Standpunt sportpark Giessenburg

sportparkzaterdag 14 november 2009 10:48

Het standpunt van de ChristenUnie t.a.v. het sportpark in Giessenburg, zoals uitgesproken in de raadsvergadering van 12 november 2009.

Project uitbreiding en herinrichting van het sportpark Giessenburg

Een lang proces, al heel wat investering. Veel overleg. Betrokkenheid diverse verenigingen. Afwegingen en motieven gaan heen en weer. (Gisteren ontvingen we weer nieuwe info (per 10/11) over mogelijke aanpassingen en afwegingen). Opties zijn afgewogen. Hoe lang gaat dit nog voort?  Welke regelingen zijn van toepassing?  De ChristenUnie wil duidelijk zijn.  Vanuit de begrotingsbeschouwing hebt u onze inzet en zorg gehoord over Kiezen met beleid. En welke bezuinigingsopgaven er voor ons liggen. Maar evenzeer: het kan niet zo zijn dat er goede en gewenste voorzieningen en projecten niet meer mogelijk zouden zijn.

De voorzieningen in Giessenburg zijn goed en nodig. Herinrichting is zeer gewenst. Dat speelt al te lang.  We worden als bestuur ongeloofwaardig als na acht jaar er nog geen zicht op realisatie is. Ik doel op het beschikbaar gestelde krediet voor sportzaal Neerpolder vanaf  2002. Uitstel is niet meer gewenst. Want: De wens en noodzaak van uitbreiding speelt al vanaf 2000. Sindsdien is het probleem van de beschikbare ruimte en ruimtetekort voor de verenigingen Vridos en Peursum toegenomen. Het is niet meer gepast het uitstel van de uitbreiding met nog minimaal 1,5 tot 2 jaar uit te stellen. Daardoor worden inwoners, en in het bijzonder de jeugd,  van minimaal de kernen Giessenburg en Giessen Oudkerk onnodig beperkt in het uitvoeren van gezonde sportbeoefening. Het bouwen van een nieuwe sporthal is nodig voor meer ruimte. Er is sprake van ledenstop bij Vridos en Peursum. De VV Vereniging Peursum heeft nu reeds recht op uitbreiding van de accommodatie.  Het plan komt ten goede aan meerdere inwoners dan in de kernen Giessenburg en Giessen-Oudkerk. De sportbeoefening vindt plaats op amateurbasis t.b.v  een  groot gedeelte van de bewoners in de kernen. (verkiezingsprogramma CU)
Uitstel zal mogelijk kostenverhogend gaan werken.

De nieuwe plek van de sportzaal betekent een duidelijke oplossing voor de problematiek van ruimte en parkeren op de huidige plaats. Het parkeerprobleem voor Het Zwembad wordt opgelost. Het onderkomen van Dacapo vraagt een noodzakelijke revisie of vernieuwing. De integratie van diverse (sport)activiteiten op een gezamenlijk complex heeft onze voorkeur en heeft draagkracht bij alle betrokken partijen. We zien de noodzaak en kans van deze herinrichting als zodanig dat afstel geen keuze is en uitstel geen wenselijkheid. De voorzieningen moeten er komen. En dit is geen bedreiging, maar een kans We moeten aan de slag. En we moeten duidelijkheid scheppen over de plannen. Daarom geven we de opdracht aan het college om in de volgende raadsvergadering met een voorstel te komen om het project uit te voeren zonder verdere vertraging. Er zijn bij de begroting bezuinigingsvoorstellen gedaan om de eerste uitgaven voor de bouw in fasen mogelijk te maken. De opmerkingen en aanbevelingen die we gedaan hebben moeten het mogelijk maken in de volgende jaren de financiering in de begroting rond te krijgen.

