Twittermail juni 2013

Aart_Schalkmaandag 01 juli 2013 19:56

Richting gevende uitspraak: herindelen

De gemeente Giessenlanden is niet meer zo buitengewoon als tot nu toe werd voorgespiegeld door de coalitiepartijen. De ambitie om Giessenlanden zelfstandig te laten blijven werd letterlijk en figuurlijk tijdens de vergadering doorgehaald.

Op persoonlijke titel. Niet representatief voor het officiële standpunt van de ChristenUnie Giessenlanden

Lang, veel, en daardoor minder scherp?

unieke éénsgezindheid in de besluitvorming

De vergadering in juni begint traditioneel om 15:00 uur. Een broodjes eetmoment wordt ingelast om vervolgens de vergadering tegen 23:00 uur af te sluiten. Plv. voorzitter Glerum (CDA) had profijt van zijn conditietrainingen. De zware ketting om zijn nek werd met verve verdragen. Zijn leiding bleef tot en met het laatste agendapunt verfrissend. Van de 17 raadsvoorstellen werden er 17 voorzien van het besluit “conform, met algemene stemmen” . Een 100% procent score. Deze éénsgezindheid komt bijna nooit voor, zelfs niet tijdens vergaderingen met een kleinere agenda. Wellicht werd de aandacht van deze vergadering te veel getrokken naar één hoofdthema , namelijk de zich snel ontwikkelende drang tot herindeling. Zou daardoor de inhoud van de meer dan 800 pagina's van de voorstellen vanuit de Ipad niet op het juiste moment in het hoofd van de raadsleden paraat zijn geweest?

Vragenhalfuurtje

mazelen melden aan gemeente?

Van Duin (VVD) vroeg aan Akkerman (SGP) hoe het stond met de mazelenepidemie in Giessenlanden. Uit het antwoord van de heer Akkerman mag worden afgeleid dat het de bedoeling is dat zieken met de mazelen zich moeten melden bij de Gemeente Giessenlanden. Op het moment van de vergadering had niemand zich nog bij de heer Akkerman gemeld. Dat zou de liberale partij toch niet bedoeld hebben?

De unaniem aangenomen raadsvoorstellen.

alle voorstellen dus....

In een wel rijdende sneltreinvaart werden de volgende voorstellen “conform, met algemene stemmen”, dus unaniem aangenomen:

RV 2013-22 Begroting 2014 Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid

Een samenwerkingsverband dat er niet in slaagt de kosten te drukken. Desalniettemin geen aanleiding om wensen, dan wel bedenkingen uit te spreken. Veiligheid mag wat kosten.

RV 2013-26 Vaststelling bestemmingsplan Arkel Dorpskern

De dorpskern Arkel zijn veel bouwactiviteiten. Het aantal aanpassingen in het bestemmingsplan valt relatief gezien mee. De beantwoording van de zienswijzen en de ambtshalve wijzigingen werden akkoord bevonden.

RV 2013-27 Vaststelling bestemmingsplan Giessenburg Dorpskern

Ingestemd werd met de beantwoording van de zienswijzen en de ambtshalve aangebrachte wijzigingen.

RV 2013-31 Programmabegroting 2014 Regio AV

Een platvorm dat niet gaat uitkomen met de begroting 2014 vanwege de turbulente ontwikkelingen?

RV 2013-32 Ontwerp—begroting 2014 Dienst Gezondheid en Jeugd ZHZ en Dienst Regionaal Ambulancevervoer 2014

Een ontwerp is maar een ontwerp. Dit agendapunt werd afgehandeld, zoals besproken in de vorige vergadering.

RV 2013-33 Begroting 2014 Reinigingsdienst Waardlanden

Geen wensen of bedenkingen worden kenbaar gemaakt. Waardlanden heeft een hoge dienstverleningsgraad. Ik ben benieuwd wat voor uitwerking de schaalvergroting hierop heeft.

