Twittermail november 2011 (begroting2012)
Wie heeft en wie krijgt de schuld?
ons kind van binnen regeert.....
Het aantrekken van een te dure inhuurkracht heeft de gemoederen bezig gehouden. Het staat haaks op de voorzieningendiscussie en de verlaging van de gemeentelijke subsidies. Het afwentelen van de schuld op de klokkenluiders is niet zo'n fraaie strategie.
Op persoonlijke titel. Niet representatief voor het officiële standpunt van de ChristenUnie Giessenlanden
Wie heeft en wie krijgt de schuld?
Ons kind van binnen regeert.....
Het aantrekken van een te dure inhuurkracht heeft de gemoederen bezig gehouden. Het staat haaks op de voorzieningendiscussie en de verlaging van de gemeentelijke subsidies. Het afwentelen van de schuld op de klokkenluiders is niet zo'n fraaie strategie.
Beter zou zijn dat er geluisterd wordt naar elkaars argumenten en dat vragen to the point worden beantwoord. De slotopmerking van wethouder De Groot (VVD) voorspelt niet veel goeds: "volgende keer doen we het weer zo....".
De inhuur van een te dure passant
velen vinden het onaanvaardbaar, het college interpreteert het anders.
Het voordeel als er op brede schaal meningen worden verkondigd is dat er meer helderheid komt in de ware reden van de besluitvorming. Feit is dat twee maanden later dan de ingangsdatum van het contract goedkeuring aan de Raad gevraagd wordt. Ook blijkt dat het onmogelijk is om in de eigen organisatie (met 3 directeuren in huis en een goed functionerend waarnemend secretaris) tijdelijk te voorzien in de functie. Leerdam en Zederik kunnen niet bijspringen. Landelijke en locale afkeuring over de hoogte van de inhuurkosten van de passant wordt geuit. De klokkenluiders krijgen er van het college van langs. Zij zouden Giessenlanden in diskrediet hebben gebracht. Een verkeerd besluit wordt daarmee een stok om mee te slaan. Je moet maar durven. Het college rekent voor dat het allemaal ruim binnen de Balkenende-norm valt. Of dat een rechtvaardiging is? Hoe je het ook berekend, aan gemeenschapsgeld blijft het EUR 100.000,00 kosten. Dat is veel te veel.
Snijden in eigen vlees?
onmogelijk bij een kind met een waterhoofd
Het organogram van de personele organisatie van de Gemeente Giessenlanden kan worden aangeduid met de term: "een kind met een waterhoofd". Het managementteam is te groot ten opzichte van de uitvoerende ambtenaren. De uitvoerende functies zijn onderbezet en er wordt regelmatig over een hoge werkdruk geklaagd. Het managementteam is de afgelopen jaren uitgebreid en daarna op peil gehouden. Het krijgt met regelmaat van de Raad de opdracht kritisch naar haar eigen organisatie te kijken. De organisatie moet zodanig worden gereorganiseerd dat het klagen over de hoge werkdruk stopt, maar vooral dat de organisatie minder kost. Nauwelijks heeft dat zelfonderzoek nauwelijks resultaat. Als oplossing voor het klagen van de uitvoerende mensen moeten er meer uitvoerende mensen komen. Snijden in eigen vlees is uit den boze. Daarmee rechtvaardigt het managementteam haar eigen personele bezetting. Het huidige managementteam voelt zich onmisbaar. Het ervaart zelf ook een hoge werkdruk. Die wordt mede veroorzaakt door de extra bijeenkomsten, die de gemeenschappelijke regelingen met zich meebrengen Het college, topambtenaren en de raadsleden worden zo van de straat gehouden. Wie gaat deze cirkel doorbreken?
Opmerkelijke uitspraken tijdens behandeling Begroting 2012
- de jeugdzorg in 1970 was anders dan die in 2012 opgezet gaat worden (wethouder Akkerman (SGP)).
Dat klopt, toen deden de ouders nog het leeuwendeel van de opvoeding. Nu zijn daar goed willende, maar slecht met elkaar communicerende organisaties bij betrokken.
- de oppositie en collegepartijen komen tot elkaar (Lock (SGP)). De heer Lock ziet met het college sedert kort vanuit de duisternis het licht gloren. In het licht staan de CU en de PvdA al een tijdje te wenken. Daar gaan de partijen elkaar ontmoeten.
- het college heeft wel een visie, een tunnelvisie (Beumker (PvdA))
De term 'tunnelvisie' wordt ook wel gebruikt voor een bekrompen visie. Iemand met zo'n soort tunnelvisie heeft geen oog voor aanwijzingen of argumenten die niet in lijn zijn met de eigen vaste overtuiging. De CU noemt de houding van het college erg star. De houding van "zo moet het", het kan niet meer, niet minder en anders" zijn elementair voor zo'n soort tunnelvisie.
- aanvraagformulier voor subsidie door OMOS te laat ingediend of ontvangen? Niet op tijd ontvangen is niet op tijd verstuurd. Zo redeneert het college. Ook al zegt OMOS de aanvraag op tijd te hebben verstuurd.
Leermomentje: vraag altijd een ontvangstbevestiging van de gemeente. Nu is niet meer te achterhalen wat er is gebeurd. Gelukkig fluit Raad het college terug. OMOS krijgt waar het om gevraagd heeft. Op het sportieve vlak vallen er de komende tijd wel meer leermomenten te verwachten.