De motie geeft aan dat van het college een voorstel wordt verwacht in december. We vinden het van belang dat de motie breed wordt ingediend. Er staan in de motie nog geen vast omschreven kaders in. Wat de ChristenUnie betreft hadden ze er al zo duidelijk mogelijk in kunnen staan. Zodat het voor ieder helder is: dit zijn de uitgangspunten en grenzen. En nu aan de slag. En dat mag desnoods links of rechtsom, als het dan maar gebeurt en binnen de gestelde kaders! Die uiteraard ook gelden voor de betrokken partijen. En onze sterke aandrang is dan: Overleg dus goed met elkaar, bespreek creatief de mogelijkheden, neem de verantwoordelijkheid met elkaar  en kom tot realisering.

Hierbij geven we u kaders en richtlijnen mee voor het voorstel:

1. De kosten van de herinrichting gaan duidelijk omlaag.

Het laatste voorstel van de heer van der Aa geeft mogelijkheden aan. En naar de mening van de ChristenUnie wordt er minimaal nog een stap gedaan.

Wij hebben in onze afweging het maximale bedrag van 6,5 miljoen voor ogen. Dat wil ik hier wel zo zeggen.

N.B. wat de ChristenUnie betreft worden de opbrengsten van de vertreklocaties buiten de  opzet gehouden.

Het bedrag staat nog niet in de motie. Voor onze ja-stem op uw voorstel zal er niet zomaar ruimte zijn naar boven.

Maar wie weet komen er nog aanpassingen bij - het gaat toch om een brede herinrichting van voorzieningen.

Zo hebben wij al eerder de suggesties gedaan: combineer mogelijkheden met gelegenheid voor ijsbanen of openbare speelgelegenheden voor de jeugd.
Belangrijk blijft ook de vraag: waar ga je bezuinigen? Beter gezegd aanpassen.

Blijf denken aan het belang van kwaliteit. Zo’n project zet je op voor 40 jaar.

Daarom ook de volgende punten:

1. Een kritischer kijken naar de nodige investering, opzet en inbreng van verenigingen en vrijwilligerswerk achten wij wenselijk.
  2. En zeker de toepassing van het principe:

de gelegenheid tot sportbeoefening wordt verder (juridisch) uitgewerkt ,waarbij het gelijkheidsbeginsel uitgangspunt is. (Zie blz. 38 van de rapportage)

- Of u nu gebruik maakt van de nieuwe beleidsregels (bij voorbeeld vanwege de kostenbesparing) of er komt een andere regeling, het moet helder en toepasbaar zijn en vallen binnen de kaders van het gelijkheidprincipe en de beleidsregels. Het dient tevens afgekaart te worden dat er boven het budget uitlopende financiële consequenties voortvloeien.

1. De jaarlijks terugkerende exploitatiekosten voor de gemeente dienen gereduceerd te worden. Dus < € 100.000.
  2. Of het college zoekt naar oplossingen om de  (exploitatie)kosten niet ten laste te laten komen van de begroting. (vgl. eerder gemaakte opmerkingen bij de begroting of de motie van 25 juni 2009 (onderzoek Stichting).

Hierover spreekt u al in uw informatiebrief van 10 november j.l.

Alle facetten zijn wellicht niet allemaal in december uitgekristalliseerd. Uitstel van beslissing achten wij niet meer gepast en gewenst.

Het gaat ons er om dat deze kaders gelden en gehanteerd worden als uitgangspunt en norm en dat zo de ontwikkeling wordt ingezet en in fasen doorgezet.

Het is aan het college en de partijen om er verder uit te komen over de keuzes in het plan (hoeveel segmenten, hoeveel kleedkamers, hoe de aanbesteding en andere regelingen).

De ChristenUnie gaat het om de genoemde uitgangspunten die op een verantwoorde en  transparante wijze dienen te worden toegepast

Zo willen met de motie tot een beslissing komen in de raadsvergadering van december 2009 en achten we het college en de betrokken partijen aan zet.

ChristenUnie Giessenlanden  2009-11-12

Namens de fractie,