RV 2013-34 Beleidsplan en Begroting Avelingen Groep

Geen wensen of bedenkingen worden kenbaar gemaakt. De Avelingen Groep krijgt intern en extern veel complimenten over haar functioneren.

RV 2013-35 Programmabegroting 2014 Regionale Sociale Dienst + Kredietbank AV

De prognose is dat het aantal mensen dat in financiële moeilijkheden komt, verder toeneemt. Een zwak gekapitaliseerd samenwerkingsverband, die met moeite de afgesproken begrotingsrichtlijnen respecteert. Voor een kwetsbare groep in de samenleving zou een betere gekapitaliseerde dienst beschikbaar dienen te zijn.

RV 2013-17 Jaarrekening 2012

Iedereen toonde zich blij met het verantwoorde positieve resultaat. Een winst van EUR 0,9 mln. werd volgens het Raadsvoorstel behaald. Het vermogen nam evenwel toe met EUR 1, 6 mln., dus volgens de jaarrekening werd een winst van EUR 1,6 mln. gerealiseerd. Iedereen blij, behalve de burgers. De verhoging van de lokale belastingen in 2012 blijkt totaal overbodig te zijn geweest.

RV 2013-29 Berap 2013-1

In het eerste kwartaal 2013 is per saldo een positieve afwijking van de begroting 2013. In totaal bedroeg de positieve afwijking EUR 488 m. Een fors bedrag, waarvan EUR 4 ton weer gebruikt is ter dekking van de kosten voor de uitwerking van de voorzieningen- en takendiscussie. Of dat nu nodig was?

RV 2013-30 Kadernota 2014

Tijden en inzicht veranderen. De CU is vanaf 2010 bezig het college te overtuigen dat naast bezuinigen ook slim investeren tot de mogelijkheden behoort. Het standpunt van het college was destijds “geen sprake van”. De PvdA heeft in in 2011 nog een poging gedaan met een gedetailleerd uitgewerkt investeringsplan. “Njet” was het antwoord van het college. Eind 2012 werd bij de behandeling van de Begroting 2013 en motie van de CU om een substantieel deel van de opbrengst van het woningbedrijf te investeren in de samenleving van Giessenlanden nog geen voldoende ondersteuning van de andere partijen. Een jaar later wordt de CU-motie unaniem aangenomen. Dit college komt zeker niet meer toe aan de uitvoering ervan. Wat er van komt na de verkiezingen? Alle partijen zullen wel weer een koe met gouden hoorns gaan beloven. De CU en de PvdA zijn de enige partijen geweest, die in de afgelopen 4 jaar investeringen hebben gewild. De verloren tijd kan niet meer worden ingehaald.

Hoe snel tijden kunnen veranderen , zelfs in een raadsvergadering. De CDA had een motie voorbereid om het college de zelfstandigheid van Giessenlanden ter discussie te stellen. Welnu, dat werd tijdens deze vergadering al duidelijk.

Er werd besloten EUR 4 ton ten laste van de VAR te gebruiken om de voorzieningen- en takendiscussie uit te werken. Voor mij blijft dit kosten naar het sterfhuis brengen. De problematiek is niet zo ingewikkeld om met eigen mensen deze uitwerking handen en voeten te geven.

Daarnaast is besloten in totaal in de begroting van 2014 een taakstellende bezuiniging van EUR 1,4 mln. te verwerken. Daarvan is EUR 9 ton toegerekend aan de takendiscussie en EUR 5 ton aan de voorzieningendiscussie. Het zijn nog kaders. De definitieve invulling zal dit college overlaten aan hun (rechts)opvolgers.

RV 2013-36 Liquidatieproces TOON

De liquidatie lijkt de Gemeente Giessenlanden minder geld te gaan kosten. Vreemd dat daarvoor toestemming aan de Raad moet worden gevraagd. Als het college voldoet aan haar informatieplicht aan de Raad dan zou het college ook haar werk mogen voltooien.

