Twittermail februari 2012
De raad gaat tussentijds op reces
De afgelopen raadsvergadering duurde 29 minuten. In maart a.s. wordt niet vergaderd, omdat er geen besluiten worden gevraagd. De komkommertijd is dit jaar vroeg begonnen.
Er is voldoende in februari jl. gebeurd om nader te beschouwen.....
Op persoonlijke titel. Niet representatief voor het officiële standpunt van de ChristenUnie Giessenlanden
De raad gaat tussentijds op reces
De afgelopen raadsvergadering duurde 29 minuten. In maart a.s. wordt niet vergaderd, omdat er geen besluiten worden gevraagd. De komkommertijd is dit jaar vroeg begonnen.
Er is voldoende in februari jl. gebeurd om nader te beschouwen.....
Schaken op verschillende borden
met dezelfde spelregels?
Als oppositiepartij gaat de CU voor een consistent en herkenbaar geluid. De college partijen en de PvdA willen schaken op alle borden. Niets mis mee, zolang de spelregels op de diverse borden consistent en herkenbaar blijven. Als de raadsagenda niet zo vol is, valt des te meer op dat in eigen belang spelregels aangepast worden....
Handhaven kost meer dan het opbrengt
rechtvaardig handhaven geeft duidelijkheid
De CU plaatst al geruime tijd vraagtekens bij het uitvoering van het handhavingsbeleid. Niet over de besluitvorming, maar wel over het bewandelde traject door het college. "De burger vraagt om duidelijkheid" stelt de burgemeester. Ja, maar gekoppeld aan een herkenbaar en consistente uitvoering van het handhavingsbeleid. Vanuit het standpunt van het college is het normaal om EUR 50.000,00 uit te geven om Jezus redt.nu van het dak af te krijgen, terwijl er bedrijven zijn in Schelluinen , die haar buitenproportionele grote reclame vrijelijk over de A15 en de nabije omgeving mogen verspreiden.
Uitzetting of dwangsom betalen?
1273 handtekeningen opgehaald, maar niet serieus genomen?.....
VVD, PvdA en CDA hebben onlangs aan de CPW (Commissie Permanent Wonen inzake de recreatiewoningen, die niet het gehele jaar mogen wonen bewoond) een gezamenlijk aanbod gedaan. Deze alternatieve coalitie wil electoraal profijt halen uit de noodkreet van de bewoners van illegaal permanent bewoonde woonruimte. Terecht merkte Jan Verspuij op dat de VVD en CDA als coalitiepartijen met wethouder Jan de Groot (VVD) wel tot zaken zouden moeten kunnen komen. Buiten de raad wordt klaarblijkelijk met andere tongen gesproken dan tijdens de raadsvergadering. Valse hoop geven noemt men dat.
Te krappe kaders worden opgerekt door het college
legitiem zonder aanvullend besluit van de raad?
Vroeger werd raadsbesluiten zeer concreet en absoluut genomen. Sedert de raad een controlerende functie heeft gekregen, hebben de raadsbesluiten een meer kader stellend karakter. Zo langzamerhand ontstaat er discussie over hoe te handelen als er afgeweken wordt van de goedgekeurde kaders. Rappe tongen van de wethouders beweren dat terugmelding in raadsinformatiebrieven (RIB's) toereikend zouden zijn. Mede verantwoordelijkheid dragende raadsleden zeggen dat de Raad een aanvullend besluit moet nemen. Ik ben benieuwd hoe dat in de komende tijd zich gaat ontwikkelen.
Het gemeentehuis negeert crisis
bedenkelijk of politiek handig gespeeld?
Er gaat EUR 90.000,00 uitgegeven worden aan aanpassingen van de raad- en trouwzaal. Verspuij (CU) was de enige, die zich zorgen maakte over het bedrag. Bij voorbeeld een beamer voor EUR 8.600,00, dat moet toch goedkoper kunnen? Iedere zakenman weet dat het met de overheid lucratief zaken doen is. Nu dat de Gemeente Giessenlanden in GLZ verband inkoopt zou dat niet meer zo zijn. Goed, ik wil aannemen dat de inkopers van GLZ een goede deal hebben gesloten en dat de beamer van EUR 8.600,00 normaal EUR 9.500,00 zou hebben gekost. Maar een beamer van EUR 700,00 (die normaal EUR 800,00 zou hebben gekost!) heeft ook uitgebreide functionaliteiten.
Het voorstel om voor EUR 90.000,00 te investeren moest ook goed verkocht worden aan de Raad. Dat ging als volgt in zijn werk. In februari 2010 ging de raad niet akkoord met de totale investering van EUR 250.000,00 . In de hal van het gemeentehuis werd wel voor EUR 160.000,00 een cliëntencontactcentrum gebouwd. In de begroting voor 2012 wordt vervolgens wederom een bedrag van EUR 250.000,00 als voorgenomen investering opgenomen. In de grote hoeveelheid van cijfermatige gegevens viel dat niet zo op. Een paar maanden later kom je dan tot de ontdekking dat er geen EUR 250.000,00 nodig is. De investering kost "slechts" EUR 90.000,00. In de begroting valt dus EUR 160.000,00 vrij. Dat oogt goed.
