Twittermail februari 2013

Aart_Schalkdonderdag 28 februari 2013 18:23

Een informatieve besluitenavond, een slechte combinatie?

Het kan nog rustiger dan in de afgelopen maanden het geval was. Zo zelfs, dat de informatieavond en raadsvergadering samen gevoegd werden op één avond. Tijd voor bezinning werden de raadsleden deze maand niet gegund. Had dat invloed op de kwaliteit van de besluitvorming?

Op persoonlijke titel. Niet representatief voor het officiële standpunt van de ChristenUnie Giessenlanden

Hersenspinsel

de automatische piloot maakt ook wel eens brokken

In welk land zou u willen leven? In het land, waar de soevereine leider zijn handelen afstemt op de wensen van het volk of in een land met een democratie, waar de regering niet handelt naar de wens van het volk? Uw mening zou u kunnen aanscherpen door de tv-uitzending d.d. 24.2.2013 van Buitenhof nog eens te bekijken via www.uitzendinggemist.nl.

Bouwvallen in de polder

Geen beroep op onderhoudsplicht voor eigenaren mogelijk?

Twee jaar geleden heeft de CU aan het college gevraagd maatregelen te nemen om het aantal bouwvallen terug te brengen. De leden van de CU rapporteren regelmatig dat er bitter weinig resultaat waar te nemen valt. Reden voor Verspuij (CU) om het college weer eens naar de genomen acties te vragen. Wethouder De Groot (VVD) kon toch wel 2 casussen noemen, waarbij de ruimte voor ruimte regeling uitkomst heeft geboden. Voor het overige wordt verwezen naar het in oktober 2013 vast te stellen Bestemmingsplan Buitengebied. Dan wordt het mogelijk gemaakt om een aantal horizon vervuilende objecten aan te pakken. Dat duurt dus nog wel even. Kan er overigens geen beroep worden gedaan op de onderhoudsplicht voor de eigenaren? Hypotheekverstrekkers nemen deze onderhoudsplicht standaard op in de voorwaarden.

De genomen besluiten op een rijtje.

Het proces en de formulering vertellen meer...

Soms is het moeilijk te bevatten wat nu besloten is. Daarom wordt na een raadsvergadering een besluitenlijst vervaardigd. Het niet vermelde besluitvormingsproces geeft soms meer informatie.

RV 2013-05 Structuurvisie Giessenlanden Buitengewoon 2012-2013

Besluit:

De evaluatie en uitvoeringsprogramma structuurvisie Giessenlanden Buitengewoon 2012-2013 is voor kennisgeving aangenomen. Er is ingestemd met de conclusie om de structuurvisie te herzien nadat de Visie 2030 is uitgewerkt.

Toelichting:

Buddingh(PvdA) heeft het stuk uitgekamd en de verantwoordelijke wethouder De Groot behoorlijk aan de tand gevoeld. De andere partijen deden ook een duitje in het zakje. De gebruikelijke complimenten over de bereikte resultaten van de coalitiepartijen aan het college bleven uit. Dat kwam niet door de afwezigheid van de heer Lock(SGP), maar simpelweg omdat er nauwelijks iets te complimenteren was. De Groot (VVD) liet zich tijdens de beantwoording van de vragen verleiden om uitspraken te doen, die niet in de structuurvisie zijn vastgelegd. Zoals een slecht gebruik is in de politiek benadrukte Buddingh (PvdA) dat wat betreft de PvdA de wethouder zich niet aan deze uitspraken gebonden behoeft te voelen.

Unaniem werd besloten niet meer te werken aan de structuurvisie, maar op de uitwerking van de regionale A/V Visie 2030 te wachten. De Visie 2030 heeft nog geen concrete invulling. Het dralen in de polder is aangevangen.

RV 2013-04 Aansluiten bij Inkoopbureau Midden Nederland (IBMN)

Besluit:

Ingestemd is met het voornemen van het college om deel te nemen in de Stichting “Inkoopbureau Midden Nederland”, waaraan de volgende financiële consequenties zijn verbonden: een éénmalig entreebedrag en goodwillbijdrage ad totaal (13.000,00)en een jaarlijkse bijdrage van EUR 31.000,00 als vergoeding voor de inkoopdiensten.

Toelichting:

Tot nu toe werd in GLZ verband gezamenlijk ingekocht. Schaalvergroting moet scherpere inkoop mogelijk maken en het opgetreden gebrek aan mankracht opheffen. Kritische opmerkingen werden gemaakt over de voorgestelde keuze. IBMN is een kleine speler op deze markt. Geen boter bij de vis, maar vooruit betalen is het motto. Is het geen dienst, die gemakkelijk in eigen beheer kan worden uitgevoerd? Het voorstel spreekt niet over een direct te realiseren vermindering van het aantal fte”s. Of werd deze activiteit er tot nu toe zo maar even bijgedaan? In de steunfractie werd gesproken over een gedrocht van een regeling. Nog te klein om grote invloed op de prijsstelling te hebben. Waarom dan niet zelf de inkopen blijven doen of aansluiten bij een echte grote speler op de inkoopmarkt? Wethouder Akkerman wenst geen afzonderlijke evaluatie aan de Raad toe te zenden. Het toezicht op het contractbeheer zal dus niet binnen het gezichtsveld van de Raad worden gebracht.

Raadsinformatiebrief (RIB) bevat geen informatie.

Is het niet verstrekken van geen informatie verwijtbare nalatigheid?