RV 2013-03 Centrumplan Arkel

De multifunctioneel te gebruiken Lingehal komt er. Er werd geen voorwaarde aan verbonden dat bij mogelijke herindeling van de gemeenten Arkel binnen de nieuwe gemeentegrenzen van Giessenlanden dient te blijven.

Totale uitvoeringskosten EUR 2,25 mln., inclusief EUR 100 m voor de zonnepanelen op het dak van de sporthal. De exploitatierol van De Til werd niet in het debat betrokken. Evenals de noodzaak om het eigendom van het complex te behouden.

RV 2013-25 Bestemmingsplan Buitengebied

Van Houwelingen (VVD) wierp zich op als voorstander van het verruimen van regels in het bestemmingsplan. “In principe moet iedereen over zijn eigendom kunnen beschikken en daar gebruik van kunnen maken op de manier die hij of zij wenselijk acht” staat in zijn amendementen , waarin wordt gevraagd geen strenge regels aan particuliere zwembaden en schuilstallen te verbinden. Ook na een innemend pleidooi werd het uitgangspunt niet raadsbreed omarmd. Ook door hem zelf niet, want het amendement met betrekking tot de schuilstallen werd zonder opgaaf van reden ingetrokken.

In een aangenomen motie werd het college opgeroepen om in overleg te treden met de provincie en de bewoners van de recreatieparken, vanuit de wens om te komen tot een structurele oplossing. Het college zag daar niet zo veel in. De Raadsleden wilden geen vals hoop geven, maar een meerderheid gaf aan deze weg de voorkeur boven een langslepend juridisch conflict.

Bij de behandeling van dit en de andere bestemmingsplannen waren er weer veel insprekers. Opvallend is hoe weinig de schriftelijke antwoorden toegespitst zijn op de individuele bezwaren van de insprekers. Niet zo helpend dus voor de insprekers. In de praktijk blijkt Raad niet van zinnens zijn op basis van de bezwaren van een inspreker het bestemmingsplan te amenderen. Een duidelijker signaal dat de gehele procedure eens moet afgestemd met de huidige digitale mogelijkheden kan niet worden gegeven.

RV 2013-21 Position Paper

Voor 1 juli zou in GLZ verband een uitspraak naar de Commissaris van de Koning de voorkeuren van de Gemeente worden geformuleerd

Een leespauze van 5 minuten werd ingelast om kennis te kunnen nemen van het op het laatste moment gewijzigde voorstel van het college. Het kwam klaarblijkelijk ook voor de coalitiepartijen als een verrassing dat het uitgangspunt van zelfstandigheid van Giessenlanden zou komen te vervallen. Een CDA motie werd overbodig. De optie van een fusie met andere gemeenten werd nu opgenomen. Omdat het proces in de zomermaanden zijn voortgang gaat krijgen werd nog even stilgestaan hoe de rapportage aan de Raad zou plaatsvinden. De Ipad mee op vakantie? Het spectrum was voorspelbaar (het geven van volledige vrijheid door de VVD en de behoefte aan bestuurlijke contacten bij de CDA) Wethouder Akkerman zal namens Giessenlanden aan de onderhandelingstafel plaatsnemen. Voor hem een aangepaste vakantie?

RV 2013-37 Beantwoording vragen Bestuur AV-regio

Soms heeft het zin vragen op het laatste moment te beantwoorden. De vragen waren beantwoord tijdens het debat over de position paper. In die lijn zal het antwoord worden gedaan.

RV 2013-40 Verlenen eervol ontslag mevrouw N.C. Both,griffier

De bloemen en de woorden van voorzitter Glerum waren welgemeend en kwamen - tot geruststelling van mevrouw Glerum- niet uit de mouw geschud.

Gezegende zomermaanden toegewenst!

« Terug

Plaats het eerste bericht!

Nieuw bericht