Twittermail november 2012

Aart_Schalkdinsdag 13 november 2012 18:34

Driewerf hoera klinkt niet
Burgemeester Boot eindigde de begrotingsvergadering met de woorden. "Gefeliciteerd, u hebt een begroting voor 2013. U hebt uitmuntend gebruik gemaakt van uw budgetrecht" Dat was een feit, maar de raadsleden lieten zich niet betrappen op een uiting van feestvreugde.

Op persoonlijke titel. Niet representatief voor het officiële standpunt van de ChristenUnie Giessenlanden

De beschouwingen kort beschouwd

Pavlov effecten in de raad

Dit jaar waren de beschouwingen niet zo scherp als voorgaande jaren. Zonder dat meerdere diepgaande, wetenschappelijk verantwoorde onderzoeken de hypothese bevestigd lijkt de brainwashing van het college zijn effect te hebben op de raadsleden.

Tot de brainwashing behoren opmerkingen en overtuigingen zoals "in de wereld is er crisis", "het wordt nog slechter dan nu"," de overheid zadelt ons op met onoverbrugbare financiële kosten" en "investeren kost alleen maar geld". Als je dat vaak herhaalt, dan worden ook de positieve financiële positie en resultaten van Giessenlanden een kleinerend onderdeel in het doemdenken. Een korte beschouwing van de beschouwingen.

PvdA

De grootste oppositiepartij is gestopt met het voeren van oppositie. De PvdA schitterde door afwezigheid tijdens de technische informatieavond. Er werden nauwelijks inhoudelijke vragen gesteld op de informatie avond. De financiële expert van de PvdA liet zich niet zien of horen. Een beschouwing, vol met breedsprakige toespelingen, die geen inhoudelijke bijdrage aan het debat gaven . "We stemmen tegen deze begroting". Deze koers was bepaald en moest gevaren worden. Spiegelen aan de heersende politieke opvatting van het college levert soms resultaat op. Op dit moment niet. Wellicht houdt de PvdA haar kruit droog. Opmerkelijk is de onbegrensde bereidheid tot herindeling van de gemeenten. Wie te groot denkt is niet geschikt om de belangen van Giessenlanden te behartigen.

VVD

Slaagt er niet in haar kroonjuwelen te bewaken. De VVD had gelijk om op haar verkiezingsposters te stellen dat een huis geen melkkoe is. De OZB is inmiddels een plofkip. In haar loyaliteit aan het college werd vergeten dat het voorstemmen op een motie van de CU EUR 40.000,00 zou opleveren. De OZB verhoging had daardoor beperkt kunnen worden tot 1% in plaats van 3%. Overigens, vorig jaar werd met goedvinden van de VVD de begroting nog sluitend gemaakt met een onttrekking ad circa EUR 1 mln. uit de reserve opbrengst woningbedrijf. Dit jaar was dat niet nodig. Waarom werd ook nu geen voorstel in die richting gedaan om te voorkomen dat de lokale belastingen zouden stijgen? Een gemiste kans voor de VVD om enigszins de schijn op te houden dat het haar ernst is om de burgers serieus te nemen.

CU

De CU had als enige partij veel arbeid gestoken in de behandeling van de begroting. Een amendement werd ingediend om de voorgestelde bezuiniging op de schoolbegeleiding te schrappen. Ook werd geprobeerd middels een amendement te bewerkstelligen een uitbreiding van het aantal ambtenaren niet apart te bekostigen, maar uit het inhuurbudget te betalen. Beide amendementen kregen geen steun van de overige partijen.

Een motie om het college op te roepen een investeringspan c.q. voorzieningenplan op te stellen met volle overtuiging verdedigd ("als een leeuw " volgens de voorzitter). Het mocht niet baten. Uiteindelijk werd de motie niet instemming gebracht en aangehouden. Ik ben benieuwd of de motie nog een keer uit de kast zal komen.

CDA

De CDA scoorde door het nemen van het initiatief te nemen om middels een door de VVD, CU en SGP medeondertekende motie om de extra kosten (EUR233.000,00) als gevolg van de regionalisering van de brandweer in de komende jaren weer ongedaan te maken. Verder is de CDA meester in het signaleren van ongewenste effecten om er vervolgens niets aan te doen. Men wil het verstrekken van achtergestelde, renteloze leningen (her)introduceren. Om de woningmarkt vlot te trekken en de starters met meer schuld op te zadelen. Van Vuren (CDA) sloeg de plank volledig mis door de schoolbegeleiding als luxe te bestempelen en de brandweermotie te gebruiken als argument om het amendement om de formatie uitbreiding in te perken niet te ondersteunen. Niet alleen fruittelers weten dat je geen appels met peren moet vergelijken.

