Voordijk voor elke activiteit in hun achtertuin toestemming van het Waterschap hebben. Wat er onder activiteit wordt verstaan? Een goede vraag.

De nationale ombudsman leert Giessenlanden kennen

Hoe lang nog nationaal?

Zonder dankzegging voor de bewezen diensten werd besloten de Ombudscommissie Gemeente Giessenlanden/Gemeente Zederik op te heffen per 1.1.2013. De Nationale ombudsman is nu het klachtenloket. Europa zal wel binnenkort gaan verordonneren dat de naam Nationale ombudsman gewijzigd dient te worden. Beoordeling op afstand, verhoogde betrokkenheid?

Afhandeling "De Raat"met KleurrijkWonen

woningcorporatie bouwt niet, maar het geld stroomt binnen

Met een veel vragen oproepend en op vele fronten onduidelijk blijvend raadsvoorstel werd EUR 1.898.300,00 teruggegeven aan KleurrijkWonen. Vorige maand werd al EUR 1,2 mln overgemaakt ter finale afdoening van een minnelijke schikking als onderdeel van een gerechtelijke procedure.

het college zorgt op een verkeerde manier voor het welzijn van de raad

Wethouder De Groot (VVD) heeft bewust dit voorstel niet tegelijkertijd ingebracht met dat van vorige maand. "Dat zou het allemaal wat onoverzichtelijk hebben gemaakt" was de argumentatie. De "Salami tactiek" uitgevoerd in de praktijk. Of te wel de "verdeel en heers" strategie . Stukje voor stukje het totale plaatje presenteren. Het is een variant van het bewust achterhouden van relevante informatie, wat een delicate kwestie is.

het college gaat de betaalde bedragen aan KleurrijkWonen weer terugverdienen

Weer is het woord terugverdienen gevallen. Ik krijg er een slecht gevoel van. Als er terugverdiend moet worden zijn de burgers tweemaal de dupe. Nu en op het moment dat er terugverdiend moet worden.

Verordening Leerlingenvervoer 2013

veiligheid wordt weg bezuinigd

Bij de behandeling van de verordening Leerlingenvervoer 2013 werd op initiatief van de CU

en ondersteund door de PvdA een amendement ingediend. De strekking van het amendement was geen extra bezuiniging door te voeren op het leerlingenvervoer voor leerlingen van het speciaal basisonderwijs en het speciaal voortgezet onderwijs. De argumenten waren:

- het volgen van het speciaal onderwijs is geen vrije keuze.

- de doelgroep is gemiddeld kwetsbaarder dan de leerlingen van het reguliere onderwijs

De afweging was EUR 20.000,00 besparen versus de huidige, veilige wijze van vervoer van een zeer kwetsbare groep leerlingen handhaven. Niet zo'n moeilijke afweging toch met EUR 70 mln. op de bank? Voor de SGP, CDA en VVD was het een onoverkomelijke hobbel. Een gevaarlijke hobbel is dat lang fietsen voor de betrokken leerlingen. De onderwijskrachten in de Raad zagen de bui al hangen. Goedkoop kan wederom duurkoop blijken te zijn.

Berap 2012-2

niet meer over praten, want het resultaat is veel te positief

Een hamerstuk zijn de Bestuursrapportages nooit. Altijd is er wel aanleiding om te debatteren over de gerapporteerde gang van zaken of de geconstateerde afwijkingen ten opzichte van de financiële begroting. Dit jaar niet. Alleen de CU wilde het raadsvoorstel onthameren om nog een aantal opmerkingen te maken. De andere partijen vonden het niet nodig om een geluid te laten horen.

Ik ben er voorstander van dat als je niets hebt gedaan je dan ook niets rapporteert, dan wel een debat aanvraagt. Klaarblijkelijk vonden alle partijen het wel goed zo. Opmerkelijke zaken worden niet worden benadrukt. Zoals het feit dat er inmiddels EUR 1,7 mln (!) meer resultaat in 2012 werd geboekt dan begroot. Alle belastingverhogingen en de éénmalige onttrekking ad EUR 937.100,00 uit de Reserve opbrengst woningbedrijf zouden teruggedraaid kunnen worden. Het voorstel van het college is evenwel enigszins anders. De VAR(Voorziening Algemene Reserve) wordt gespekt. Volgens wethouder Akkerman (SGP) maakt het allemaal niet uit. Het zou het leven van een boekhouder wel eenvoudiger maken. Een potje voor de inkomsten en een potje voor de uitgaven . Eerst moet er geld binnen komen, voordat je het kan uitgeven. Je kan nooit meer uitgeven dan dat er is ingekomen. Overtollige inkomsten op één spaarrekening, wel zo overzichtelijk. Zou die wethouder dan toch gelijk hebben? Welnee, voor iedere reserve of voorziening zijn andere afspraken gemaakt, die door de Raad zijn vastgesteld. Het zou wel een stuk eenvoudiger kunnen, dat ben ik met hem eens, maar ja de voorschriften kan je niet verloochenen. Maar iets wat wel had gemoeten is dat de als de begroting 2012 niet meer sluitend gemaakt behoeft te worden de onttrekking ad EUR 937.100,00 uit de Reserve opbrengst woningbedrijf ongedaan wordt gemaakt. Dat kan altijd nog, volgens de wethouder. Even in de gaten houden of dat ook nog gebeurt.

Christelijke partijen verliezen terrein

PvdA wil duit in het zakje doen

Op landelijk niveau heeft de niet-christelijke partijen haast met op christelijke normen en waarden gestoelde wetten ongedaan te maken. In de Giessenlandse raad zijn de op dit gebied meest actieve partijen niet vertegenwoordigd, zodat deze discussies nauwelijks worden gevoerd. In deze raadsvergadering was er echter een uitzondering. De PvdA had een motie , geïnitieerd door de FNP te Achtkarspelen (zeg nu niet dat u van deze partij en plaats nog nooit hebt gehoord) ingediend met de volgende strekking:

overwegende dat

-ouders/verzorgers van kinderen met een beperking of verstandelijke handicap, volledig recht hebben op een vergoeding van de kosten van vervoer.

is van mening dat

- ouders/verzorgers van kinderen, die op grond van geloof of overtuiging, zelf de keuze maken voor regulier basisonderwijs buiten de dorp/wijk/regio, hierin een eigen verantwoordelijkheid hebben en daarmee geen aanspraak kunnen maken op gemeenschapsgeld voor de vervoerskosten

Afgezien van het wat ongelukkig geformuleerde motie, blijft de strekking overeind. Gelukkig wordt nog erkend dat het hebben van een geloof of overtuiging een eigen keuze en eigen verantwoordelijkheid is. De overheid heeft als taak passend onderwijs aan te bieden. Als de overheid geen passend onderwijs in dezelfde plaats aanbiedt is dat geen reden voor een reiskosten vergoeding. In de komende tijd wordt de handhaving van de diverse vormen van passend onderwijs een knelpunt. Passend wordt waarschijnlijk per definitie openbaar onderwijs. Wilt u dat niet? Dan massaal op de CU stemmen.

De motie werd overigens niet aangenomen. De PvdA was voor, de andere partijen vonden dit niet het platvorm voor een uitspraak.

November 2012

de raadsvergadering vroeg in de maand
De eerstvolgende raadsvergadering staat gepland op donderdag, 8 november a.s. met de Begroting 2013 op de agenda. Kort daarna zal de november twittermail verschijnen.

« Terug

Plaats het eerste bericht!

Nieuw bericht