In plaats van te constateren dat er wel een grote inschattingsfout gemaakt is bij het opstellen van de begroting, stelde Van Vuren (CDA) verheugd vast dat er minder wordt uitgegeven . Was hij in de veronderstelling dat de truc niet opgemerkt zou worden? Zoals gezegd ,de CU maakte zich als enige partij zorgen over de hoogte van het nu te investeren bedrag.
Brand meester
Baas Slofstra heeft een mooi verhaal, maar ook voldoende tijd om te blussen?
De directeur brandweer regio Zuid-Holland Zuid, de heer A. Slofstra nam ruim de tijd om aan de raadsleden het huidige regionale kwaliteitsniveau van de brandweerzorg te schetsen. Vooral het thema uitruknormtijden was een geliefd onderwerp om over uit te wijden. Top down werden de normen vastgesteld. Vanuit de bottom werden de normen als niet haalbaar gekwalificeerd. De top schijnt voor de argumenten gevoelig te zijn, maar het heeft tot op heden niet geleid tot aanpassing van de normen. De uitruktijd is kort gezegd de tijd, die mag verstrijken tussen de eerste melding en de aanwezigheid van de eerste brandweerauto op de plek des onheils. Grofweg is de norm gesteld op 10 minuten en is /wordt opgerekt tot 12 minuten. In die tijd moet de melding van de centrale meldkamer doorgegeven worden aan de dichtst bijzijnde kazerne, de prioriteit van de melding worden vastgesteld (bepalend of al dan niet met sirene en zwaailicht wordt gereden), de vrijwilligers van hun dagelijkse arbeid naar de kazerne snellen, zich verkleden en ten slotte de route naar de calamiteit worden afgelegd.
In de laatste jaren zijn in het traject winst behaald door de onderlinge communicatie te stroomlijnen. Voor vrijwilligers blijft het soms een onvervulbare opgave om te voldoen aan de aan hun gestelde eisen (in sommige gemeenten wordt 4,5 minuut de tijd gegeven om van de normale werkplek in vol ornaat in de brandweerauto te zitten). Veel vrijwilligers hebben dan ook de pijp aan Maarten gegeven. Geroutineerde krachten zijn zo in de loop der tijd verloren gegaan. Directeur Slofstra repte geen woord over deze ontwikkeling. Zijn boodschap was meer gericht op het kweken van begrip voor het niet halen van de uitruknormen binnen de regio. Dat zou niet zo schadelijk zijn als wel gedacht. Jammer dat de cijfermatige onderbouwing met gegevens uit 2000 niet zo actueel was. En dat gedupeerden er wel eens anders over kunnen denken.
Snel handelen is ook mogelijk
maar of het effectief is?
Twee dagen voor de raadsvergadering werd een agendapunt toegevoegd. Normaliter is de procedure om een nieuw raadsvoorstel toe te voegen langer, maar de voorzitter deelde mede dat "wij" het verantwoord achten. Blijft natuurlijk de hamvraag wie "wij" zijn en wat de raadsleden er van vonden. Ondanks de korte voorbereidingstijd voor de raadsleden was de goedkeuring achteraf en het voorgestelde al wettelijk geregeld. Louter en alleen omdat de Wet gemeenschappelijke regelingen niet gedualiseerd is (een vakterm, waarmee verbloemd wordt gezegd dat verzuimd is de wetgeving aan te passen) moest het voorstel door de raadsleden worden goedgekeurd. Wat het dan ook voor het proces betekende.
Rekenkamer
Voor de Raad een verplicht nummer?
Wettelijk is geregeld dat de Raad een orgaan toegewezen krijgt, die in opdracht van de Raad onderzoeken kan verrichten. In de afgelopen jaren zijn er onderzoeken naar onderwerpen gedaan, waarvan het nut in twijfel mag worden getrokken. Bovendien was het resultaat van de onderzoeken vaak niet verhelderend. Dit jaar hebben een aantal gemeenteraden een interne commissie benoemd om aan de wettelijke verplichting te voldoen om een rekenkamer te hebben. Indien besloten wordt tot een onderzoek moet een budget daarvoor worden vastgesteld. Zo hou je de hand op de knip. In Giessenlanden wordt dat niet gedaan. Ter dekking van één of twee -nader te bepalen onderzoeken- wordt EUR 7400,00 aan de directeur uitgegeven (dus mosterd vóór de maaltijd) en vervolgens EUR 7400,00 begroot voor nogmaals twee onderzoeken. Geen zakelijke afspraak die mij aanspreekt.
