Molenlanden gaat voor een toekomstbestendige agrarische sector!

Koeien weilanddonderdag 15 oktober 2020 21:01

Molenlanden - Op dinsdag 13 oktober 2020 sprak de gemeenteraad opnieuw over de landbouwvisie. Het doel is het vormen van een visie over de agrarische sector in onze gemeente. Hoe staat de sector ervoor? Waar gaan we naartoe en welke rol wil en kan de gemeente spelen. Lees hieronder onze bijdrage tijdens het debat.

Bedankt voorzitter. Boeren werken aan goed en gezond voedsel en hebben een nauwe verbondenheid met de schepping. De ChristenUnie is trots op de agrarische sector in Molenlanden. Een toekomstbestendige agrarische sector heeft een gezonde economische basis, is innovatief, gaat zorgvuldig om met bodem, grondstoffen en energie en produceert in balans met dier en leefomgeving. We sluiten onze ogen niet voor de actualiteit! De stikstofcrisis zorgt voor hoog oplogende emoties, ook in Molenlanden, met de voermaatregel als de spreekwoordelijke druppel. We zien daarin een kloof ontstaan tussen stad en platteland. Als plattelandsgemeente, met veel agrariërs, is het daarom van groot belang dat we met elkaar werken aan een visie op landbouw.

We zijn blij met de volgende punten uit de landbouwvisie:

• aandacht voor een eerlijk verdienmodel;
  • toewerken naar een toekomstbestendige sector, met aandacht voor een meer adaptieve en circulaire landbouw;
  • extra aandacht voor jonge boeren;
  • meer bewustzijn dat we als gemeente beperkt invloed hebben;
  • het opstellen van een uitvoeringsagenda samen met boeren en andere stakeholders; en
  • regie en invloed op de Veenweidestrategie

Van de wethouder zouden we graag willen horen wat zijn perspectief is over 3-5 jaar. Wat gaat deze visie bijdragen aan een sterke en toekomstbestendige agrarische sector?

Op 27 oktober 2020 nemen we een besluit. Voor nu wensen we de wethouder, de sector en andere stakeholders (alvast) veel succes en wijsheid toe bij het opstellen van de uitvoeringsagenda!

Reacties op 'Molenlanden gaat voor een toekomstbestendige agrarische sector!'