Alle Raadsinformatiebrieven beginnen met dezelfde zin. Die luidt: ter voldoening aan onze actieve informatieplicht, zoals bedoeld in art 169 van de Gemeente, delen wij u het volgende mede. Verspuij (CU) kreeg evenwel van de verantwoordelijke wethouder te horen dat hij het eens is met de constatering dat de RIB over de de inhoud van de decembercirculaire 2012 gemeentefonds geen informatie geeft. Het betreft essentiële informatie voor de raadsleden om beschikbaar te hebben bij de voorzieningendiscussie. Als dat maar niet later wordt uitgelegd als verwijtbare nalatigheid. Het bewijs staat op de audioband van de informatieavond van 21 -2-2013.

Gezondheidspark Giessenburg gaat niet door

een particulier initiatief sterft wederom een politieke dood

Teleurstellend te vernemen dat een samenwerkingsproject tussen particulieren en overheid niet tot resultaat zal leiden. Opvallend genoeg werd een gezamenlijk persbericht op 7 februari jl. uitgegeven. Wat blijft onder de pet? Zou de uiterst trage doorlooptijd van de aanvraag een factor zijn geweest? Het ijzer smeden als het heet is, is tijdens deze coalitie niet mogelijk gebleken. De PvdA heeft via Ruud van Rijn inside-informatie. Maar ja, het zou mij niet verbazen als hij geheimhoudingsplicht opgelegd gekregen heeft.

De Gemeente heeft inmiddels laten weten dat alle hoop nog niet vervlogen is. Men doelt dan op een hernieuwd particulier initiatief. Bestaat er ook nog geloof in eigen kunnen in het gemeentehuis?

Houdt commissaris Akkerman van HVC de juiste pet op?

Een schoenmaker weet waaraan hij zich moet houden

In februari jl. RIB 2012-62 werd de raad op de hoogte gesteld dat wethouder Akkerman als commissaris was toegetreden bij HVC. HVC is een energie- en afvalnutsbedrijf van 48 aandeelhoudende gemeenten en 6 waterschappen. Om een forse bijdrage te kunnen leveren aan de klimaatdoelstellingen van de aandeelhouders, richt HVC zich - behalve op afvalinzameling en grondstoffenmanagement - sterk op verduurzaming van de energievoorziening van de in HVC deelnemende overheden.

Binnenkort krijgt Giessenlanden de vraag voorgelegd (of inmiddels al gebeurd) om zich mede garant te stellen voor de exploitatie van een windmolenpark in zee. De investering bedraagt EUR 75 mln.

Ik neem alvast een voorschotje op de besluitvorming hierover:

  • Het behoort niet tot de kerntaken van de Gemeente Giessenlanden om garanties af te geven ten behoeve van dergelijke, zwak gekapitaliseerde bedrijven;

  • Op geen enkele wijze hebben de inwoners van Giessenlanden er profijt van (zo ook niet van de exploitatie van de drie windenergiemolen in aanbouw in Giessenlanden!);

  • Gemeente Giessenlanden heeft door de in aanbouw zijnde drie windenergiemolens haar bijdrage aan de klimaatdoelstellingen van de aandeelhouders van HVC ruimschoots geleverd.

Mede gelet op de particuliere initiatieven op het gebied van de duurzaamheid in Giessenlanden ben ik dus geen voorstander van het verstrekken van een garantie ten behoeve van HVC. De manipulatie van het besluitvormingsproces is inmiddels gestart. Via de regionale pers zijn de raadsleden op de hoogte gebracht. Deze wijze van communiceren blijft mij verbazen. De inhoud van het krantenartikel geeft aanleiding om fors aan de bel te trekken bij wethouder Akkerman.

Masterplan voorzieningen 2024

What is in a name?

In besloten kring heeft het college in twee bijeenkomsten aan de raadsleden een toelichting gegeven op het Masterplan voorzieningen 2024. De insteek van het college voor de bijeenkomsten was dat alles bespreekbaar zou zijn. Dat lijkt een aanbod voor een open discussie. Op de toegezonden informatie werd wel een embargo tot 19-2-2013 gelegd. Nadat het persbericht was vervaardigd op 19 februari jl. mochten de raadsleden er met anderen over praten. Zo sluit je tegelijkertijd de mogelijkheid uit dat de raadsleden andere deskundigen zouden kunnen raadplegen. Dus niet iedereen kon de deskundigheid van derden inbrengen, terwijl dat zeker tot nu toe de insteek tijdens de voorzieningendiscussie was.

De keuze van de naam van het raadsvoorstel verraadt wat de inzet en invloed van het college is. Zou eerst in 2024 de invloed van de meesterlijke hand merkbaar zijn? Een poging om wie dan leeft, wie dan zorgt (en verantwoordelijk is) verkapt tot uitdrukking te brengen?

In pdf-formaat staat het Masterplan voorzieningen 2024 op de website van de Gemeente Giessenlanden. Tijdens de steunfractievergadering zal ik ongetwijfeld veel buikpijn hebben over de geleverde informatie en het voorgestelde beleid. De voorstellen worden gebaseerd op de financiële gegevens van de begroting 2013 . Dit is al een verkeerd uitgangspunt. Zeker als je in ogenschouw neemt dat dat het resultaat over 2012 circa 2.5 mln. gunstiger uitviel dan de begroting 2012! 

« Terug

Plaats het eerste bericht!

Nieuw bericht