Twittermail december 2012

Aart_Schalkdonderdag 20 december 2012 09:58

Oogklepdenken?
Een duidelijke typering van een verschijnsel dat iedereen herkent. Om te erkennen dat je blik vernauwd is door het nagestreefde beleid is een ander verhaal. Ik hou ervan dat zo transparant mogelijk naar de burgers wordt gerapporteerd over de gang van zaken in Giessenlanden. Om oogklepdenken tijdig te signaleren. Door wie dan ook.

Op persoonlijke titel. Niet representatief voor het officiële standpunt van de ChristenUnie Giessenlanden

Clandestien vuurwerk tijdens de raadsvergadering?

komt volgend jaar een vervolg?

Vuurwerk mag rondom de jaarwisseling worden afgestoken. Tijdens de raadsvergadering van 13 december jl. hadden een aantal fracties al een aantal vuurpijlen meegenomen om tijdens het debat af te steken. Het bleek moeilijk te zijn om het kruit droog te houden, zodat een aantal vuurpijlen blindgangers bleken te zijn. Jammer, maar er zullen fracties zijn, die volgend jaar dezelfde vuurpijlen nog eens in stelling zullen brengen. De dieper achterliggende reden zal wethouder Akkerman inmiddels duidelijk zijn geworden. Er zijn fracties, die het anders willen en zijn ervan overtuigd dat het anders kan. De CU en PvdA behoren daartoe, hoewel de PvdA na het landelijk regeerakkoord steeds meer aanschurkt bij de VVD. De CDA begrijpt het en vindt het vaak sympathiek, maar conformeert zich aan het uitstellen van ingrijpende besluiten door het college. In deze raadsvergadering evenwel een andere opstelling van de CDA. Later daarover meer. De VVD is in een gewetensconflict beland. Verdeeldheid alom in de fractie. Zij bereidt zich in stilte voor op de omwenteling. Wat in de landelijke politiek ook de nodige stof heeft doen opwaaien in de partij. De loyaliteitsverklaringen van de SGP aan het college zijn voorspelbaar en veelvuldig. De gezondheidstoestand van de heer Lock is echter nu van grotere zorg.

Een hamerstuk, dus geen woord meer aan te besteden?

eensgezind, maar ook gelijk gestemd?

Er werden 2 voorstellen als hamerstuk op de agenda gezet. De fracties hebben tijdens de informatieavond aangegeven dat er geen behoefte was aan een debat over deze raadsvoorstellen. Na veertien dagen bedenktijd werd één agendapunt onthamerd door de SGP. Door niet gebruik te maken van de mogelijkheid om vragen van te voren te stellen werd de vergadering een kwartier langer. Jammer. Bij hamerstukken rest nog de mogelijkheid om een stemverklaring af te geven. Daarmee kan een motivatie gegeven worden waarom het raadsvoorstel ondersteund wordt. Eensgezindheid bij het besluit om een raadsvoorstel als hamerstuk te labelen, wil nog niet zeggen dat de beweegredenen dezelfde zijn. In deze vergadering werden er geen stemverklaringen afgegeven. Zouden de beweegredenen van alle partijen dezelfde zijn geweest?

Na de onthamering door de SGP en een solo optreden van de SGP fractievoorzitter en de SGP wethouder werd unaniem besloten de verordening voorzieningen huisvesting onderwijs gemeente Giessenlanden 2013 (geen voorbeeld van deregulering) te bekrachtigen . Bij afhamering werd de continuatie van de overeenkomst met de Rekenkamer (het orgaan dat de Raad ten dienste staat bij haar controlerende taak) een feit.