SGP

De SGP gebruikte haar bijdrage tot het stellen van vragen aan het college, die beter tijdens de voorbereidende informatieavonden thuishoren. Inhoudelijk was het betoog van de heer Lock daarom niet zo interessant als in voorgaande jaren, behoudens de opmerking dat het gemeentebestuur tijdens de herindeling de belangen van de Giessenlanders voorop dienen te stellen. Voor zijn opmerking dat schaalvergroting niet tot kostenbesparingen zal leiden was weinig ruimte. Burgers worden geen dubbele rekening gepresenteerd volgens de SGP. Toch wordt de rekening steeds hoger en niet alleen door de inflatie.

B(r)okkenpiloten?

In een klankbord zit geen muziek volgens het college

Van Vuren (CDA) zou graag naast het college op de bok zitten. Met als doel om mee te denken over de in maart a.s. te presenteren plannen voor verdere kostenbesparende maatregelen. Normaliter hebben de coalitiepartijen al voorinformatie, maar van die gewoonte schijnt men afgestapt te zijn.

Als een bok op een haverkist was de burgemeester er als de kippen bij om Van Vuren er op te wijzen dat hij op die plek ongewenst is. De teugels en het zweepje blijven stevig in handen van het college. "U bent geen klankbord, meneer Van Vuren", aldus de voorzitter van de Raad. Lastig, als volksvertegenwoordiger zou je geen klankbord zijn, terwijl er tonnen worden uitgegeven om met deskundigen of met de burgers te klankborden. Dezelfde burgers, die in de Raad vertegenwoordigd worden door de Raadsleden. Zou Van Vuren zich realiseren dat hij zo voor het karretje is gespannen?

Voor het karretje gespannen

beïnvloeding van stemgedrag, maar met welk doel?

Op een wat vaderlijke toon kan Van Vuren (CDA) ongevraagd aan andere partijen adviseren een motie aan te houden. De strekking van de motie wordt sympathiek genoemd. Dat betekent dat de spreker er mee eens, maar geen politieke speelruimte heeft om de motie te ondersteunen. Om te voorkomen dat hij voor een dilemma komt te staan wordt het advies gedaan de motie aan te houden. De gretigheid, waarmee de voorzitter het advies van Van Vuren ongevraagd benadrukt door een suggestieve vraag aan de indiener ("houdt u de motie aan?"), geeft weer wat het politieke doel was. Ongemerkt heeft Van Vuren zich prettig gevoeld door niet op de bok te zitten, maar voor het karretje gespannen te zijn.

Kwisje

voor de broodnodige ontspanning

Vraag 1

Welke woord(en) is/zijn niet van toepassing in de Giessenlandse politiek?

Star, Sloom, of Slim?

Vraag 2

Wat zijn geen kenmerken van een bestuurlijke crisis?

Besluiten uitstellen, geen keuzes kunnen maken, de bevolking angst aanjagen door zwaar weer te voorspellen, Visie 2030 ontwikkelen, maar voorzieningendiscussie uitstellen, een tunnelvisie hebben of de gemeente per schip te willen verlaten.

De 4 v's

naar Belgisch voorbeeld

Onlangs werd de burgemeester van Gent (België) met overweldigende meerderheid herkozen. Deze populaire gezagsdrager laat zijn ambtenaren om de veertien dagen een wijk op de fiets bezoeken om met de inwoners te praten. "Dan gaat het voornamelijk over de drie V's. De v van verkeer, veiligheid en vuiligheid" Ik zou deze man wel willen inhuren voor een tijdje. In Giessenlanden hebben wij nog een extra v-tje: van voorzieningen. Hij zou verguld zijn.

NOS zoekt nieuwe weerman

Wethouder Akkerman valt buiten de boot

Hij heeft zijn best gedaan. Met sombere lange termijn voorspellingen heeft hij zich willen onderscheiden. De ballotagecommissie van de NOS kende evenwel geen pardon. De korte termijn resultaten brachten de onbetrouwbaarheid van zijn lange termijn voorspellingen onbarmhartig aan het licht. Hij werd bedankt voor zijn inzet en kreeg het dringende advies meer waarde te hechten aan de concrete resultaten.

