Reactie i.v.m. vaststelling Programmabegroting 2012

jan 1donderdag 17 november 2011 17:45

Enerzijds: We kunnen nog niet met vol enthousiasme de handen op elkaar krijgen voor de voortgang in Giessenlanden.
Ambitieuze plannen gingen een jaar geleden de ijskast in.
2011 werd het jaar van onderzoek voorzieningen.
Er gebeurde een en ander. Maar het initiatief moest uit de kernen zelf komen.
Er zijn enthousiaste reacties en initiatieven gekomen.
Maar toch: hoeveel komen we er mee verder??

Geacht college en geachte leden van de raad en andere belangstellenden.

Reactie 1.

Ambitieuze plannen gingen een jaar geleden de ijskast in.
2011 werd het jaar van onderzoek  voorzieningen.
Er gebeurde een en ander. Maar het initiatief moest uit de kernen zelf komen.
Er zijn enthousiaste reacties en initiatieven gekomen.
Maar toch: hoeveel komen we er mee verder??
Echte voorstellen voor verbinding of clusteren van voorzieningen zijn ook weer beperkt of zijn er eigenlijk niet. Zeker als het gaat om keuzes om voorzieningen in meerdere kernen te combineren.
We zijn in afwachting van het bestuurskrachtonderzoek en het reikwijdteonderzoek.
Ondertussen wordt er tijd en capaciteit gestopt in een visiedocument 2030, gemeenschappelijke regelingen, samenwerking, enz.
Al met al kost dat veel werkuren en onderzoeksgeld. Ok: je kunt niet zonder afstemming, bezinning  en reflectie besturen.
Maar ook de vraag: wanneer komen we tot werkelijke stappen? Wat zijn de tastbare effecten?!
En hoe kunnen we ons geld besteden voor concrete ontwikkelingen?
En hoe kostbaar vinden we de inbreng van de burgers door er echt wat mee te doen?
Als ChristenUnie stellen we vooral de vraag: waar blijft uw uitwerking van de plannen om slim te investeren?

Reactie 2.

De andere reactie en constatering is dat we enig optimisme waarnemen en dat het college verwachtingen durft uit te spreken voor investeringsmogelijkheden.
Vorig jaar noemde ik de houding van het college erg star:
U stelde kortweg:  “zo moet het” of  “het kan niet meer, niet minder en niet anders”.

Nu blijkt dat u toch anders insteekt:
U doet een voorstel van onttrekking van € 937.100 aan de reserve opbrengst van het woningbouwbedrijf.  Er kan dus toch meer van deze erfenis worden gebruikt.
Hierbij wel de opmerking: Wij denken nog wel dat dit tekort eigenlijk minder had kunnen zijn. En we willen niet dat onze 70 miljoen op deze manier “min of meer automatisch”  wordt gebruikt om gaten te vullen.

Ons verheugt vooral: U voorziet positieve uitkomsten vanaf 2013.
Vanaf 2014 wenkt er een ander perspectief
. Een deel van het vermogen wordt vrij besteedbaar.
U noemt een bedrag van € 12 miljoen tot circa € 15 miljoen.

Die mogelijkheid en wens hebben we vanuit de ChristenUnie steeds aangegeven. Geen Dagobert Duck strategie.

Wij vinden: In samenhang met een kritische kijk op onze uitgaven en kostenbeheersing en een slimme wijze van investeren moeten we gebruik maken van onze gelden.

U ziet dat nu ook. Daar zijn we blij door verrast.
En wij willen zo min mogelijk wachten met het daadkrachtig hier op in te spelen.
Wat bedoelen we:
Er lagen al mooie plannen in 2010 (Arkel, Hoornaar, Sportpark Giessenburg) en er zijn ideeën ingebracht zoals vanuit Hoogblokland, Schelluinen en Noordeloos.
Maak er werk van! En maak optimaal gebruik  van de plaatselijke know how en inbreng van de burgers en behoud het draagvlak wat is opgebouwd.
Als u daar niet praktisch en tijdig mee aan de slag gaat dan komt er deze regeerperiode niets meer tot stand.

Graag inhakend op uw eigen positievere verwachting doen wij het voorstel om  in 2012 geld te gaan reserveren voor slimme investeringen. Maak een budget vrij om deze investeringen in gang te zetten.
Dat mag u wat ons betreft nu al gaan doen. Zodat er in 2013 werkelijk plannen tot stand kunnen komen.

Ter onderstreping hebben we hier een motie voor.
Om in 2012 bij de nieuwe begroting een bedrag op te nemen voor uitwerking van nieuwe investeringen.
Zodat er ook echt gestart kan worden als er in 2013 en 2014 een ander perspectief is en financiële ruimte.

Motie: 2011-11-10 Motie Begroting_bevordering investering

Reactie 3

Graag plaats ik nog een 3e reactie bij uw voorstel en dan nog een korte reactie op uw visiestuk:

U komt met een boekhoudkundige bezuinigingsmethode door de afschrijvingssystematiek van de Riolering te veranderen; activeren i.p.v. reserveren. Dit levert € 300.000,00 op om vervolgens de OZB met € 300.000,00 te verhogen (een stijging van ong. 14%).
Dit lijkt gunstiger te worden voor de inwoners met een woning die minder WOZ waarde hebben dan het gemiddelde. U verrast ons in positieve zin met dit voorstel.