Debatstukken, tegenwoordig uitwerkend in het uitwisselen van standpunten.

transparantheid verbeteren? De coalitieband doet zich gelden en de oppositie heeft het nakijken

1. Tweede wijziging Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst Zuid Holland Zuid (GROZHZ)

Een langdradige discussie ontstond over de te bieden mogelijkheid alleenrecht te verlenen aan de SCD
(Service Centrum Drechtsteden, een samenwerkingsverband, waarin Giessenlanden ook participeert)
gegund. Het SGP amendement (vrije marktwerking bepleitend met de verwachting dat een
kostenbesparing zou kunnen worden gerealiseerd) werd verrassenderwijs alleen door de VVD niet
acceptabel gevonden. De vrijheid van marktwerking gaat niet op als naar het oordeel van de VVD en
wethouder De Groot (VVD) teveel op de stoel van het bestuur van de GROZHZ gaat zitten. Overigens, hier
doet de naast de Europese openbare aanbestedingsregelgeving, de opvatting gelden dat diensten soms
goedkoper aan derden kunnen worden uitbesteed. Als dat wordt gedaan wordt de SCD (deels) overbodig.

De Raad sprak zich uit zich niet te kunnen vinden in het verstrekken van een alleenrecht aan de SCD. Het
vooruitzicht op mogelijke frictiekosten (dat zijn de schadeclaims van andere marktpartijen) heeft bij deze
beslissing zeker meegespeeld.

2. Visie jeugd en Gezinnen versterken

Een startnotitie, nadat alle betrokken partijen zijn gehoord. Het "We willen dit en we willen dat" gehalte is
hoog. De inbreng is top-down groter, dan van bottom-up. Het uitgangspunt dat "we veel minder geld willen
besteden" ontbreekt. Om alle partijen mee te laten praten is voor het polderen goed, maar voor het
beoogde financiële effect van ondergeschikt belang. De meeste winst is te behalen door de overhead terug
te dringen en maatwerk aan te bieden voor de jeugd en gezinnen in nood. Dat is nog niet in een visienota
vastgelegd. Nu lijkt het erop dat het probleem eerst groter wordt gemaakt om vervolgens in een later
stadium tot de conclusie te komen dat het zo niet kan.

3. Intrekken verordening materiële en financiële gelijkstelling onderwijs Giessenlanden 1997

Van Rijn (PvdA) kan zich nog goed herinneren wat het effect van deze verordening was. Van Vuren (CDA)
niet en opperde tijdens de informatieavond de regeling slapende te houden. Het debat over het al dan niet
afschaffen van deze regeling kwam niet op gang. De CDA had zich bekeerd. De regeling werd
onder dankzegging aan het college voor het kordaat handelen in deze ingetrokken.

4. Eindejaarswijziging 2012

Je kan jezelf rijk rekenen, maar ook arm voordoen. Binnen de richtlijnen hebben de gemeenten in
Nederland de mogelijkheid om gedurende het lopende jaar al winstbestemmingen (de winst op een
spaarrekening zetten) te doen of de winst aan te merken als voorlopig jaarresultaat. Zo kon het gebeuren
dat de Gemeente Giessenlanden in haar rapportages melding doet van een behaald positief resultaat van
EUR 3 ton, terwijl dat in feite EUR 2,5 mln is! De Christenunie vroeg naar de beweegreden van het college
om zulks te doen. Het antwoord was ontwijkend. Een motie werd ingediend om ingaande 2013 de in een
boekjaar behaalde resultaten in zijn geheel te boeken als voorlopig jaarresultaat om zicht te houden op
de werkelijke resultatenontwikkeling. Daarnaast werd een amendement door de CU ingediend om de
éénmalige onttrekking van EUR 937.100,00 uit de Reserve opbrengst woningbedrijf , bedoeld om de
begroting 2012 sluitend te maken weer terug te storten . Er was immers geen sprake meer van een tekort,
maar een winst van EUR 2,5 mln!.
Het amendement werd aangenomen. De CDA en de PvdA (aarzelend) stemden voor, terwijl de VVD
en SGP niet uit hun voorspelbare rol vielen door tegen te stemmen. Van Vuren (CDA) gaf in het debat met
een heldere toelichting en motivatie aan het amendement en de motie van de CU te ondersteunen. De
andere coalitiepartijen tillen evenwel niet zwaar aan het principe van afspraak is afspraak en aan het
verlangen de burgers een transparant inzicht te geven over de resultaatontwikkeling. De motie werd niet in
stemming gebracht, nadat de wethouder verkondigde dat met de motie niet het resultaat zal geven dat het
beoogt. Zo'n mededeling zonder motivatie in de tweede termijn is goed getimed. Er wordt namelijk geen
gelegenheid aan de raadsleden gegeven de wethouder nog om een toelichting te vragen of het moet via
interruptie gebeuren. Het aanbod van de wethouder om tijdens een extra themabijeenkomst de visie van
het college nog eens uit te leggen kost natuurlijk bedenktijd, wat de kans op een interruptie fors
verkleind. Wil de wethouder nu wel of niet de resultatenverantwoording transparant laten zijn? Die vraag
bleef onbeantwoord. Op basis van de toelichting van de wethouder en conform de wens van de CDA werd
de motie ingetrokken. De burgers blijven dus verstoken van een heldere rapportage van de werkelijke
gang van zaken in Giessenlanden. Helaas is ook de toegezegde themabijeenkomst niet toegankelijk voor
de burgers. Die zullen nu opmerken dat in de jaarrekening 2012 een winst van circa EUR 300.00,00 zal
worden verantwoord , terwijl de Raad in het aangenomen amendement heeft vastgesteld dat de winst in
2012 EUR 2,5 miljoen heeft bedragen. Zo heeft de controlefunctie van de Raad toch nog enigszins
gewerkt.