Sinterklaas

De zonnepanelen ruiter

Er is goed nieuws te melden. Sinterklaas en zijn knechten hebben de cursus " hoe bereik ik veilig schoorstenen op daken met zonnepanelen" met goed gevolg afgelegd. Op de openbare gebouwen van Giessenlanden zijn de ouderwetse methoden toereikend. Sint gebruikt daar zijn wat oudere paarden. Wat ongelovig heeft hij vernomen dat de overheidsgebouwen in Giessenlanden de enige objecten in Nederland zijn, waar het onvoordelig is om zonnepanelen te plaatsen. Welnu, Sint heeft een oplossing bedacht. Waarom niet creativiteit betracht en innovatief gedacht?

Met geluidswallen van zonnepanelen zal Schelluinen worden blij gemaakt. En die weilanden, bestemd voor woningbouw, dat toch niet doorgaat, zetten we vol met zonnepanelen. Dat is een stuk minder horizon vervuilend dan die windmolens. Komen die er toch, ondanks dat de locatie eigenlijk niet mag? Vreemde mensen toch, die Giessenlanders!

De WMO op de schop

wat kan nog wel en wat kan niet?

Ouderen, zieken en gehandicapten krijgen vanaf 2013 te maken met forse bezuinigingsmaatregelen te maken. Eén van de gedachten is dat de Gemeente haar zorgplicht gaat teruggegeven aan familie en kerken. Zonder andere opvattingen zal niet gaan werken, want de maatschappij verlangt een andere tijdsbesteding. Tweeverdieners hebben geen tijd om hun kroost op te voeden, laat staan om hun hulpbehoevende ouders te gaan verzorgen. De nu ingezette WMO-krachten zijn speciaal opgeleid. Is dat een overbodige actie te zijn geweest?

Hierover is het laatste woord nog niet gezegd. De Freudiaanse verspreking van wethouder Van Leeuwen spreekt boekdelen. Zij sprak over gemeen overleg in plaats van gemeenschappelijk overleg. Zo zullen veel betrokkenen het overleg wel gaan ervaren.

Afscheid van de kwaliteitshype?

verbeteren van kwaliteit wordt handhaven van kwaliteit

Het was maar een losse opmerking. Maar toch, ik wil hem vastleggen voor het nageslacht. Het besef groeit dat het streven naar kwaliteitsverbetering mag ingeruild worden voor het streven naar handhaving van de bestaande kwaliteit . Wellicht onbedoeld, maar ongetwijfeld een erkenning voor het huidige ambtenarenapparaat. Zelfs het streven tot handhaving van het kwaliteitsniveau zal waarschijnlijk nog te hoog zijn ingezet. Om een voorbeeld te noemen. De WMO is gedecentraliseerd omdat de gemeenten in staat zouden zijn om efficiënter en met meer betrokkenheid te werken. Tot nu toe blijkt het tegendeel. Bij het vormen van grotere gemeenten zal het beoogde voordelige effect van het nabijheidprincipe verder afnemen. Het definitief afscheid nemen van de kwaliteitshype zal motiverend werken op de werkvloer. Zo ver is het evenwel nog lang niet.

Een magere opsomming?

Wethouder De Groot doet meer dan dat

Verspuij (CU) vindt het allemaal wat magertjes wat de gemeente presteert op het gebied van milieu en duurzaamheid. Zijn opmerking hierover werd door wethouder De Groot niet erg concreet beantwoord. "We doen nog veel meer dan mijn opsomming.....". Natuurlijk was Verspuij (CU) na dit antwoord niet van gedachten veranderd.

Groenplan Schelluinen in uitvoering

wethouder Akkerman kondigt bomenplant aan

Het groenplan Schelluinen blijft een depressief makend project. Al jarenlang raadsbreed gesteund, maar de natuur moest tot nu toe zichzelf maar herstellen van de kaalslag door de aanleg het industrieterrein Schelluinen-West en de nabije omgeving. Tot ieders verrassing kondigde wethouder Akkerman aan dat het komende voorjaar bomen zullen worden geplant in het kader van het groenplan Schelluinen. Eerst zien en dan pas geloven was mijn gedachte, terwijl ik toch normaliter mijn Geloof op de eerste plaats zet.

Plaats het eerste bericht!

Nieuw bericht