Tenslotte:

De voorzitter van het college en de raad verzocht ons te reageren op het aangeboden visiestuk: Giessenlanden: een vitaal perspectief.
Me dunkt dat onze opmerkingen en motie hier al een voorbeeld van zijn dat we een vitaal perspectief graag willen invullen.
Over het algemeen kunnen we ons ook prima vinden in uw zienswijzen. (Soms zijn het ook wel wollige woorden en zinsneden. Wellicht had het korter en directer gekund.)
Wij hopen dat u het praktisch mogelijk wil maken en aanpakt.
U noemt dat u er een beoogd effect moet zijn. Prima.

U stelt:  Het streven is er op gericht minder afhankelijk te zijn van de renteopbrengst, waardoor we enerzijds een structureel sluitende exploitatiebegroting en anderzijds een gerichte maatschappelijke inzet van ons investeringsvermogen willen bereiken. Prima

U zegt in 3.3
De rol van de gemeente is vooral faciliteren en bevorderen van de gemeenschapszin en sociale cohesie. Het gemeentebeleid is gericht op goede duurzame voorzieningen, die goed bereikbaar zijn voor de burgers. Behoud van identiteit en de leefbaarheid voor de inwoners van de dorpen staan voorop.   Prima.
U wijst op meer aanspreken op de eigen verantwoordelijkheid. U houdt oog voor de zwakken.
De gemeente regisseert. Overheidssturing wordt meer procesmatig.
U stimuleert bewonersinitiatieven.

Ik zou nog meer kunnen onderstrepen. U krijgt ons zeker met vele punten mee.
We zullen wel kritisch zijn op de effecten. Werk en denk met prestatieafspraken.
Laat ons geld zo min mogelijk wegvloeien naar allerlei  instanties, erg uitvoerige beleidsstukken en rapportages. Laat het ten goede komen aan voorzieningen van onze burgers en een prima leefgemeenschap en samenwerking waarop we nog steeds trots zijn en trots willen blijven.

Van harte wensen we elkaar daarbij wijsheid, inspiratie  en Gods zegen toe.

Met dank voor uw aandacht.

Namens de fractie van de ChristenUnie, Jan Verspuij

Reacties op 'Reactie i.v.m. vaststelling Programmabegroting 2012'

Geplaatst op: 01-07-2015 11:21 Quote
Any time someone from your Financial section walks in to a room of men and women from the particular sales and also marketing divisions, the dialogue dies straight down and every person waits for your killjoy to be able to leave. connectfinance.net
When you have old debt that you will be paying back with a much lowered monthly rate the possibilities are the debt continues to be sold onto with a debt assortment agency. That is good news to suit your needs and this is why! thefinancecompany.net
It's quite crucial to have got personal fund discussions along with your spouse or perhaps partner. Finding out how to speak concerning money, in the helpful and also worthwhile approach, can create the most effective foundation regarding both the relationship plus your financial well-being. adviceaboutfinance.net
Geplaatst op: 01-07-2015 11:21 Quote
Millions are trying to find relief using the same old outdated methods that only find yourself costing valuable time and funds. The so-called reduction just has a different kind of debt. You can find better techniques. rainbow-finance.net
Scientific works inside the theories regarding finances and also credit, in line with the specification with the research thing, are characterized being many-sided and also many-leveled. vipcarfinance.net
Searching to teach your youngster about funds management? The earlier you start this technique, the easier it'll be for your youngster to produce financial habits that may benefit them for a very long time, and stop them coming from moving residence after school in significant debt. teachingfinance.net
Geplaatst op: 01-07-2015 11:21 Quote
It's got becoming more and more apparent in which business, even as know that, is deep during a extraordinary transformation. businessfrontier.net
Have an individual ever looked at a symphony orchestra in order to see how a large business could possibly be structured? That is amazing each area of the orchestra can be a department withiIn your business, as well as the musical movie director, or conductor, could be the CEO or perhaps The Manager. businessorganisers.net
Building a prosperous business requires creating a firm base. Mission, Perspective and beliefs, hard edged organizing, leadership advancement and employing a common pair of tools regarding resolving problems certainly are a good place to begin. successionbusiness.net
576f
Geplaatst op: 12-02-2018 04:39 Quote
A few years ago, I attended my first big Fake Watches event. It was a pre-auction being held in New York, Replica Watches with a few boutiques worth of some of the rarest and most unique vintage Patek Philippes and Rolexes,In this popular Omega Replica article from the WatchTime archives,
Rolex Replica we take a closer look at it.
rty
Geplaatst op: 13-02-2018 07:42 Quote
This ultra-technical and resistant case houses a caliber titanium Replica Watches skeleton able to withstand accelerations of 500 G Fake Rolex The new RM 055 Bubba Watson is inspired by the concept of the tourbillon RM 038 Bubba Watson watch presented in 2011 Rolex Replica Its mechanical movement in grade 5 Titanium is skeleton to the extreme with PVD treatment for the Platinum and Titalyt for bridges.
Nieuw bericht