Leerdam treedt toe tot Reinigingsdienst Waardlanden
het aantal glasbakken vertienvoudigd
De toetreding van Leerdam tot de Reinigingsdienst Waardlanden werd een hamerstuk. Wel werd nog opgemerkt dat het besluit met terugwerkende kracht per 1-1-2012 werd genomen. Nu was een zakelijke overeenkomst met Leerdam getroffen, die vervalt op het moment dat de toetreding door de raad was goedgekeurd. Tja, ik vind geduld nog een schonere zaak. De toename van het zakenvolume zal gunstig uitwerken op het resultaat. Of dat zal leiden tot een tariefsverlaging voor de inwoners van Giessenlanden betwijfel ik.
Generaliserend en populistisch politiek bedrijven
de PvdA in actie...
Contact houden met je kiezers is per definitie een goede zaak. Elk initiatief daartoe
is een compliment waard. De wijze waarop één en ander gebeurt soms evenwel niet. De PvdA heeft er een handje van om populistisch de schijn hoog te houden. Een voorbeeld daarvan was in 2010 de PvdA- enquête over de aanleg van een fietsbrug bij Giessenburg. Zonder te weten waar de fietsbrug zou komen, werd de bevolking van Giessenburg een uitspraak ontlokt. Een beetje misleiding, zou Maxima kunnen zeggen. Onlangs werd de bevolking van Arkel door de PvdA eerst verweten te slapen en daarna opgeroepen een bijeenkomst te bezoeken. Van de 50 bezoekers spraken 25 aanwezigen zich uit voor een bepaalde variant van het aanpassen van de voorzieningen in Arkel. De PvdA heeft nu de taak uit deze peiling de mening van de bevolking van Arkel te destilleren. In 2010 waren er in Arkel 2640 kiesgerechtigden, 1450 stemmers, waarvan er 745 op de PvdA gestemd hebben. Heeft de PvdA fractie nu haar achterban geraadpleegd of de bevolking van Arkel?
Zout genoeg?
ideale winter voor zoutvoorraad
Op 31 januari jl. viel 's avonds de eerste sneeuw. Precies op de avond van de steunfractievergadering. Het excuus voor een aantal (steun)fractieleden om niet gebruik te maken van de fiets. Het waterschap had nog maar mondjesmaat gestrooid. Het had wel gewaarschuwd voor gladheid op de weg. Zou het zout toen al op zijn geweest?
Opgedroogd
ijzige stilte in het gemeentehuis in maart
De raadsvergadering duurde in februari jl. 29 minuten, inclusief het vragenhalfuurtje. In de maand maart zullen er geen raadsbesluiten worden genomen. Vanwege een gebrek aan agendapunten zijn de vergaderingen in de maand maart geschrapt. Een unieke gebeurtenis in Giessenlanden. Geen besluiten nemen kan evenwel ook positief uitgelegd worden. Giessenlanden blijft buitengewoon. Waarom overigens geen extra debat ingelast over de voorzieningendiscussie? Of wordt de raadszaal in maart al verbouwd?
Visie 2030
een profetie zonder gevolgen?
Geen aards schepsel kan zonder hulp van boven zo ver in de tijd vooruit kijken, ook bestuurders niet. Zo ben ik geneigd deze schermutselingen naar de macht in de toekomst aan mij voorbij te laten gaan. Het appèl op de raadsleden om te participeren in de activiteiten is echter onbedaarlijk groot. De geproduceerde stukken zijn door ervaren beleidsmakers opgesteld. Zij worden niet vrijblijvend geformuleerd. Binnenkort moet de raad zelfs zich akkoord verklaren met de oogst tot nu toe. De regionale RABO directeur vindt het nodig om de burgemeester van Gorinchem naar voren te schuiven als de nieuwe regionale leider. Een beetje voorbarig lijkt me. Over de trendzetting ben ik niet gerust. De CU heeft op regionaal niveau een manifest opgesteld. Daarin worden regionale standpunten verwoord. De standpunten zullen ongetwijfeld zijn weg vinden in het verkiezingsprogramma.
Huur sportzalen wordt fors verhoogd
huurverhoging te veel?
De PvdA was door gymnastiekvereniging OMOS getipt. De huur van de sportzaal gaat met 3,5% omhoog. Dat is veel meer dan het landelijk gemiddelde. Wethouder Akkerman vond het logisch. Om te voldoen aan de brandveiligheidseisen waren er investeringen gedaan, dus moeten de verenigingen meer betalen. Zo redenerend zouden de verenigingen geld terug moeten krijgen nu de energielasten in de sportzalen drastisch zijn gedaald. Dat wordt klaarblijkelijk door het college niet zo logisch gevonden. De afgelopen jaren heeft het college zich weinig verenigingvriendelijk opgesteld. Inzicht in het totale exploitatieplaatje wordt niet gegeven.
Plaats het eerste bericht!