- aan het bedrijfsterrein Schelluinen-West is de leefbaarheid van Schelluinen gekoppeld (wethouder Akkerman (SGP)
Mooie praatjes vullen geen gaatjes. Er zijn wel plannen, maar nog geen spa is in de grond gegaan. Of toch wel. Ex-wethouder Freije (CU) heeft in 2010 met een aantal schoolkinderen een aantal boompjes geplant aan de Landscheiding. Alle kleine beetjes helpen!
- Vridos kan ook in Hoornaar gaan oefenen (wethouder De Jong)
Is niet van te voren ingeschat dat een sportzaal in een dorpskern van 1200 inwoners een lagere bezettingsgraad valt te verwachten dan een sportzaal in een dorpskern van 3500 inwoners? Vridos hoeft van mij niet buiten Giessenburg te gaan sporten om dit van te voren in te schatten verschil in bezettingsgraad te compenseren. Of zou Vridos daarmee een compensatiepremie in de wacht kunnen slepen?
Vijandige overname?
als twee van de drie partijen niet willen...
vv Peursum meldt aan de Raad dat het wil fuseren met vv Schelluinen en vv Noordeloos. De fusieclub zou op het terrein van vv Peursum geen spelen. In de brief wordt en passant gemeld dat Schelluinen en Noordeloos niet willen fuseren. Toch vraagt vv Peursum aan de Gemeente een fusie voor te bereiden. Gelukkig heeft het college niet de bevoegdheid om aan een vijandige overname medewerking te verlenen.
Geen commitment van de Raad voor de realisatie van slimme investeringen
april 2012 is het moment van de waarheid
Het college zal bij de voorstellen voor de invulling van de voorzieningendiscussie een voorstel tot de financiële dekking doen, waardoor de realisatie van de plannen snel kan geschieden. Op basis van deze toezegging werd de motie van CU ingetrokken. Uiteindelijk beslist de Raad over het voorstel van het college. De Raad heeft zich nu niet kunnen uitspreken, omdat de motie niet in stemming werd gebracht. Opmerkelijk was het commentaar van de CDA en VVD: Van Vuren (CDA) haalde de beer van stal: "de huid niet verkopen voordat de beer geschoten is." Snoek (VVD) wilde op voorhand "geen voerkleedje van de berenvel". Leuke woordspelingen, maar het geeft pijnlijk aan dat de essentie van slim investeren niet doorgedrongen is. Immers, met slim investeren wil je bereiken dat de investering bijdraagt aan een vermindering van de jaarlijkse exploitatielasten. Per definitie gaan de kosten dan voor de baat uit. Dat had de Beumker (PvdA) wel door. "Goed plan, doen zo." Lock (SGP) vroeg zich of de CU de in 2015 verwachte ruimte voor investeringen (EUR 12 mln.) niet naar voren wilde halen. Nee, misschien wil de CU helemaal geen EUR 12 mln. investeren. Wat ik zou willen is dat de (des)investeringen in het kader van de voorzieningendiscussie na de besluitvorming direct uitgevoerd kunnen worden.
2011-75 1e begrotingswijziging bezuinigingsmaatregelen 2012
Gemeente Giessenlanden verandert definitie van sport
Tennissen (en biljarten) is geen sport volgens de clustering voor subsidievermindering (wethouder De Groot). Via motie van de PvdA/VVD wordt dat rechtgezet. Wethouder De Groot blijft het geen goed idee vinden.
Minder kosten voor de gemeente (door zelfredzaamheid door de verenigingen ) kan leiden tot vermindering van de subsidievermindering. Ik ben benieuwd of er door dit college naast de kaasschaafmethode ook maatwerk geleverd kan worden.
De WMO is een open eind regeling. Dat maakt het realiseren van de bezuinigingstaakstelling dubieus. Zeg maar gerust niet te verwachten.
2011-79 Centrumplan Arkel
eerst bevolking raadplegen, dan besluiten..
Arkel is een wat in verval geraakt PvdA bolwerk. Buddingh (PvdA) heeft het fundament gelegd voor de herinrichting van de centrumfunctie samen met de inwoners. Het college wil nu afwijken van het oorspronkelijke plan en een extern advies in de wind slaan. Voorgesteld wordt om extra faciliteiten te koppelen aan bestaande faciliteiten. Onbekend is wie er gebruik willen maken van het nieuwe complex. De Arkelse bevolking wordt binnen drie maanden geraadpleegd, nadat het raadsvoorstel is goedgekeurd. Een niet zo gebruikelijke volgorde vindt de Raad. De wethouder De Groot (VVD) en de voorzitter van de Raad voelen de bui al aankomen. Het raadsvoorstel wordt ingetrokken. Over 3 maanden het vervolg.
2011-77 Krediet voorbereiding van de herontwikkeling terrein Betonson te Arkel
woningen, industrie of recreatie?
De gemeente wil gaan meedenken over de herontwikkeling. Dat kost EUR 35.000,00. Arkeloog Buddingh (PvdA) wil inhuur van deskundigen beperken. Hij wordt op zijn wenken bediend. Er zou geen sprake zijn van externe inhuur. De uitleg van wethouder De Jong (CDA) heeft mij niet overtuigd. Volgens zijn uitleg is de projectleider in vaste dienst en schrijft zijn uren op de onderhanden projecten. Waaraan worden die EUR 35.000,00o dan aan uitgegeven?
Plaats het eerste bericht!