Hoewel het op voorhand lijkt dat het louter om financiële mutaties gaat, zijn er politieke
grondslagen om zo met de resultatenbepaling om te gaan. Het zou te kort door de bocht zijn om te stellen
dat als je zwaar weer voorspelt, je dat ook in de cijfers tot uitdrukking wilt brengen. Feit is evenwel dat er
veel inflatieverhogende en koopkracht verminderende besluiten zijn genomen op basis van de sombere
vooruitzichten. Hoe zou het komen dat de consumptieve bestedingen ook in Giessenlanden achteruit
lopen? Wethouder De Groot heeft onlangs op de website van de Gemeente gesteld dat de economie de
basis van ons bestaan is. Dat is een beetje te veel eer voor iets dat sommigen vereren als een soort afgod, die
alsmaar moet groeien. Giessenlanden heeft een gezonde financiële positie. Dat blijft ook zo, ook als er
bijvoorbeeld EUR 50 mln wordt teruggeven aan de inwoners (in welke vorm dan ook).

5. Ontwikkelplan Giessenlanden 2012-2015

Het lijkt wat overbodig, als bedacht wordt hoe nadrukkelijk de laatste tijd wordt uitgesproken dat
Giessenlanden zijn langste tijd heeft gehad. Bovendien werden de kosten niet opgenomen in de begroting
2013, die een maand geleden werd vastgesteld. Een beetje ongepast, want nu worden de kosten van dit
meerjarenproject ten laste van de VAR en worden derhalve buiten de begroting gefinancierd. Zo'n
onverwachte, éénmalige investering is dit nu ook weer niet. Het kost EUR 108 m extra, die niet terug
verdiend kunnen worden, maar ten hoogste de huidige kwaliteit zullen handhaven. Nadenken over de
toekomstige ontwikkelingen binnen de organisatie is een te loven activiteit, maar zou geheel binnen de
budgettaire grenzen dienen te geschieden. Na wat tegenstribbelen ging de Raad akkoord met deze extra
uitgave. Wie deze EUR 108 m gaan opstrijken? Ik weet het niet.

Komt de statiegeldregeling te vervallen?

Zonder financiële prikkel geen oog voor het milieu?

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (BNG) met mevr. Jorritsma als boegbeeld heeft de gemeenten gevraagd haar mening te geven over het plan van het kabinet om het statiegeld af te schaffen. Een goed moment voor het college om de Raad te raadplegen zou je denken. Omdat dat niet gebeurde nam Leo Timmer (CU) het initiatief het college een schriftelijke vraag te stellen. Nog vóór de raadsvergadering van 13 december jl. werd door de VNG een reactie verwacht. Welnu, u voelt het al aankomen. In weerwil van de tijdsdruk werd een procedure uitgedacht dat de vorm van een schriftelijke peiling van de fracties kreeg. Niet uitgevoerd door het college, maar het college adviseerde Leo Timmer (CU) om dat te doen. Behoudens de SGP werd door alle partijen tijdig gereageerd. Een fraai staaltje van verantwoordelijkheid nemen van de CU.

Inmiddels is bekend dat 204 gemeenten gereageerd hebben (van de 408 gemeenten). Van de 204 ontvangen reacties waren er 98 tegen afschaffing en 106 voor afschaffing van de statiegeldregeling. De niet gereageerde gemeenten werden als voorstemmers beschouwd. Een typisch voorbeeld van oogklepdenken. Het bestuur van de VNG is klaarblijkelijk voor het afschaffen van de statiegeldregeling. Het VNG advies aan het kabinet is op een dergelijke manier niet representatief voor het standpunt van de gemeenten.

RIVAS

de teleurgestelde moraalridder?

Het RIVAS heeft niet besloten in te schrijven op de WMO taak huishoudelijke hulp. De aangeboden verdiensten door de gemeenten waren niet aantrekkelijk genoeg. De gemeenten zijn wettelijk verplicht om de overgang van de interieurverzorgers van de oude, naast de boot gevallen zorginstantie, naar de nieuwe, uitverkoren zorginstantie in goede banen te leiden. RIVAS blijkt een strijdvaardige verliezer te zijn. Over de hoofden van de zorgverleners wordt een strijd uitgevochten, die de media en de tweede kamer bezig houden. Geld verslindende gerechtelijke procedures zullen door het RIVAS niet geschuwd worden, aldus de berichten in het Kontakt. Het kapitaal van RIVAS zit veel in stenen en overhead. Daarmee wordt duidelijk waarom het niet mogelijk is om voor EUR 20,00 per uur huishoudelijk werk te laten verrichten. Overigens is het RIVAS personeel niet altijd zo tevreden over de beslissingen van het management. Dat maakt RIVAS niet goed door nu de teleurgestelde moraalridder te spelen. Een oververhitte actie om de gemeenten op hun wettelijke taken te wijzen schiet zijn -overigens legitiem- doel voorbij. De rechter heeft inmiddels besloten -ondanks het niet meedoen aan de inschrijving voor huishoudelijk werk- RIVAS toch te accepteren als verliezende partij. Belangrijk voor de medewerkers van RIVAS, die anders niet verplicht zouden moeten worden overgenomen door de organisaties, waaraan het huishoudelijk werk is gegund tot 1-1-2015. Een sociaal verantwoord besluit van de rechter. Of het standpunt juridisch waterdicht is, betwijfel ik.

Niet alleen de PTT Post heeft moeite met een tijdige postbezorging

De raad krijgt belangrijke post één maand later.

Op 7 november jl. schreef RIVAS een brief aan het college met een cc aan de Raad. De integrale tekst van de brief werd eerst op 10 december jl. aan de raadsleden doorgestuurd. Het blijft tobben met de interne postbezorging. Inmiddels krijgen de raadsleden hun emailverkeer vanuit zederik.nl. Voor alle duidelijkheid. Ik pleit niet voor het uitbreiden van het aantal ambtenaren om dit op te lossen. Tijdens het evaluatiegesprek met de verantwoordelijk zijnde burgemeester mag dit toch wel besproken worden.

Een gezegend jaar einde en nieuw jaar

de ster ook in Giessenlanden zichtbaar?

De laatste raadsvergadering van het jaar 2012 heeft plaats gevonden. Een jaar, waarin er geen of nauwelijks belangrijke politieke besluiten zijn genomen of statements zijn gemaakt. Een uitzondering vormt hierop de toegenomen gretigheid om in het groot te willen denken. De belangen van de Giessenlanders worden daarbij soms uit het oog verloren. In het jaar 2013 zal dat wel gaan veranderen. Als voorbode van de gemeentelijke verkiezingen in 2014.

Ik wens u een gezegend nieuw jaar toe. Dat Zijn hand ook zichtbaar mag blijven in ons politiek handelen.

Plaats het eerste bericht!

Nieuw bericht